in

Urheilugaala osoitti, että urheilun vahvuuksia ovat yhteisöllisyys ja käsikirjoittamattomuus

Kuva Urheilugaala / Janina Pitkänen

Suomalaista urheilua juhlittiin jälleen Urheilugaalassa. Mutta mitä palkinnot ja palkitut kertovat meille urheilumarkkinoinnin seuraavista suunnista?


1: Huippu-urheilu ja liikkuminen kulkevat käsi kädessä

Urheilugaalassa suurin huomio keskittyy huippu-urheiluun. Mutta jotta huippu-urheilijoita kasvaa, tarvitaan ensin harrastajia ja seuratoimintaa.

Vuoden urheilijaksi valittu uimari Matti Mattson piti tunteikkaan puheen, jossa toivoi koronapandemian aikana liikunnan parista pudonneiden lapsien löytävän pian takaisin harrastusten pariin. ”Te olette tulevia olympiamitalisteja ja vuoden urheilijoita”, Tokion olympialaisten pronssimitalisti päätti puheensa.

Markkinoinnin näkökulmasta huippu-urheilun ja liikunnan yhdistäminen on suuri mahdollisuus. Se voi tarkoittaa esimerkiksi panostuksia sekä huippu-urheiluun että paikalliseen seuratoimintaan, kasvun mahdollisuuksien etsimistä lajeista, joissa sekä kilpaurheilu että harrastustoiminta ovat kovassa nousussa, tai Mattsonin kaltaisten esikuvien hyödyntämistä liikkumiseen kannustamisen keihäänkärkinä.


2: Kannanotot ovat mahdollisuus sekä urheilijalle että kumppanille

Vaikka palkintojen saajista on aina helppo purnata, kenelläkään tuskin oli nokan koputtamista Vuoden esikuvan valintaan. Huuhkajien kapteeni Tim Sparv on osoittanut johtajuutta niin pelikentillä kuin niiden ulkopuolella ottamalla kantaa esimerkiksi Qatarin jalkapallon MM-kisojen ihmisoikeustilanteeseen.

Urheilija-aktivismilla on valtava potentiaali tärkeiden asioiden esiintuomisessa, koskivat ne sitten urheilua tai yhteiskuntaa laajemmin. Aikaansa seuraava markkinoija panostaakin nyt urheilijoihin, jotka jakavat samat arvot ja ovat myös valmiita toimimaan niiden puolesta.


3: Urheilun ydin on tarinoissa joita ei voi käsikirjoittaa

Jokaisen palkitun taustalla on tarina. Vuoden läpimurto -palkinnon pokanneen Sara Kuiviston voittokulku on tarina, jolle urheilukansa odottaa takuulla jatkoa. Vuoden sykähdyttävimmäksi urheiluhetkeksi taas valittiin Huuhkajien Suomi-Tanska-maaottelu, jonka huikeaa draaman kaarta ei kukaan olisi osannut käsikirjoittaa.

Urheilun kaltaiset käsikirjoittamattomat tarinat ovat nykyään harvinaisuus. Tämä on urheilumarkkinoinnin suurin vahvuus ja ehtymätön sisältöjen lähde.

Toisaalta arvaamattomuus on myös haaste: markkinoijien, seurojen ja tapahtumajärjestäjien on oltava valmiina toimimaan myös silloin, kun asiat eivät menekään odotusten mukaan. Tässäkin on paljon nopeita voittoja otettavana.



Haluatko osaksi urheilun tarinoita? Tutustu Urheilugaalan kumppanipaketteihin!





Tilaa Kympin uutiskirje, niin saat uusimmat sisällöt suoraan sähköpostiisi!

Australian avoimet kutsuu fanit metaversumiin, rahalla seuran valmentajaksi

Unelmat todeksi Twitterissä, Super Bowl tulee isompana kuin koskaan