in

5 hyvää ja tutkittua syytä panostaa naisten urheiluun

Naisten urheilua seuraavat fanit ovat aktiivisia digikanavissa, halukkaita luomaan yhteyksiä muihin faneihin ja innokkaita ostamaan sponsorien tuotteita – tutkitusti.



1: Naisten urheilun seuraajat ovat aktiivisia digikanavissa

Sports Innovation Labin analyysi osoittaa, että naisten urheilua seuraavat fanit ovat digitaalisilta kulutustottumuksiltaan tuntuvasti muita urheilufaneja edellä ja haluavat päästä lähelle idoleitaan sosiaalisen median kanavissa.

Osaksi tämä on pakon sanelemaa: naisten urheilun osuus televisiossa on miesten urheilua merkittävästi pienempi, joten naisten urheilua seuraavat on pakotettu etsimään sisältöjä lineaarisen television ulkopuolelta.


2: Naisten urheilu luo yhteisöjä

Naisten urheilun erityispiirre on sitouttavuus. Paitsi että fanit ovat sitoutuneita urheilijoihin sosiaalisessa mediassa, naisten urheilu yhdistää myös faneja: The Space Betweenin tutkimuksen mukaan naisten urheilun fanit ovat 21 % todennäköisemmin sitä mieltä, että heillä on vahva yhteys saman lajin muihin faneihin.


3: Yleisö haluaa nähdä lisää naisten urheilua

Naisten urheilun osuus mediassa on edelleen pieni. Purdue-yliopiston kolme vuosikymmentä kattavan tutkimuksen mukaan naisten urheilun osuus mediassa on pysynyt käytännössä samana 1980-luvulta.

Yleisö kuitenkin haluaisi lisää naisten urheilua mediaan: Wassermanin tutkimuksen mukaan 88 prosenttia jalkapallofaneista seuraisi enemmän naisten jalkapalloa, jos sitä olisi saatavilla.


4: Naisurheilijoilla on suuri markkina-arvo ja he ovat roolimalleja

SportsPro Median vuosittainen markkina-arvoltaan suurimpien urheilijoiden listaus osoittaa, että naisurheilijoilla on suuria kaupallisia mahdollisuuksia. Tämän vuoden listauksen 50 kärjessä on enemmän naisia kuin koskaan aikaisemmin.

Naisurheilijat myös nostavat esille yhteiskunnallisia aiheita miesurheilijoita enemmän. Esimerkiksi SportsPron listauksen tämän vuoden kärkipaikkaa pitävä Simone Biles on tullut tunnetuksi poikkeuksellisten voimistelutaitojensa lisäksi rohkeana mielenterveyden ja seksuaalisen itsemääräämisoikeuden puolestapuhujana.

Tärkeiden asioiden esilletuominen ei vaikuta negatiivisesti urheilijan kiinnostavuuteen fanien tai sponsorien silmissä. Sports Innovation Labin mukaan naisten urheilun faneista 85 % pitää naisurheilijoita esikuvina, kun taas miesten urheilun faneista vain 63 % pitää miesurheilijoita esikuvinaan.


5: Sitouttavuus on kumppanin kultakaivos

Korkea sitoutuneisuuden aste ja aktiivisuus digitaalisissa kanavissa ovat valtava mahdollisuus sponsoreille. Sports Innovation Labin tutkimuksen mukaan naisten urheilun fanit ovat jopa kaksi kertaa sitoutuneempia sponsoreihin kuin muut urheilufanit.

Naisten urheilun fanit muistavat sponsoroivat brändit kaksi kertaa todennäköisemmin kuin miesten urheilun fanit. Naisten urheilun fanit myös ostavat sponsoroijan tuotteita 25 % todennäköisemmin kuin miesten urheilun fanit.

Naisten urheilun fanit myös tiedostavat oman kaupallisen potentiaalinsa: neljä viidestä on sitä mieltä, että sponsorien pitäisi kiinnostua enemmän naisten urheilusta.



Lue lisää tutkimuksista:
Sports Innovation Lab
The Space Between
Purdue
Wasserman
Markkina-arvoltaan suurimmat urheilijat



Haluatko saada urheilumarkkinoinnin ja sponsoroinnin tärkeimmät trendit suoraan sähköpostiisi kerran viikossa? Tilaa Kympin uutiskirje!

UEFA kannustaa ilmastotoimiin, urheilijoilla kaupallista vientiä myös eläkepäivillä

Talviolympialaisten markkinointiralli käynnistyi, Lego panostaa naisten jalkapalloon