in

Urheilumarkkinoinnin ostajan muistilista

Onnistunut urheilumarkkinointi lähtee liikkeelle markkinoijan tavoitteista ja kohderyhmien tunnistamisesta. Nämä kuusi kohtaa muistamalla urheilumarkkinoinnin ostaminen sujuu kuin tanssi.

1. Mitkä ovat urheilumarkkinoinnin tavoitteet?

Urheilumarkkinointi sopii monenlaisiin tavoitteisiin ja tukee niin brändinrakennusta kuin taktista mainontaa. Raporttimme mukaan urheilu on suomalaisille markkinoijille erityisesti brändin rakentamisen työkalu.


2. Ovatko tavoitteet linjassa yrityksen muun markkinoinnin ja viestinnän kanssa?

Kun urheilu on osa markkinoinnin laajempaa kokonaisuutta, myös tavoitteiden asettaminen, sisältöjen suunnittelu ja tuloksellisuuden mittaaminen helpottuvat. Samoin urheiluun laitettavaa budjettia on helpompi perustella, kun siihen laitettuja panostuksia ja saatuja tuloksia voi vertailla muihin markkinoinnin toimenpiteisiin.

Kun kumppanuuksien suunnitteluun osallistuvat muustakin markkinointiviestinnästä vastaavat ihmiset, yhteistyötä voi hyödyntää tehokkaammin kaikissa kanavissa. Urheilusisällöistä saa tehokasta polttoainetta niin sisäiseen kuin ulkoiseen viestintään.


3. Millaisia kohderyhmiä urheilun kautta halutaan tavoittaa ja millä keinoin?

Perinteisesti urheilua myydään urheilukohde edellä: myyjä (urheiluorganisaatio tai manageri) myy yksittäistä urheilijaa, seuraa tai liigaa ja ostaja miettii, kuinka hyvin se osuu brändin tavoitteisiin.

Modernimpi lähestymistapa on määritellä ensin yrityksen kumppanuuksiin kohdistuvat tavoitteet sekä kohderyhmät ja kartoittaa vasta sen jälkeen niiden saavuttamista parhaiten edistävät urheilukohteet ja niiden yhdistelmät.


4. Millaiset urheilukohteet sopivat tavoitteiden ja kohderyhmien saavuttamiseen?

Oikeiden kumppanien valinta riippuu täysin markkinoinnin tavoitteista ja kohderyhmistä.

Joskus oikea valinta on yksi suuri tähti brändikampanjan kasvoksi, usein taas tehokkain tie yleisön tykö on satsata urheilulliseen vaikuttajamarkkinointiin ja kasata yritykselle oma urheilijatiimi. Tietyissä tilanteissa kumppanuus joukkueen kanssa palvelee tavoitteita parhaiten, joskus taas on syytä panostaa isosti ja ottaa koko laji haltuun.


5. Edustavatko urheilukohteet yrityksen tekemistä ja arvoja?

Hyvä brand match on avain urheilumarkkinoinnissa onnistumiseen. Yhteiset arvot ovat erinomainen lähtökohta kumppanuuksille.


6. Miten markkinoinnin onnistumista mitataan?

Urheilumarkkinoinnin mittaamiseen kannattaa panostaa samalla tavalla kuin kaikkien muidenkin markkinoinnin toimenpiteiden toimivuuden seuraamiseen.

Valitse mittarit tavoitteiden mukaan ja muista seurata myös liiketoiminta- ja brändimittareita eri kanavista saatujen lukujen lisäksi. Seuraa lähtöjen toimivuutta jatkuvasti ja tee muutoksia matkan varrelta saatujen oppien mukaan.



Haluatko sukeltaa syvemmälle urheilumarkkinointiin? Lataa Urheilumarkkinoinnin ostajan opas!

Urheilijat ovat huolissaan ilmastonmuutoksesta ja toivovat nyt ilmastoystävällisiä kumppaneita

Markkinointivalvojaiset: Qatarin kiistanalaiset MM-kisat