in

Sen piti olla vain euron juusto – tulikin Bolt Arena

Henkilöstövuokrausyhtiö Bolt.Works on toimialansa vauhdilla kasvava haastaja, jonka markkinointi herättää keskustelua sekä omassa hallituksessa että kilpailijoissa. Tuorein puheenaihe on Bolt Arenan lanseeraus yhdessä HJK:n kanssa.


Nyt se Hakkarainen on seonnut lopullisesti.

Suunnilleen näin Bolt.Worksin hallitus reagoi, kun yrityksen suurin henkilöosakas ja markkinoinnista vastaava Timo Hakkarainen esitteli heille sponsorointihanketta, jossa Bolt.Worksista tulisi Töölön jalkapallostadionin uusi nimikumppani.

Rehellistä tyrmistystä ja kolmea palaveria myöhemmin hallitus totesi, että iso, monivuotinen nimikumppanuus HJK:n kanssa on sittenkin perusteltu investointi. Päätöksen myötä HJK:n kotistadion kantaa nimeä Bolt Arena ainakin seuraavat kuusi vuotta.

”Kuten usein on, tässäkin tapauksessa on kyse osittain sattumasta”, Hakkarainen kertoo.


Mahdottomasta tuli mahdollista

Kun HJK:n myyntimiehet tulivat tapaamaan Hakkaraista ja tunnustelemaan yhteistyömahdollisuuksia helsinkiläisseuran kanssa, näytti aluksi siltä, ettei sopivaa yhteistyömallia löydy. 

”Lähtökohtana oli ajatus, että ottaisimme vain euron juuston kokoisen paketin, mutta toisaalta perinteinen laitamainosajatus ei kuitenkaan vastannut tavoitteitamme”, Hakkarainen kertaa.

Keskustelun edetessä kävi rivien välistä ilmi, että Telia saattaisi olla luopumassa stadionin nimikumppanuudesta. Ajatus oli kiehtova, mutta kuulosti aivan liian kalliilta.

”Pidimme nimikumppanuutta aluksi täysin mahdottomana ajatuksena. Meillä oli iso nälkä, mutta vain vähän rahaa. Teimme taustaselvityksiä ja yhtäkkiä alkoi näyttää siltä, että tällainen investointi olisi mahdollista tehdä.”

Uskoa poikkeukselliseen suureen hankkeeseen toi Hakkaraisen aiemman työnantajan Baronan onnistuminen Espoon areenan (nyk. Metro-areena) kanssa 2000-luvun alkupuolella. 

”Barona oli tuolloin vastaavassa kasvuvaiheessa kuin me. Niihin kokemuksiin peilaten minulla oli intuitio, että tämäkin voisi toimia. Siitä huolimatta jouduin laittamaan hallitukselle varmaan molemmat kivekseni pantiksi, että tämä on kannattava investointi.”

Ainakin yhteistyön alku näyttää lupaavalta. Bolt Arenan lanseerauksen yhteydessä mitattiin tarkasti ansaitun median määrää. Lukemat ovat komeita, joten tavoiteltu tunnettuuden kasvu on lähtenyt heti oikealle uralle.

”Arvostan sitä, miten hallitus haastoi ja kyseenalaisti ehdotustani, sillä se myös kirkasti yhteistyömallia. Samalla tavalla he kyseenalaistivat aikanaan radiomainontaan lähtemistä, mutta myönsivät myöhemmin, että se oli oikea ratkaisu.”

Yhteistyön keskeisimpänä tavoitteena on kasvattaa tunnettuutta ja päästä Baronan ja Eezyn rinnalle alan tunnetuimpien yritysten joukkoon.

”Kaltaisemme kasvuhaluinen ja -kykyinen yritys ei pysty tuhlaamaan rahaa. Meidän on nähtävä aina vastikkeellisuus, joten meillä on vahva halu mitata kumppanuuksien tuottavuutta.”

Areenakumppanuuden lisäksi yhteistyö sisältää myös työllisyystakuun uransa lopettaneille HJK:n edustusjoukkueiden nais- ja miespelaajille. Lisäksi Bolt.Works järjestää rekrytointitapahtumia, joissa HJK-yhteisön junioripelaajat ja heidän vanhempansa voivat löytää itselleen uusia työllistymismahdollisuuksia. 

”Työllisyystakuu on ihan oikea juttu, täällä on jo käynytkin pari HJK:n entistä huippupelaajaa”, Hakkarainen paljastaa.

Tavoitteena haastaa alan suurimmat

Bolt.Works on kasvanut muutamassa vuodessa 4 miljoonan euron liikevaihtoa tehneestä Briko Oy:stä 31 miljoonan euron Bolt.Worksiksi. Pitkän aikavälin tavoitteena on haastaa Suomen suurimmat alan toimijat Barona ja Eezy, joiden liiketoiminta on vielä moninkertaista uuteen nousukkaaseen verrattuna. 

”Urheiluvertauksin kuvattuna emme voi lähteä hakemaan mestaruuksia tai liiganousuja siten, että satsaamme vain kaksi kuukautta. Se on pidempi proggis, että pärjäämme ja saamme laitettua rakenteet kuntoon.”

Kasvua vauhdittaa tekoälyä ja koneoppimista hyödyntävä mobiiliapplikaatio, jolla työntekijät ja työn tarjoajat voivat löytää toisensa. Bolt.Works puhuu mieluummin joustavasta työstä kuin vuokratyöstä.

Yrityksen näkemyksen mukaan työn tulisi joustaa niin työnantajan tarpeiden kuin työntekijän elämäntilanteenkin mukaan. Tavoitteena on tarjota työntekijöille yhteisö, josta ei edes haikailtaisi perinteisen mallisiin kuukausipalkkaisiin töihin. 

”Lupaukset eivät ole vain sanahelinää. Alalla on kova kilpailu parhaista työntekijöistä, joten haluamme kaikella tekemisellämme kertoa arvostuksesta työntekijöitämme kohtaan. Asiakkaillamme työskentelevät boltilaiset ovat niitä todellisia sankareita. Jos työntekijöidemme arvostus paranee, olemme onnistuneet”, Hakkarainen sanoo.

Yrityksen keltamusta brändi sekä näkyvä ja kuuluva markkinointi on huomattu myös pääkilpailijoiden toimistoilla.

”Sieltä on kuulunut kommentteja, että mitä helvettiä te oikein teette ja keitä te luulette olevanne. Emme ehdoin tahdoin halua ärsyttää ketään, mutta pieni leikkimielinen härnääminen kuuluu asiaan. Kommentit kertovat, että olemme ottaneet riskejä ja onnistuneetkin niissä. Altavastaajan asema sopii meille.”

Ylimielisyydestä ei kuitenkaan ole kyse. Nöyryydestä ja kehittymishalusta kertoo yrityksen logo, jossa Bolt.Works antaa itselleen arvosanaksi 4,5 tähteä viidestä.

”Tämä ala opettaa nöyräksi. Tuotteemme on ihminen ja ihmisen tekemä työ. Ihminen on kokonaisuus, jonka kokonaisvoimavarat vaikuttavat suoritukseen samalla tavalla kuin urheilussa. Aina on varaa parantaa. Mietimme jatkuvasti, miten voisimme kehittyä, mutta emme voi väittää, että työ olisi aina täydellistä.”

Sponsorointieuroja jaetaan harkiten – ja vain seuroille

Joensuulaistaustainen Hakkarainen tunnustautuu jalkapallomieheksi ja pitää sponsorointia tärkeänä osana yrityksen markkinointia. Bolt.Works kohdistaa sponsorointieuronsa toimintapaikkakuntiensa johtaviin urheiluseuroihin, joilla on vahva paikallinen yhteisö ja talous kestävällä pohjalla.

Mukana on HJK:n lisäksi esimerkiksi useita jääkiekon liigaseuroja, pesäpalloseura Seinäjoen Mailajussit sekä joensuulainen lentopalloseura Karelian Hurmos. Tällä hetkellä pohdinnassa on, mitkä olisivat sopivat urheiluorganisaatiot Oulussa ja Kokkolassa.

”Urheiluyhteistyö tarjoaa luonnollisen väylän yhteisöllisyyteen. Tietenkin tavoittelemme myös paikallisia yritysverkostoja, joiden avulla voimme elää ja hengittää urheilua, mutta meille on tärkeää tarjota työsuhde-etuna mahdollisuus käydä katsomassa matseja.”

Markkinointibudjetiksi yritys on linjannut yhden prosentin liikevaihdosta, mutta tarvittaessa rahaa on käytettävissä enemmänkin. Sponsorointipäätökset tehdään hyvin harkiten.

”Katsomme esimerkiksi seuran omistajarakennetta ja taloudellista suorituskykyä. Pyrimme lähtemään sellaisten seurojen mukaan, joilla on uskottava tarina ja suunnitelma, miten he aikovat menestyä tulevina vuosina. Jos rakenteet eivät ole kestävällä pohjalla, emme voi lähteä mukaan.”

Yksilöurheilijoita Bolt.Works ei sponsoroi lainkaan. Perusteluna on se, että jokainen yrityksen  tuhannesta työntekijästä tuntee jonkun huippu-urheilijan, joten olisi vaikea perustella henkilöstölle, miksi raha on laitettu juuri tiettyyn henkilöön.

”Kaltaisemme yhtiön olisi myös vaikeampaa kulkea yksilöurheilijan matkassa. Sponsorointivalintojen täytyy olla perusteltavissa ja helposti viestittäviä myös työntekijöillemme.”

Sponsorointieurot jakautuvat maantieteellisesti liikevaihdon ja vaikuttavuuden mukaan. Isoin markkina-alue Uusimaa saa eniten, Tampere toiseksi suurimpana markkinana seuraavaksi eniten ja niin edelleen.

”Emme halua ehdoin tahdoin näkyä peliasussa. Jos se on jo valmiiksi täynnä logoja, emme halua olla siellä vain yksi kymmenestä. Esimerkiksi KooKoon ja Sportin halleissa meillä on LED-mainokset, jotka kehystävät koko kaukalon – se on aika näyttävä ratkaisu. Mutta katsomme aina tapauskohtaisesti, mikä on meille sopivaa näkyvyyttä.”

Kohti kansainvälistymistä ja uusia toimialoja

Bolt toimii tällä hetkellä teollisuuden, logistiikan, rakentamisen ja kiinteistöhuollon parissa. Yrityksen kehittämä teknologia mahdollistaa skaalautumisen myös uusille toimialoille ja kansainvälisille markkinoille. Palvelu voisi Hakkaraisen mukaan soveltua hyvin esimerkiksi hoiva- ja ravintola-alalle. 

”Näissä nykyisissäkin riittää tekemistä. Jos lähdemme laajentumaan muille toimialoille, kyseisen toimialan logiikka täytyy olla hallussa. Lisäksi täytyy olla resurssit uuden liiketoiminnan käynnistämiseen. Meitä leimaa se, että jos lähdemme johonkin, niin teemme sen kunnolla. Ei niin, että kokeillaan vähän ja pakitetaan parin kuukauden päästä takaisin.”


Kirjoittanut: Riku Saari

Head of Partnerships 10.fi

Viikon poiminnat 9/20

urheilun ja teknologian SMASH-seminaari

SMASH Lahti: 3+1 pointtia