in

Seurojen tukikampanjoiden laillisuus syynissä, uusia kotimaisia sponsoridiilejä


Tukikampanjoiden laillisuus herättää keskustelua 

Koronaepidemian kurittamat urheiluseurat ja tapahtumajärjestäjät ovat keksineet mitä mielikuvituksekkaampia keinoja paikata puuttuvia lipputuloja: lippuja ja erilaisia tukipaketteja vastaan on istutettu nalleja katsomoon tai lähetetty fanituotteita.

Rahankeruussa liikutaan kuitenkin usein lain silmissä harmaalla alueella, kertoo Yle. Rahankeräyslaki vaatii, että ostaja saa rahoilleen aitoa vastinetta. Jutussa poliisihallituksen ylitarkastaja Jouni Kitusen mukaan vuoden 2020 aikana on tullut entistä enemmän tietoon tapauksia, joissa on epäselvää, onko kyseessä vastikkeellinen myyntitoiminta vai rahankeruukampanja. ”Yritystoiminnan tukemiseen ei voi järjestää rahankeräystä”, Kitunen muistuttaa.


Pelicans tähtää hiilineutraaliuteen

Jääkiekkoseura Lahden Pelicans tähtää Suomen ensimmäiseksi hiilineutraaliksi jääkiekkojoukkueeksi osana Lahden ympäristöpääkaupunkihanketta. Tavoitetta juhlistetaan kekseliäästi myös pelipaitojen numeroinnissa.


Olympiauimari mukana kongressin valtauksessa

Kun mielenosoittajat rynnistivät Yhdysvaltain kongressin päärakennukseen loppiaisena, moni urheilua seuraava bongasi tunkeutujien joukossa Yhdysvaltain olympiajoukkueen virallisen asun. Ei mennyt kauaakaan, kun pitkänhuiskea mies tunnistettiin uimari Klete Kelleriksi, ja nyt häntä vastaan on nostettu myös syyte. Kolmissa olympialaisissa Yhdysvaltoja edustaneella Kellerillä on kaksi viestikultaa ja kaksi pronssia. Trumpia aktiivisesti kannattava uimari poisti sometilinsä pian sen jälkeen, kun hänet oli tunnistettu mellakkavideoilta.


Savox valitsi yhteistyöurheilijansa arvojen perusteella

Turvallisuus- ja puolustusalan viestintäteknologiayritys Savox on käynnistänyt yhteistyön aituri Annimari Kortteen ja pikajuoksija Samuli Samuelssonin kanssa. Yhteistyö pohjautuu yhteisiin arvoihin ja tulee näkymään etenkin Savoxin sisäisessä viestinnässä, tiedotteessa kerrotaan.


NHL goes Lake Tahoe

NHL siirtää taalajäänsä toviksi ulkoilmaan. Kaksi normaalia sarjaottelua pelataan komeissa maisemissa Tahoejärvellä lumihankien keskellä. 


Keskosta Suomen Palloliiton pääyhteistyökumppani

K-ryhmä on Suomen Palloliiton uusi pääyhteistyökumppani ja on mukana sekä maajoukkuetasolla että juniorityössä. 

”Palloliittoa ja K-ryhmää yhdistää sinivalkoisuus ja vahva läsnäolo suomalaisten arjessa. Jalkapallon kanssa on viikoittain tekemisissä noin puoli miljoonaa suomalaista ja K-ryhmän kaupoissa vierailee Suomessa päivittäin yli miljoona asiakasta. Jalkapallo jos mikä ilmentää yhdessä tekemistä, yrittämistä ja kannustamisen voimaa – juuri niitä arvoja, joita myös K-ryhmä haluaa edistää”, kertoo Keskon pääjohtaja Mikko Helander tiedotteessa.


Hashtag Sports Awardseissa palkitaan tänä vuonna faneja sitouttaneita kampanjoita

Hashtag Sports Awardsin tämän vuoden teema on fan engagement. Kansainvälisessä sponsoroinnin ja urheilumarkkinoinnin gaalassa palkitaan parhaita töitä monissa eri kategorioissa. Nähdäänkö kovatasoisessa kilpailussa tänä vuonna myös suomalaistöitä? Ilmoittautuminen kisaan on nyt auki Hashtag Sportsin sivuilla.

Lue myös: Hashtag Sports Awards: Urheilumarkkinoinnin tärppejä suuresta maailmasta

SaiPan matkassa jatkuu

Liigajoukkue SaiPan viime vuonna käynnistynyt SaiPan matkassa -Youtube-sarja päästää katsojan poikkeuksellisen lähelle. Pukukoppipuheet ja mikitetyt pelaajat ovat mielenkiintoista seurattavaa ja antavat katsojalle todella aidon tuntuman liigajoukkueen arkeen vaikeana vuonna. Sarjasta on julkaistu jo neljä osaa.


Pepsi panostaa Super Bowlissa elämyksiin mainosfilmien sijaan

Super Bowlin pitkäaikainen yhteistyökumppani Pepsi ei esitä tänä vuonna mainosfilmiä ottelun aikana vaan laittaa kaikki paukut väliaikashowhun, jonka nimisponsori se on. Tällä viikolla käynnistynyt kampanja johdattelee kohti väliaikaesitystä, jonka tähtenä nähdään The Weeknd. Kampanjaan kuuluu konsertin lisäksi TV-mainoksia, sivusto ja lisätyn todellisuuden sovellus kuvapalvelu Instagramissa. Super Bowl pelataan sunnuntaina 7. helmikuuta.



Miten tehdä kiinnostavaa somesisältöä? Athletic Bilbao kertoo oman tarinansa

Espanjan La Ligassa pelaava Atletico Bilbao huomasi kesällä 2019 tuottavansa valtavasti sisältöä, mutta seuraajat sitoutuivat niihin kehnosti. Kun haaste tunnistettiin, somekanavat lähtivät vain vuodessa hurjaan lentoon ja kasvuprosentteihin. Miten se tapahtui? Siitä lisää SportsPro:n artikkelissa.


Sponsoroinnin ja urheilumarkkinoinnin trendit 2021

Škoda iski jääkiekkoa sinne missä tuntuu