in

Suomen kaupallisesti kiinnostavimmat urheilijat listataan jälleen – ammattilaisraadissa somen ja markkinoinnin huippuosaajia

Ammattilaisraadin jäsenet yhteiskuvassa: vasemmalta Joona Haatainen, Noora Toivo, Piitu Hoffrén ja Heikki Pohjonen.

Suomen kaikkien aikojen ensimmäinen kaupallisesti kiinnostavimpien urheilijoiden listaus herätti valtavasti kiinnostusta ja kiivasta keskustelua keväällä 2023. Urheilumarkkinoinnin startup 10.team listaa maan sata kaupallisesti kiinnostavinta urheilijaa jälleen tänäkin vuonna.

Tämän vuoden listauksessa urheilijoita pisteytetään entistä monipuolisemmilla kriteereillä, ja huomioon otetaan paitsi urheilijan somepresenssi myös tämän ja lajin medianäkyvyys. Dataan perustuvan pisteytyksen lisäksi ammattilaisten raati arvioi muun muassa urheilijoiden henkilöbrändiä ja sisältöjen laatua.

Raadissa istuu 10.teamin urheilumarkkinoinnin asiantuntijoiden lisäksi kaksi ulkopuolista jäsentä ja oman alansa rautaista ammattilaista, entinen yleisurheilija ja urheilumanageri, Yle Urheilun sometoimittaja Noora Toivo sekä sometoimisto Trootin toimitusjohtaja ja strategi Joona Haatainen.

”On mahtavaa olla mukana. Tulen arvioimaan urheilijoiden sometyötä vaikuttamisen ja osaamisen valossa sekä urheilijoiden henkilöbrändin vahvuutta”, Toivo kertoo.

Haatainen uskoo tuovansa raadissa uuden näkökulman perinteiseen urheilumarkkinointiin: ”Kiinnitän erityisesti huomiota sosiaalisen median ja eri alustojen käyttämiseen sekä siihen, kuinka vaikuttavasti niitä osataan hyödyntää.”

Kaupallinen kiinnostavuus on monen tekijän summa

Kaupallisesti kiinnostavimpien urheilijoiden lista koostetaan markkinoijille tärkeiden tekijöiden perusteella. Listauksen tavoitteena on muistuttaa, että urheilijat ovat monipuolisia ja tehokkaita kumppaneita monenlaisille brändeille, sekä auttaa urheilua vähemmän tuntevia markkinoijia löytämään uusia yhteistyökumppaneita.

Urheilijoiden pisteytyksessä otetaan huomioon urheilijan sosiaalisen median kanavien aktiivisuus, yleisön koko ja sitoutuneisuus sekä urheilijan ja lajin medianäkyvyys. Raati puolestaan pisteyttää urheilijat muun muassa henkilöbrändin, vaikuttavuuden, nykyisten kumppanuuksien ja sisältöjen laadun perusteella. Listauksessa otetaan huomioon medianäkyvyys Suomessa, ja aidosti kansainvälistä markkina-arvoa omaavat urheilijat voivat saada bonuspisteitä.

”Urheilijan kaupallinen kiinnostavuus on laaja kokonaisuus. Urheilijan tulee olla oma persoonansa, ja myös kanavien ja medianäkyvyyden pitää olla kunnossa. Raadissa on mukana liuta ammattilaisia, jotka tarkastelevat urheilijoiden kaupallista potentiaalia taatusti monesta eri näkökulmasta”, kertoo raadin puheenjohtaja, 10.teamin Head of Development Tiina Tikkinen. 10.teamia ja urheilumarkkinoinnin osaamista raadissa edustavat Piitu Hoffrén ja Heikki Pohjonen.

Suomen sadan kaupallisesti kiinnostavimman urheilijan lista julkistetaan 7. toukokuuta. Vuoden 2023 lista löytyy täältä.


10 Sports Marketing Hub on suomalainen urheilukumppanuuksiin erikoistunut startup, jonka 10.team-alusta yhdistää brändit ja urheilijat. Yhteisöön kuuluu jo yli 200 suomalaista urheilijaa ja yli 100 markkinoinnin ammattilaista. Vauhdilla kasvava yritys on parhaillaan laajentamassa pohjoismaisille markkinoille.

Raportti: Suomalaisbrändit pitävät urheilijoiden someyleisöjä erityisen kiinnostavina ja panostavat vaikuttajakumppanuuksiin