in

Omat mediat kiinnostavat urheilijoita, espoolaispanimo tukee näkyvästi baseballia


Baseballin Suomi-sarjasta Fat Lizard League

Baseballin Suomi-sarja kulkee kauden 2020 nimellä Fat Lizard League. Yhteistyö Suomen Baseball- ja Softball-liiton ja espoolaislähtöisen Fat Lizard Brewing Companyn välillä on monivuotinen. 

”Kumppanuus on taloudellisesti baseballille merkittävä, ja sen myötä pystymme kehittämään toimintaamme laajalla rintamalla”, kertoo liiton lajivastaava Ville-Herman Saarman tiedotteessa.


Korona kurittaa etenkin osakeyhtiöpohjaisia seuroja

Koronakriisin vaikutukset suomalaiseen liikunta- ja urheilukenttään ovat olleet vaihtelevia, kertoo Valtion liikuntaneuvoston tilaama selvitys

Selvityksen mukaan osakeyhtiöpohjaiset seurat kärsivät yhdistyspohjaisia seuroja enemmän. Joukkuepalloilun oy-pohjaisista seuroista 87 % kertoi rajoitusten aiheuttaneen paljon tai erittäin paljon ongelmia, kun taas ry-pohjaisissa seuroissa vastaava luku oli vain 20 %. Kriittisissä ongelmissa olevia seuroja yhdistävät eritysesti raskas kulurakenne ja taloudellisten puskurien puuttuminen.


Olympiarahaston kansalaiskeräys käynnistyy

Olympiarahasto on alkanut markkinoida lahjoittamista nyt myös yksityishenkilöille. Rahaston tavoitteena on kasvattaa huippu-urheilun tukea 30 prosentilla seuraavan vuosikymmenen aikana.


Rakkaudesta lajiin tuo urheilupodcastien kenttään naisnäkökulmaa

Rakkaudesta lajiin on Suomen ensimmäinen taitoluisteluaiheinen podcast, jota pitävät masters-sarjan muodostelmaluistelijat Jonna Manninen ja Mariikka Latva. Podcastissa syvennytään paitsi luisteluun myös tuodaan esiin urheilun naisnäkökulmaa. 

”Suurin osa urheilupodcasteista on miesten pitämiä, ja ne käsittelevät miesten ammattiurheilua. On hienoa, että pääsemme korjaamaan epäkohtaa”, kertoo Manninen Taitoluisteluliiton haastattelussa.


CrossFit Inc. saa uuden omistajan

CrossFit Incin perustaja Greg Glassman sai aikaiseksi somekohun tökeröillä, rasistiseksi tulkituilla twiiteillään. Kohun jälkimainingeissa Glassmanin käytöksen muutkin epäkohdat ovat tulleet julkisuuteen, minkä takia moni crossfit-urheilija ja -sali sekä sponsori on irtisanoutunut CrossFit Incin toiminnasta.

Tällä viikolla ilmoitettiin, että Glassman on myynyt CrossFit Incin Eric Rozalle. Roza on tehnyt omaisuutensa IT-bisneksissä ja pyörittänyt omaa CrossFit-salia kymmenen vuotta. 

View this post on Instagram

@rozaeric: “Dear CrossFit community, Since I discovered CrossFit 10 years ago, it has changed my life, and I am deeply honored to have the opportunity to lead CrossFit through its next chapter as CEO and owner, following the closing next month. As a box owner and athlete, I’ve experienced CrossFit’s transformative power and the shared bond it creates between people of different races, genders, ages, ethnicities, incomes, educations and physical abilities. That magic, created by our affiliate owners, coaches, and athletes in 158 countries around the world, is real. And I believe it makes the world a better place. In the past weeks, divisive statements and allegations have left many members of our community struggling to reconcile our transformative experiences in the local box with what we’ve been reading online. My view is simple: Racism and sexism are abhorrent and will not be tolerated in CrossFit. We open our arms to everyone, and I will be working hard to rebuild bridges with those whose trust we have lost. I come to you with deep humility and the realization that we have hard work to do. I am committed to listening, I am committed to learning, and I am committed to leading positive change. Most of all, I am committed to CrossFit and to you, as a member of our community. If you are committed to the future of CrossFit and have ideas, I want to hear from you. And if you loved CrossFit, and we lost you along the way, I want to regain your trust and partnership. Please reach out to me at [email protected].” #committedtocrossfit

A post shared by CrossFit (@crossfit) on


Urheilutähtien kiinnostus omiin media-alustoihin kasvaa 

Yhä useampi ammattiurheilija on kiinnostunut omista media-alustoista. Esimerkiksi Yhdysvalloissa monet baseball-ammattilaiset ovat mukana tuoreen Players TV -kanavan toiminnassa sijoittajina ja sisällöntuottajina.

”Ammattiurheilijat – eivätkä vain globaalit LeBron Jamesin kaltaiset ikonit – osallistuvat yhä ahkerammin erilaisiin sisältöhankkeisiin ja muodostavat tuotantoyhtiöitä, jotta voivat luoda ja jaella ohjelmaa faneille ympäri maailman. Vaikka urheilu onkin keskiössä, urheilijat yrittävät päästä nyt ääneen muidenkin aiheiden tiimoilta”, kirjoittaa Scott Shosnik Variety-lehdessä


TikTokin musiikkirajoitukset pakottavat luovuuteen

Suositun TikTok-somepalvelun uudistusten myötä brändit eivät voi enää käyttää suosittuja musiikkikappaleita sisällöissään ilman erillistä lupaa. Tämä aiheuttaa brändeille harmaita hiuksia, sillä somepalvelun suosituinta sisältöä ovat musiikin tahdissa tehdyt lyhyet videoklipit.

TikTokin media- ja brändikumppanuuksista vastaava Robbie Levin kertoo, että uudistus voi kuitenkin olla hyväksi urheilusisältöä tuottaville brändeille. ”Urheilulla on loistava luontainen soundtrack. Kuulutukset, pelaajien äänet, fanien huudot – tämä tarjoaa mahdollisuuksia urheiluliigoille ja -seuroille orgaanisen ääniympäristön käyttämiseen hauskalla tavalla”, hän visioi Front Office Sportsin haastattelussa.

Lue myös: Kuka luo TikTokiin Suomen suurimman urheilubrändin?


SOS-lapsikylä x Noora Räty

Leijonien Noora Räty aloittaa kolmevuotisen yhteistyön  SOS-Lapsikylän kanssa lasten harrastusten tukemiseksi. Räty lahjoittaa myös osan Farmi-ohjelmassa voittamastaan potista SOS-Lapsikylän Unelmista totta -hankkeeseen. Hankkeen tavoitteena on ehkäistä lasten ja nuorten vapaa-ajan eriarvoistumista ja syrjäytymistä tarjoamalla kouluikäisille mieluisia harrastuksia.


HIFK tähtää hiilijalanjäljen pienentämiseen

HIFK:n liigajoukkueen taustayhtiö Oy HIFK-Hockey Ab on käynnistänyt ympäristövastuullisuusohjelman, jonka tavoitteena on pienentää yrityksen ja koko HIFK-yhteisön ympäristökuormitusta. Ne asiat, joissa hiilijalanjälkeä ei voida pienentää, aiotaan kompensoida Compensaten kautta, tiedotteessa kerrotaan. Jatkossa ohjelma laajennetaan koskemaan myös ottelutapahtumien ja harjoitusten energiankulutusta ja kotihallin tuotetarjooman hiilijalanjälkeä.


Valioliigan paidat hyvällä asialla

Poikkeuksellinen alkuvuosi näkyy Valioliigan pelipaidoissa useammallakin tavalla. Koko loppukauden pelaajien paidoissa on terveydenhuoltojärjestelmän NHS:n merkki, jolla halutaan kiittää hoitajia ja lääkäreitä. Lisäksi ensimmäisten 12 pelin ajaksi pelaajien nimien tilalle vaihdetaan paitoihin teksti “Black Lives Matter”. 


NBA luottaa suomalaiseen Ouraan koronatarkkailussa

Koripalloliiga NBA alkaa palata arkeen koronatauon jälkeen. Yksi työkalu pelaajien ja henkilökunnan terveydentilan seuraamiseen on suomalainen Oura-älysormus, jonka tuottama palautumisdata voi antaa osviittaa siitä, onko sen kantajalla koronaviruksen aiheuttama tauti.

Suutarin siskokset kuvaavat hiihtosuunnistusta sudokuksi suksilla

Jarno Kukila_urheilumarkkinointi_1200x600

Jarno Kukilan elämä ja markkinointiteot