in

SMASH Lahti: 3+1 pointtia

urheilun ja teknologian SMASH-seminaari

Mistä puhuttiin urheilun ja teknologian SMASH-seminaarissa Lahdessa? 10.fi raportoi paikan päältä.

Vuodesta 2016 järjestetty urheilun, liikkumisen ja teknologian seminaari SMASH saapui Helsingin ja Lontoon jälkeen Lahteen juuri sopivasti Salpausselän kisojen avauspäivänä. Puhujien takana häämöttivät Salppurin perinteikkäät hyppyrimäet, mutta puheenvuoroissa katse oli tukevasti tulevaisuudessa.


Tässä 3+1 poimintaa päivän annista:


1: Mihin olet menossa, liveurheilu?

Yksi SMASH Lahden toistuvia teemoja oli liveurheilun tulevaisuus ja teknologian rooli sen tehostajana. Olipa kyseessä sitten stadionin näyttöjärjestelmä tai älykiekon tarjoama datatulva, urheiluseuroilla ja kisajärjestäjillä on tulevaisuudessa huimia mahdollisuuksia rikastaa fanien kokemusta sekä paikan päällä että kotikatsomoissa.

Livellä on mahdollisuuksia, mutta myös paljon haasteita. Kokemuksia, elämyksiä ja yhteisöllisyyttä täytyy vaalia, sillä urheilu kilpailee ihmisten ajankäytöstä muunlaisen viihteen kanssa.

“Miten varmistaa, että yleisö tulee peleihin myös silloin, kun joukkueella on vaikeaa?” kysyi Lahden Pelicansin omistaja Pasi Nurminen paikallisten urheiluseurojen paneelikeskustelussa.

Lue lisää reaaliaikaisen urheilumarkkinoinnin mahdollisuuksista


2: Teknologia ja inhimilliset tarpeet kohtaavat

Teknologiatapahtumassa puhuttiin luonnollisesti paljon myös teknologian vaikutuksesta urheiluun ja hyvinvointiin. 

Fysiikkavalmentaja Marko Yrjövuori muistutti omassa puheenvuorossaan, että teknologia on urheilijalle tai liikkujalle hyvä renki mutta huono isäntä. Vaikka teknologian avulla harjoittelusta ja palautumisesta saadaan irti paljon dataa, tarvitaan ihmistä edelleen tekemään tulkintoja ja tuomaan inhimillistä kosketusta valmennukseen.

”On hemmetin vaikeaa opettaa tekoälyä analysoimaan kyykyn mekaniikkaa”, hän pohdiskeli.  

Paljon teknologiaa omassa työssään hyödyntävä Yrjövuori painotti, että eniten teknologiasta saa irti silloin, kun sitä käyttää kausittain: välillä on hyvä seurata esimerkiksi unta tarkemmin laitteiden avulla, mutta omia tuntemuksiaan on syytä oppia kuuntelemaan myös ilman minkäänlaisia härpäkkeitä. 

Fun With Balls -yrityksen Markos Kern esitteli puolestaan tapoja, joilla teknologia tuodaan osaksi fyysistä urheilua esimerkiksi interaktiivisten pallopeliseinien avulla. Kernin yrityksen kehittämä interaktiivinen squash on osoittanut, että nuorisoa voi houkutella pois älylaitteiden luota, kun äly tuodaan mukaan peleihin. 


3: Myös liikunta kaipaa yhteistyökumppaneita

Tapahtumassa kuultiin myös puheenvuoroja siitä, miten kaupungit tähtäävät kohti liikkuvampaa elämäntapaa. Keinovalikoimassa korostuu etenkin yritysten ja innovaatioiden rooli asukkaiden liikuttamisessa.

London Sports Tech Hubin Alex Zurita kertoi kunnianhimoisesta tavoitteesta tehdä Lontoosta maailman liikkuvin kaupunki. Tärkeässä roolissa ovat startupit, joiden kehittämillä palveluilla kaupunkilaisia houkutellaan aktiivisemman elämäntavan pariin. Tähän mennessä yrityshubin palveluiden kautta on saatu liikkumaan jo yli 60 000 lontoolaista.

Lahti taas halajaa itselleen Suomen liikkuvimman kunnan titteliä. Suomen Chicagossa liikkumisella on pitkät perinteet, mutta historian avuksi tarvitaan myös teknologiaa ja yritysten osallistumista. Yksi mielenkiintoinen hanke seudulla on aktivoida ihmisiä liikkumaan tarjoamalla näille palkintoja pyörällä kuljetuista matkoista. 


+1: Urheilumarkkinoinnin kolme L:ää

10.fi:n tiimi osallistui tapahtumaan paitsi yleisössä myös lavalla. Lue Erkko Simsiön ajatuksia urheilumarkkinoinnin kolmen L:n tärkeydestä tästä postauksesta.

Kuvat: Smash/Tomi Hänninen, www.chilipictures.fi

Sen piti olla vain euron juusto – tulikin Bolt Arena

Erkko Simisiö

Live, life ja lead: urheilun kolme mahdollisuutta