in

Onko some parasta mitä urheilulle on tapahtunut?

Ilman sosiaalista mediaa urheiluelämys jää nykyajan vaativalle penkkiurheilijalle tyngäksi. Kun urheilu leviää kilpakentiltä someen, voittavat sekä urheilijat, fanit, kisajärjestäjät että sponsorit.



Vietin viime viikonlopun onnellisessa penkkiurheilukuplassa. Kun olympialaisissa kisakentät hiljenivät yötä kohden, alkoi sopivasti tapahtua maailman toisella laidalla CrossFitin maailmanmestaruuskilpailuissa.

Television ja livestriimien lisäksi penkkiurheilin maanisesti myös somessa. Siellä seikkaillessani konkretisoitui, kuinka huikea mahdollisuus sosiaalinen media on niin faneille, urheilijoille kuin tapahtumille.


Some tuo urheilijat lähelle faneja

Some tarjoaa fanille mahtavan mahdollisuuden kurkistaa kisojen kulisseihin: miten urheilija valmistautuu ja viettää aikaa kisakylässä, miten hän käsittelee pettymyksiä tai juhlii onnistumisia. Jos televisiossa nähdään täysillä asiaansa keskittyvä ammattiurheilija, esiintyy somessa parhaimmillaan kokonainen, kiinnostava ihminen.

Somessa oleminen vaatii kuitenkin työtä ja paneutumista. Etsin lukuisia kertoja urheilusuorituksellaan sykähdyttäneen tai persoonallaan valloittaneen urheilijan sosiaalisesta mediasta, mutta harmillisen usein myös jätin painamatta seuraa-nappia. Jos urheilijan feediä ei ole päivitetty aikoihin tai päivityksistä paistaa läpi, että somea tehdään vain koska on ”pakko”, ei orastava fanius pääse puhkeamaan kukkaan.

Somessa urheilija pääsee myös ääneen omilla ehdoillaan ja omilla sanoillaan. Hyviä esimerkkejä tästä ovat voimistelija Simone Biles ja uimari Ari-Pekka Liukkonen, jotka avasivat vaikeita tilanteitaan somessa suoraan ja rehellisesti.


2: Some jatkaa siitä, mihin televisiolähetys jää

Mikään ei voita suoran televisiolähetyksen tai nettistriimin välityksellä tapahtumien seuraamista, mutta ilman somea urheiluelämys jää nykyajan vaativalle penkkiurheilijalle tyngäksi. Haluamme tarinoita, tunnelmia ja taustoja, ja haluamme ne heti! Esimerkiksi Yle Urheilu on tehnyt mahtavaa työtä somessa tuomalla avainhetkiä, haastatteluja ja hassuttelua esille eri kanavissa.

Some myös jatkaa tapahtumien elämää, parhaimmillaan vuosien ajan. Toisinaan unohtumattomat hetket ja osuvimmat sitaatit synnyttävät uusia meemejä ja leviävät pikavauhtia sinne, missä kyseisestä urheilijasta ei ole koskaan kuultukaan. Hyvänä esimerkkinä uusiseelantilainen rugbynpelaaja Ruby Tui, jonka sympaattinen haastattelu lähti leviämään viraalisti.

Urheilun suurimmat tarinat tapahtuvat usein kilpakenttien ja televisiolähetysten ulkopuolella. Oman penkkiurheiluviikonloppuni hienoimmat tarinat kerrottiin Instagramissa: toimittaja Christine Baldin pienet tunnelmapalat CrossFit Gamesien kulisseista saivat kylmät väreet juoksemaan selkäpiissä useamman kerran. 

Parhaimmillaan somen tarinankerronta kertoo kaiken tarvittavan, vaikka varsinainen suoritus olisi mennyt fanilta ohi, kuten tässä Baldin tekstissä, joka kertoo tapahtumista Islannin Annie Thorisdottirin 90 kilon tempauksen jälkeen:


3: Some tuo urheilijalle uuden tulovirran

”Moni urheilija tienaa enemmän somevideoilla kuin omalla lajillaan”, kertoi HS Visio heinäkuussa. 

Sosiaalinen media on jo sponsoroinnin tärkein keino myös Suomessa. Kuten uimari Ida Hulkko HS:n jutussa toteaa, tarjoaa some erinomaisen välineen vastikkeelliseen yhteistyökumppanuuteen yritysten kanssa.

Some myös tasapainottaa urheilun rahavirtoja. Sen avulla voidaan tasata räikeitä tuloeroja, ja se tuo näkyvyyttä lajeille joita ei televisiossa ja apurahalistoilla nähdä. Somessa urheilijan ei myöskään tarvitse olla se paras päästäkseen näkyville.

”Voit olla tajuttoman kova urheilija tai sitten mielenkiintoinen tyyppi, joka tuo itsestään monia puolia esiin”, kiteytti 10.fi:n perustaja Erkko Simsiö Hesarin jutussa.

Kiinnostaako urheilullinen vaikuttajamarkkinointi? Lataa ilmainen Find, Mix & Match -oppaamme täältä!

Mittaa ennen kuin teet mitään ja muut elintärkeät vinkit datan hyödyntämiseen vaikuttajamarkkinoinnissa

Koomikko ja räppäri olympiakommentaattoreina, TikTok vahvistaa jalansijaansa urheilussa