in

Sponsorointibarometri 2020: Sponsoroinnin määrä laski 22 prosenttia

Sponsoroinnin uskotaan kääntyvän kasvuun vuonna 2022. Vastuullisuuden merkitys on kasvussa, yhä useampi panostaa sponsoroinnin kohteen sosiaaliseen mediaan.


Sponsoroinnin määrä laski Suomessa noin 21,9 prosenttia vuonna 2020, kertoo Sponsorointi ja Tapahtumat ry:n tuore Sponsorointibarometri. Lukemat ovat linjassa koko Euroopan tason kanssa (-23%), josta raportoi alan kattojärjestö ESA.

Barometrissa mitataan urheilun, kulttuurin ja muun sponsoroinnin panostusten kehitystä sekä sponsoroinnin teemoja ja keinoja.

Urheilusponsoroinnin määrä laski viime vuonna 20,4 prosenttia, ja sen kokonaisarvo oli 129 miljoonaa euroa. Kulttuurisponsoroinnissa laskua 48,9 prosenttia ja tapahtumamarkkinoinnissa kokonaisuudessaan 51 prosenttia.

Sponsorointia tekevistä yrityksistä viidennes aikoo kasvattaa sponsorointipanostuksiaan tänä vuonna ja neljännes uskoo kasvattavansa niitä vuonna 2022.


Vastuullisuus ja sosiaalinen media nousussa

Sponsorointia pidetään strategisesti tärkeämpänä kuin aikaisemmin. 48 prosenttia pitää sponsorointia strategisesti tärkeänä ja luonnollisena osana markkinointiviestintää. Samalla kuitenkin reilu viidennes sponsorointibarometriin vastanneista yrityksistä pitää sponsorointia pääasiassa tapana tukea urheilijoita ja seuroja.

Sponsoroinnin motiiveissa yhteiskuntavastuullisuus on kovassa nousussa. Barometrin mukaan se on jo kolmanneksi tärkein motiivi brändin vahvistamisen ja näkyvyyden jälkeen. Myös kohteen sosiaalisen median kanavien hyödyntäminen on nousussa. 


Haluatko lisää tutkittua tietoa urheilusponsoroinnista? Tutustu 10.fi:n Sponsorointi ja urheilumarkkinointi 2021 -raporttiin.

Tasa-arvoa urheilukuvastoon: 5 vinkkiä yhdenvertaisempaan viestintään

Jääkiekko, yleisurheilu ja hiihto kiinnostavat suomalaisia eniten, jalkapallo nousussa