in

Urheilijat rakentavat aktiivisesti brändiä somessa, haasteena sisällöntuotanto ja ajan riittäminen

Sekä brändit että fanit uskovat urheilumarkkinoinnin mahdollisuuksiin, kertoo maaliskuussa julkaistu Sponsorointi ja urheilumarkkinointi 2022 -raporttimme. Mutta miten urheilijat itse suhtautuvat kaupallisiin kumppanuuksiin?


Kyselyymme vastasi kolmisenkymmentä suomalaisurheilijaa. Heistä muutama on täyspäiväisiä urheilijoita, mutta valtaosa kertoi tekevänsä töitä tai opiskelevansa urheilu-uransa ohella.

Yhtä lukuun ottamatta kaikki vastaajat pitivät yritysyhteistyötä arvokkaana lisänä urheilijan uralla. Yhteistyökumppanuudet ja sponsorointi ovatkin urheilijoiden toiseksi yleisin keino rahoittaa urheilu-uraa (39 %) heti työnteon jälkeen (85 %). Kelan tukia tai rahallista avustusta seuralta ja vanhemmilta sai noin neljännes vastaajista, ja kymmenesosa sai urheilija-apurahoja.

Kaksi kolmasosaa urheilijoista kertoi hoitavansa yrityskumppanuuksiaan yksin. Vaikuttajatoimistojen kautta kaupallisia yhteistöitä kertoi tekevänsä kymmenesosa vastaajista.


Urheilijat rakentavat henkilöbrändiään etenkin Instagramissa

Raportistamme selviää, että sosiaalisesta mediasta on tullut urheilukumppanuuksien käytetyin kanava. Kumppanuuksista jo kymmenesosa toteutetaan yksinomaan digitaalisissa kanavissa.

Vahvasta somebrändistä ja -osaamisesta onkin tulossa entistä tärkeämpää urheilijoille. Kyselyymme vastanneista yli kolmannes kertoo rakentavansa aktiivisesti omaa henkilöbrändiään. Vain muutama vastaaja kertoi, että ei päivitä somea lainkaan.

Kaikki somea käyttävät kertoivat olevansa Instagramissa. Toiseksi yleisin kanava oli Facebook, TikTokia ja YouTubea käytettiin kolmanneksi eniten. Neljännes urheilijoista käyttää myös LinkedIniä.

Sosiaalisen median tekemisessä nähtiin myös haasteita. Yli puolet koki, että haluaa oppia lisää sometekemisensä kaupallistamisesta. Ajan löytäminen ja sisällön tuottaminen kiireiden keskellä koettiin myös haastavaksi.



Haluatko lisää tutkittua tietoa suomalaisesta urheilumarkkinoinnista?

Urheilun viisi valttikorttia brändinrakennuksessa

Kympillä-podcast: Urheilumarkkinoinnin digitaalinen tulevaisuus