in

HJK sai japanilaissponsorin, pandemian parhaat urheilumarkkinointilähdöt listattiin

Kuva: HJK


Urheilijat aloittivat olympiasometuksen

Pekingin talviolympialaiset käynnistyvät virallisesti tänään perjantaina, mutta sosiaalisessa mediassa peli on käynyt kuumana jo pidempään. Urheilijat ovat dokumentoineet ahkerasti matkaansa kisapaikoille ja elämää kisakuplassa. Jasmi Joensuun videolla kurkistetaan kulissien taakse.

Sveitsiläinen lumilautailija Pat Burgener viihdyttää someseuraajiaan huumoripitoisilla sisällöillä. Burgener on paitsi menestynyt lautailija myös todellinen viihteen ja teknologian renessanssimies, joka tekee musiikkia ja musiikkivideoita, pitää virtuaalista Pat’s Beach Club -yhteisöä Discordissa ja kauppaa NFT-piirroksia.

Olympialaisissa isojen yleisöjen eteen voi päästä paitsi huippusuoritusten myös kiinnostavan somesisällön myötä. Olympialaisten virallisella, yli 5,2 miljoonan ihmisen seuraamalla tilillä nähtiin muun muassa Finnairin kyydeistä nauttiva Iivo Niskanen.

Lue myös: Urheilijabrändit, kannanotot ja ambush-markkinointi – seuraa näitä ilmiöitä Pekingin talviolympialaisissa


HJK sai japanilaissponsorin

Jalkapalloseura HJK:n japanilaispelaaja Atom Tanakan pelipaidassa nähdään ensi kaudella japanilaisyhtiön logot.


Vaatelaastarit suomalaislautailijoiden asuissa

Suomalaislautailijoiden kisa-asujen maatunnukset on tehnyt kotimainen Vaatelaastareita valmistava Oikiat Design. 

Pekingissä testataan hankaamalla kiinnittyviä, heijastavia Vaatelaastareita eri olosuhteissa. Ne on valmistettu uudenlaisella tekniikalla kotimaassa ja kustomoitu Suomen lumilautailun olympiajoukkueen käyttöön.


SPOT Awards -finalistit on valittu

Viime vuoden parhaat kotimaiset sponsorointilähdöt on nyt shortlistattu. Kaikki finalistit löytyvät Spotin sivuilta.


Oma twiitti Super Bowl -areenan katolle?

Twitter näyttää urheilufanien villeimpiä tulosarvauksia Super Bowlin areenan katolla. 


Ovatko uudenlaiset teknologiasponsorit uhka urheilulle?

Yhä useampi urheilutoimija on saanut uusia sponsoreita rahoitusteknologian, kryptovaluuttojen ja NFT-teknologian maailmasta. Toisinaan yhteistyöt ovat suuria menestyksiä molemmille osapuolille, mutta uusien sponsorien joukkoon mahtuu myös hämärämpiä toimijoita.

Jalkapallojoukkue Manchester City on joutunut ikävään valoon, kun jalkapallomedia Off the Pitch kertoi seuran tuoreen sponsorin epäselvistä taustoista. Rahoitusteknologiayrityksen yhteystiedot vievät brittiläiseen yksityisasuntoon ja kytkökset johtavat Arabiemiraatteihin. Artikkelissa muistutetaankin tekemään entistä huolellisempaa taustatyötä uusien sponsoreiden taloudellisista kuvioista ja mahdollisista yhteyksistä. 


Golfarit logistiikkapuuhissa

Logistiikkafirma Slync.io:n tuoreella videolla golfarit pääsevät mittaamaan taitojaan Dubain satamassa, sponsorin toimialaan sopivast lyömällä palloja tyhjiin merikontteihin.


Mitkä olivat pandemian parhaat urheilumarkkinointi-innovaatiot?

Koronapandemia kuritti urheilua mutta pakotti myös luovuuteen. SportsPro Media on listannut sivuilleen korona-ajan kekseliäimmät urheilumarkkinointilähdöt. Digitaaliset kanavat ja uudet teknologiat olivat kärkenä esimerkiksi Niken ja Fortniten kampanjoissa. Heineken ja Booking.com taas saivat kunniaa kekseliäästä tavasta toteuttaa markkinointia tyhjissä katsomoissa: olutbrändi vei onnekaat voittajat juomaan kaljaa F1-varikolle ja varaussivusto varusti hotellihuoneita tyhjille stadioneille.


Starkin videosarjalla paneudutaan urheilijan ja valmentajan suhteeseen

Suomen olympiajoukkueen kumppanin Startkin uudessa Vahvan rakentajat -videosarjassa syvennytään urheilijoiden ja heidän valmentajiensa kasvutarinoihin. Ensimmäisessä jaksossa yhteistyöstään puhuvat hiihtäjä Ristomatti Hakola ja valmentaja Antti Hagqvist.

Lue myös: Tällaista on Suomen olympiajoukkueen kumppanien markkinointi Pekingin kisoissa


Viikon video: Rafael Nadalin voitokas historia





Haluatko saada urheilumarkkinoinnin uusimmat uutiset suoraan sähköpostiisi? Tilaa Kympin uutiskirje!

Urheilijabrändit, kannanotot ja ambush-markkinointi – seuraa näitä asioita Pekingin talviolympialaisissa

Toyota vei talviurheilutunnelmat Super Bowliin