in

Luovilla ideoilla ja kovilla tuloksilla sponsorointikisan voittoon – ESA Awardsien voittajat

European Sponsorship Awardseissa palkittiin vuoden parhaita sponsorointitöitä. Tuomaristossa istunut Risto Oksanen kertoo kisan tasosta ja antaa suomalaisille vinkit kisassa menestymiseen.


European Sponsorship Association palkitsi viime viikolla parhaita sponsorointitöitä. Tuomaristossa Euroopan parhaiden töiden kategoriassa istunut Risto Oksanen kertoo, että tänä vuonna kilpailutöitä tuli enemmän ja useammista maista kuin koskaan aikaisemmin.

”Tähän on voinut vaikuttaa monet syyt. Sponsorointia ei ole tarvinnut pysäyttää täysin pandemian alla, kuten tapahtumia. Toimintamalleja on jouduttu miettimään uusiksi, joita on myös haluttu esitellä muille. Ehkä tilanne on myös antanut enemmän aikaa kilpailuhakemusten tekemiseen. Poikkeusvuosi huomioitiin myös pandemian inspiroimilla kategorioilla.”

Kokonaisuutena sponsorointi on Oksasen mukaan mediana kehittynyt viimeisten vuosien aikana.

”Hyödyntäminen on luovaa ja eri mediakanavia käytetään yhä taitavammin. Uskon että tämä kehitys jatkuu.”

Vuoden parhaana sponsorointityönä palkittiin Old El Pason #MessFreeChallenge, jonka kautta lanseerattiin ruokabrändin uusi sotkuttomaan syömiseen luotu tortillatasku. Uuden formaatin siisteyttä esiteltiin sosiaalisessa mediassa australialaisen tennistähden Nick Gyrgiosin videolla, jossa hän syö ja pelaa tennistä samaan aikaan. Laajalle levinnyt haaste tavoitti 50 miljoonaa käyttäjätiliä sosiaalisessa mediassa ja tuotti yli miljardin euron edestä medianäkyvyyttä Euroopassa ja Australiassa.


Parhaissa urheilusponsoroinnin töissä mitattiin bränditunnettuutta ja lisäarvoa faneille

Urheilusponsorointia palkittiin kolmessa omassa kategoriassaan. Voittoisissa töissä huomionarvoista on kovien tulosten lisäksi se, että kumppanuus istuu luontevasti sekä sponsorin että sponsoroinnin kohteen tekemiseen.

Pienten sponsorointilähtöjen kategorian voittajaksi nousi infrayhtiö Rambollin ja Tukholman puolimaratonin kumppanuus. Yhteistyön kärki on ShapeRunner-applikaatio. Ramboll on tuottanut ohjelmaan erilaisia juoksureittejä, jotka muodostavat hauskoja kuvioita, kuten ankkoja ja jäniksiä ja kannustavat ihmisiä juoksemaan. Applikaatio on ladattu kolmen vuoden kumppanuuden aikana yli 70 000 kertaa, ja samassa ajassa Rambollin tunnettuus on Ruotsissa noussut 27 prosenttia.

Keskikokoisten töiden kategoriassa voiton vei Carlsberg, joka juhlisti jalkapalloseura Liverpool FC:n Valioliiga-voittoa lanseeraamalla erikoiserän mestaruusteemaista tölkkiä, jota myytiin lopulta 55 maassa. Seuran tekemän tutkimuksen mukaan Liverpoolin faneista 31 % oli sitä mieltä, että Carlsberg tuo lisäarvoa fanikokemukseen.

Suurten töiden kategoriassa palkittiin NatWest-pankin ja Englannin krikettiliigan Cricket Has No Boundaries -kampanja, jonka kautta peliä tuotiin lähemmäs erilaisia yhteisöjä sekä harrastamisen että isojen kisojen seuraamisen näkökulmasta. Kampanjan jälkeen teetetyssä tutkimuksessa 75 % faneista sanoi, että kampanjan myötä heidän mielikuvansa NatWestista oli parantunut.


Kisoissa pärjätään luovuus edellä ja hakemuksiin panostaen

ESA Awardsien voittajien joukkoon mahtui myös yksi suomalaisyritys, kun peliyhtiö Supercell pokkasi palkinnon best newcomer -kateogriassa kumppanuudessaan Paris Saint-Germainin kanssa. Shortlistalle pääsi myös HJK:n ja Bolt.Worksin kumppanuus

”Luovuutta, ammattitaitoa ja toteutuksia vertailtaessa voin vakuuttaa, että Suomessakin osataan. Jos meidän projektien budjeteista puuttuu nolla tai kaksi perästä, ei se tarkoita että luovuus olisi heikompaa kuin maailmanluokan projekteissa. Meidän pienet markkinat eivät myöskään mahdollista heikkoja toteutuksia, koska ne menevät tappiollisiksi. Suuret massat voivat kääntää heikommankin toteutuksen tuottoisaksi.”

Oksasen mukaan osa töistä kärsi kilpailussa huonosta hakemuksesta. Hän neuvoo suomalaisille kansainvälisiin kilpailuihin tähtääville muistamaan hakemuksissa keskittymään työhön ja sen tuloksiin.

”Yksi ennakkosuosikeista jäi kokonaan palkitsematta pelkästään siksi, että projektiesittely keskittyi turhanpäiväisiin asioihin yrityksen historiasta eikä millään tavalla tuonut esiin projektin perusteluja, tavoitteita, toteutusta tai tuloksia.”

Kaikki palkitut työt löydät ESA:n sivuilta


Lue myös: SPOT Awardseissa urheilu juhli myös tapahtumissa ja kulttuurissa

Hiihtäjät kovaa valuuttaa markkinoinnissa MM-kisojen aikaan, Telian talviurheilukampanja puhuttaa

Urheilijoiden omat mediayhtiöt yhteiskunnallisella asialla, NBA myy faneille otteluiden huippuhetkiä