in

ER, RR, ja quality audience – tunnetko vaikuttajamarkkinoinnin mittarit?


Vaikuttajamarkkinoinnin määrä kasvaa kohisten. Mutta millaisia asioita sosiaalisessa mediassa kannattaa mitata? Miten arvioidaan vaikuttajamarkkinoinnin onnistumista? Mitä ihmettä ovat ER, RR ja CPM? Tästä artikkelista se selviää.


Kun suunnittelet tai teet vaikuttajamarkkinointia, seuraa ainakin näitä mittareita:


Seuraajat

Vaikuttajamarkkinointia suunnitellessa katsotaan usein ensimmäisenä vaikuttajan seuraajamääriä eri kanavissa. Algoritmien muuttuessa seuraajamäärällä ei kuitenkaan ole enää entisenlaista merkitystä, sillä parhaat sisällöt löytävät usein paljon yleisöä myös seuraajien ulkopuolelta.

  • Followers, audience = Yhden tai useamman kanavan seuraajamäärä.

  • Quality audience = Laadukas yleisö eli aitojen seuraajien osuus seuraajista. Tileillä on usein myös botti- ja massaseuraajia.

  • Social reach = Kaikkien somekanavien yhteenlasketut seuraajat, fanit ja tilaajat.


Kattavuus tai tavoittavuus

Reach eli tavoittavuus on yksi tärkeimmistä sosiaalisen median mittareista. Joillakin tileillä voi olla suurikin määrä seuraajia mutta suhteellisen pieni tavoittavuus, ja toisaalta seuraajamäärältään pienemmätkin tilit voivat tavoittaa suuria yleisöjä.

  • Impression = Näyttökerta eli kuinka monta kertaa julkaisu näytettiin.
  • Reach = Kattavuus tai tavoittavuus eli kuinka monta tiliä yksi tai useampi julkaisu tavoittaa.
  • Estimated reach = Arvio esimerkiksi kaupallisen yhteistyön tavoittamasta yleisöstä.
  • True reach = Toteutunut kattavuus.
  • Reach rate, RR = Kattavuus suhteessa seuraajamäärään. Lasketaan kaavalla kattavuus/seuraajat x 100.
  • CPM (cost per mille) = Julkaisun hinta tuhatta tavoitettua tiliä kohden.


Sitouttavuus

Toinen tärkeä ulottuvuus vaikuttajamarkkinoinnin mittaamisessa on sitouttavuus eli se, kuinka moni reagoi sisältöön. 

  • Engagement = Sitoutuminen eli esim. tykkäysten, kommenttien, tallennusten tai linkin klikkausten määrä.
  • Engagement rate, ER = Julkaisuun sitoutuneiden tilien määrä suhteessa seuraajiin. Lasketaan kaavalla sitoutumiset/seuraajat x 100. ER lasketaan toisinaan myös suhteessa julkaisun tavoittamiin tileihin.
  • CPE (cost per engagement) = Yhden sitoutumisen hinta.


Muut mittarit

Vaikuttajan tilin ja julkaisujen mittaamisen lisäksi on aina hyvä seurata, mitä tapahtuu somen ulkopuolella. Toiko yhteistyö liikennettä ja uusia asiakkaita, käytettiinkö alekoodia, lisääntyikö tunnettuus? Voit mitata esimerkiksi näitä:

  • Bränditunnettuus ja mielikuva
  • Myynti ja liidit
  • Sivustokävijät
  • Markkinoijan some
  • ROI (return on investment): kuinka paljon panostus tuotti?


Lue lisää: Näin Moi Mobiili, Ilmatar ja Beely tekevät tuloksekasta yhteistyötä urheilijoiden kanssa


10.team on alusta, joka yhdistää urheilijat ja markkinoijat sekä tekee urheilukumppanuuksien suunnittelemisesta, pyörittämisestä ja mittaamisesta vaivatonta.

Kympillä-podcast: Tarinat urheilumarkkinoinnissa

Suomen Urheilijoiden Teemu Ramstedt: ”Urheilijoiden kannattaa tarttua kaupallistamisen mahdollisuuksiin”