3: Mittaa ja kehitä sponsoroinnin tehoa jatkuvasti
Sponsorointi ei enää ole sitä, että lyödään nimet paperiin ja yrityksen logo pelipaidan rintamukseen. Nykyaikaisia urheilukumppanuuksia mitataan jatkuvasti ja kehitetään datan pohjalta. Tämä koskee sekä isoja, kampanjavetoisia kumppanuuksia että pienimuotoisempia jatkuvia urheilijayhteistöitä.
Digitaaliset kanavat tarjoavat oivallisia mahdollisuuksia sponsoroinnin seuraamiseen vaikka reaaliajassa. Älä valitse digitaalisia mittareita turhamaisesti vaan seuraa ensisijaisesti niitä avainlukuja, jotka kertovat jotakin tavoitteittesi edistymisestä, liittyivät ne sitten seuraajien sitoutuneisuuteen, myynnin kehitykseen tai liidien konversioprosentteihin. Mitä luvut kertovat ja miten yhteistyötä kannattaa kehittää niiden pohjalta?
Sponsoroinnin tavoitteiden toteutumista kannattaa mitata myös – ja etenkin – omien kanavien ulkopuolella. Tuo urheilijoiden somekanavien data osaksi jatkuvaa seurantaa, analysoi tekemistä viikko- ja kuukausitasolla ja ota urheilijat mukaan keskusteluun siitä, mikä toimii ja mitä voitaisiin tehdä paremmin.