in

SaiPa palkkasi välihuutajan, vuoden tärkeimmät kansainväliset sponsoridiilit


SaiPa kaupallisti lehtereiltä huutelun, Jukurit täyttää katsomot nalleilla

Ilman yleisöä pelattavassa jääkiekon Liigassa on yritetty keksiä erilaisia tapoja sitouttaa faneja kotikatsomoissa ja paikata lipunmyyntitulojen menetystä.

Yksi viikon kekseliäimmistä ratkaisuista tulee Lappeenrannasta: SaiPa myy faneille mahdollisuuden ostaa verkkokaupasta välihuutoja kymmenen euron hintaan. Ottelussa on paikalla virallinen välihuutaja, Stam1na-yhtyeen laulaja, kirjailija Antti ”Hyrde” Hyyrynen,  joka huutaa fanien viestejä ottelussa. Myös yritykset voivat ostaa omia huutojaan.

Mikkelissä taas Jukurit täyttää katsomon nalleilla, jotka lähtevät hyväntekeväisyysjärjestöjen kautta maailman lapsille.


Vuoden tärkeimmät kansainväliset sponsoridiilit yhdessä paketissa

Mitä isossa maailmassa tapahtui urheilukumppanuusrintamalla vuonna 2020? SportsPro Median kattavassa katsauksessa käydään läpi tärkeimmät sponsoriuutiset kuukausikohtaisesti.

Vaikka korona koettelikin urheiluyhteisöä, solmittiin vuoden aikana paljon suuria kumppanuuksia. Etenkin teknologiayhtiöt ja teollisuusyritykset panostivat vahvasti isoihin kumppanuuksiin. Tältä näytti, kun kemianteollisuuden yhtiö Ineos julkisti yhteistyönsä F1-talli Mercedeksen kanssa:


Työväen urheiluliiton toiminta kuohuttaa

Ylen tällä viikolla julkaisema reportaasi Työväen Urheiluliiton toiminnasta ja rahankäytöstä on herättänyt paljon keskustelua. TUL on saanut 2010-luvulla viidenneksi eniten yleisavustuksia kaikista urheilu- ja liikuntajärjestöistä, keskimäärin 1.4 miljoonaa euroa vuodessa.


Stevenage FC:n ja Burger Kingin tarina jatkuu 

Burger Kingin ja englantilaisen alasarjaseura Stevenage FC:n yhteistyö jatkuu. Kerroimme syksyllä, kuinka pienen Stevenagen kautta hampurilaisjätti sai ovelasti logonsa näkyville FIFA-tietokonepeliin ja otti tästä kaiken ilon irti ovelalla somekampanjalla.

Nyt yhteistyötä on laajennettu Stevenagen naisten joukkueeseen, jonka pelipaitoihin Burger Kingin logo on muutettu asianmukaisesti muotoon ”Burger Queen”.


Urheilulla iso rooli Euroopan taloudessa

Urheilulla on merkittävä osuus Euroopan taloudessa, kertoo Euroopan olympiakomiteoiden EU-toimitson varajohtaja Heidi Pekkola STT:n haastattelussa. Maissa, joissa on ollut käytössä tiukat koronarajoitukset, urheilun tuottama osuus bruttokansantuotteeseen laskee ainakin 10 prosenttia.

“Urheilun ja liikunnan taloudellinen arvo on yllätävänkin suuri”, sanoo Pekkola haastattelussa.

Griezmann jätti Huawein

Jalkapailloilija Antoine Griezmann ilmoitti sosiaalisessa mediassa lopettavansa välittömästi yhteistyön teknologiayhtiö Huawein kanssa. Ilmoituksessaan hän esitti huolensa siitä, että yhtiön teknologiaa käytetään Kiinassa kasvontunnistusteknologian edistämiseen ja etenkin uiguurivähemmistön valvomiseen.

Huaweilla reagoitiin Griezmannin ilmoitukseen nopeasti. Huawei kiisti osallisuutensa asiassa ja esitti palloilijalle kutsun tulla keskustelemaan aiheesta Huawein johtajien kanssa, kertoo AP.


Bille Beino ja F-liiga kampanjoivat seurojen hyväksi

Suomalainen muotibrändi Bille Beino ja salibandyn F-liiga yhdistävät voimansa koronakriisin runtelemien seurojen auttamiseksi. Bille Beinon perustaja Ville Leino on muotoillut kampanjaan seurojen logot uusiksi, ja tuotot verkkokaupassa myytävistä huppareista lahjoitetaan F-liigan joukkueiden hyväksi.


Abloy esitteli älykästä kulkemista HIFK:n kautta

Abloy, Certego ja Suunto esittelivät uutta avaimetonta kulkemisjärjestelmäänsä HIFK:n kautta: videolla näytetään, kuinka pelaajat pääsevät sisään jäähallille käyttämällä älykellojaan avaimina.


NYT: Vuosi, jolloin kaikki hävisivät

Korona kuritti kovalla kädellä yhdysvaltalaista urheilua. New York Timesin hienossa interaktiivisessa artikkelissa paneudutaan muun muassa siihen, millaisia työllisyys- ja talousvaikutuksia koronapandemialla oli Wisconsinin osavaltiossa NFL-seura Green Bay Packersin, MLB-seura Milwaukee Brewersin ja NBA-seura Milwaukee Bucksin toimintaan.


Espoon Palloseuralta brändiuudistus juhlavuoden kunniaksi

Espoon Palloseura juhlii viisikymmenvuotista taivaltaan julkistamalla uuden strategian ja brändi-ilmeen. Seura haluaa vahvistaa ajatusta, että jalkapallo on osa elämää myös kisa- tai harrasteuran ulkopuolella, ja sen lupaus on “Espoo voittaa aina”.

”Uuden strategian myötä koimme tarpeelliseksi uudistaa seuran ilmeen vastaamaan paremmin toimintaamme ja luomaan modernin kuvan perinteikkäästä seurasta”, kertoo EPS:n hallituksen puheenjohtaja Petteri Vartiainen tiedotteessa.

10 sports marketing hub

Digiloikasta Suomelle uusi menestyslaji?

Miltä suomalainen sponsorointi näyttää 2021? Vastaa kyselyyn!