in

Suomi mainittu! Urheilu yleisin suomalainen aihe maailman mediassa

"Sweden vs. Finland" by s.yume is marked with CC BY 2.0.


Urheilu eniten esillä kansainvälisessä mediassa

Ulkoministeriön tuore Suomi maailman mediassa -katsaus käy läpi aiheita, joiden tiimoilta Suomi on ollut esillä maailmalla vuonna 2021.

Urheilu on yleisin Suomeen liittyvä aihe maailman mediassa. Vuoden suurimman yksittäisen mediapiikin aiheutti Suomen ja Tanskan välinen jalkapallo-ottelu EM-kisoissa. 

Viidestätoista eniten mainitusta suomalaisesta yksitoista oli urheilijoita. Eniten mainintoja, yli 370 000 kertaa, sai Valtteri Bottas. Toiseksi eniten mainittiin Kimi Räikkönen ja kolmanneksi Lauri Markkanen. Listauksen ensimmäinen urheilun ulkopuolinen henkilö on Linus Torvalds, joka pääsi sijalle 10 hieman alle 20 000 maininnalla.

”Urheilu on edelleen Suomen tärkein kulttuurinen linkki Australiaan, ja tästä voidaan erityisesti kiittää Kimi Räikköstä ja Valtteri Bottasta. Räikkösen F1-uran päätös huomioitiin Australiassa positiivisella uutisoinnilla”, kuvailee Suomen Australian-suurlähetystö raportissa.


Jymy haluaa olla maailman ensimmäinen hiilineutraali pesäpalloseura

Pesäpalloseura Jymy tähtää hiilineutraliuteen. Mukana vastuullisuusmatkalla ovat myös seuran kumppanit. 

”Lumme Energia ja Envitecpolis laskevat Jymyn ottelutapahtumien sekä joukkueen matkustamisesta syntyvän hiilijalanjäljen. Laskennan jälkeen rakennamme yhteistyössä polun, jonka tavoitteena on vähentää Superjymyn toiminnasta syntyviä päästöjä”, kertoo Superjymyn markkinointipäällikkö Olli Korhonen tiedotteessa.


Naisten urheilu rikkoo yleisöennätyksiä Englannissa

Naisten urheilu jatkaa vahvaa kasvua Englannissa. Viime vuonna 32,9 miljoonaa ihmistä seurasi naisten urheilua, eritoten jalkapalloa, rugbyä ja krikettiä. 

Arvioiden mukaan Ison-Britannian naisurheilun markkina saattaa olla miljardin punnan arvoinen vuoteen 2030 mennessä. Raportin julkaisseen Women’s Sport Trustin Chris Hurstin mukaan medianäkyvyydellä ja brändeillä on merkittävä rooli siinä, kuinka näkyväksi naisten urheilu lopulta nousee.

”Sosiaalisilla verkostoilla on roolinsa yksittäisten naisurheilijoiden esiin nostamisessa, olivatpa he joukkueurheilijoita tai eivät. TikTokin yhteistyö Six Nationsin kanssa on tästä kiehtova esimerkki.”

Lue lisää: Viisi hyvää ja tutkittua syytä panostaa naisten urheiluun


Viikon video: Ryan Garcian paluu

Nyrkkeilijä Ryan Garcia kannustaa nuorta itseään vaatebrändi Gymsharkin tunteikkaassa mainosvideossa.

Case Beely: Vähän erilainen autokauppa

Uskotko, että urheilu on markkinoijan rahan haaskaamista? Et ole yksin