in

International Swimming League houkuttelee nuoria uintifaneja, Nascar tahkoaa sponsoreille miljoonien arvoa digikanavissa

Kuva: ISL


International Swimming League hakee nuorta yleisöä uinnin seuraajiksi

Hiljattain päättynyt International Swimming League kasvatti uinnin kiinnostavuutta ja medianäkyvyyttä meillä ja maailmalla. Uimaliiton blogipostauksessa käydään läpi tapaa, jolla ISL tavoittelee uusia kohderyhmiä mielenkiintoisilla sisällöillä ja millaisia viestinnän ja markkinoinnin toimenpiteitä Uimaliitto on Suomessa tehnyt liigan tunnettuuden kasvattamiseksi.

Team Ironia edustaneet Ida Hulkko ja Jenna Laukkanen tekivät kisoissa erinomaista tulosta ja pistivät Suomen ennätyksiä uusiksi useampaankin kertaan. Uimarit elivät koronakuplassa yli kuukauden ajan ja julkaisivat paljon somesisältöjä ajastaan Budapestissa.

Tutustu Idaan ja kumppanuuksiin täältä


Saarikko: Olympiaurheilulla edessä niukkuuden ajat

Olympiakomitean tänä viikonloppuna valittava uusi puheenjohtaja joutuu luovimaan niukkuuden keskellä, povaa tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko Maaseudun Tulevaisuuden haastattelussa. Hän vahvistaa, että olympiaurheilun rahoitusta tullaan leikkaamaan.

”Me tarvitsemme tervettä isänmaallisuutta ja kansallistunnetta vahvistavia kokemuksia, joita huippu-urheilu tarjoaa. Toisaalta huippu-urheilijoita ei ole ilman junioritoimintaa. Mutta riittävä taso pitää määritellä. Ihan kaikkea ei jatkossa voida enää rahoittaa”, ministeri kertoo.


Nascar ja kuskit tahkoivat sponsoreille digikanavissa arvoa kymmenien miljoonien dollarien edestä

Nascar ja sen kuskit ovat onnistuneet tuottamaan sponsoreilleen kymmenien miljoonien eurojen edestä arvoa digikanavissa vuonna 2020, kertoo talouslehti Forbes. Nascar-kisojen peruunnuttua koronaviruksen takia sekä sarja, tallit että kuskit panostivat voimakkaasti digisisältöihin, tuottaen vuoden aikana huikeat 41 miljoonaa dollaria arvoa sponsoreilleen etenkin sosiaalisessa mediassa.

”He antavat faneille mitä nämä haluavat: lisää sisältöjä”, kiteyttää arvolaskelmat tehneen Hookit-analyysiyhtiön markkinointipäällikkö Roger Breum Forbesin artikkelissa.


Oura laajentaa urheilukumppanuuksiaan formuloihin

Suomalainen älysormusvalmistaja Oura on syksyn aikana panostanut vahvasti urheilukumppanuuksiin. Brändi on tehnyt yhteistyötä niin NBA:n kuin UFC:n kanssa, ja tällä viikolla julkistettiin yhteistyö F1-talli Aston Martin Red Bullin kanssa. Ourasta tulee tallin virallinen terveysteknologiakumppani, ja tarkoituksena on edesauttaa kuskien palautumista kiinnittämällä huomiota erityisesti unen laatuun.


Bottas mukana pelastamassa kotirataansa

Infrarakennushankkeet uhkaavat Lahden kartingrataa, jolla ensiaskeleensa moottoriurheilun parissa on ottanut muun muassa Valtteri Bottas. Nyt F1-tähti on mukana joukkorahoituskampanjassa, jolla halutaan pelastaa rata ja ylläpitää karting-toimintaa alueella. Kampanjalle kerätään varoja Mesenaatti-palvelussa.


WNBA-tähdet kauneusbrändin keulakuvina

Perinteisesti kosmetiikkamainosten keulakuvina nähdään malleja ja näyttelijöitä. Yhdysvaltalaisen Glossierin lokakuussa käynnistyneessä Body Hero -kampanjassa tähtinä on neljä WNBA-pelaajaa, jotka kertovat omasta kehostaan ja siitä, millaisia paineita naisurheilijat kohtaavat, kun huipputulosten lisäksi heiltä odotetaan myös kaunista ulkomuotoa.


NFL:n Pro Bowl pelataan virtuaalisena

Amerikkalaisen jalkapallon ammattilaisliiga NFL ilmoitti järjestävänsä perinteisen, kauden viimeisenä otteluna pelattavan Pro Bowlin tällä kaudella virtuaalisena. NFL ja peliyhtiö EA Sports järjestävän viikon mittaisen turnauksen, jossa Madden NFL -peliä pelaamassa on nykyisiä ja entisiä tähtipelaajia sekä julkisuuden henkilöitä. Loppuhuipennuksena pelataan liigan parhaiden pelaajien välinen finaaliottelu.


Urheiluseurat aktiivisina Triller-somepalvelussa

Urheilijat ja seurat ovat aktivoituneet ansiokkaasti niin TikTokissa kuin Instagramissa. Nyt suosittuja palveluita haastaa lyhyitä videosisältöjä tarjoileva Triller, jolla on yhtiön kertoman mukaan yli 250 miljoonaa sovelluslatausta. 

Monet yhdysvaltalaiset sometähdet ovat ilmoittaneet jakavansa sisältöä jatkossa myös Trillerissä. Myös urheiluseurat ovat innostuneet palvelusta, ja kesän aikana omat tilinsä ovat perustaneet muun muassa Los Angeles Chargers, Vegas Golden Knights ja New York Mets, kertoo Front Office Sports

Yksi suosituimmista tileistä Trillerissä on koripalloaiheisia meemejä jakava NBAMemes, joka myytiin hiljattain Dallas Mavericksin omistajalle Mark Cubanille.

Lue myös: Kuka luo TikTokiin Suomen suurimman urheilubrändin


Nuorten jääkiekkoilijoiden kiinnostavuus vaikuttajina kasvussa

NHL-kiekkoilijat ovat perinteisesti olleet suuria persoonia kaukalossa mutta vähemmän parrasvaloissa sen ulkopuolella. Tunnetuimpienkin jääkiekkoilijoiden somepresenssi on ollut vaatimatonta esimerkiksi NBA:n ja NFL:n tähtiin verrattuna. Nyt NHL-pelaajien nuori polvi on kuitenkin ottanut sosiaalisen median omakseen ja sitä myöten tarjonnut markkinoijille mielenkiintoisia uusia yleisöjä, kertoo Sportico artikkelissaan.

”Meillä on Wayne Gretzkyn kaltaisia NHL-legendoja, joilla on edelleen iso näkyvyys lajissa, mutta näemme koko ajan enemmän, kuinka nuoret pelaajat ovat kampanjoiden, sarjojen ja tapahtumien keulakuvia. Nuoret pelaajat kommunikoivat fanien kanssa sosiaalisessa mediassa, ovat hieman avoimempia ja tulevat yhä ajankohtaisemmiksi”, analysoi Jen Entin CAA Sportsilta.

MarkkinointiUutiset.fi on uusi uutismedia markkinoinnista.

10.fi urheilumarkkinoinnin asiantuntijaksi MarkkinointiUutisiin

Anna Liina Laitinen: ”Kiipeilyssä tarvitaan voimaa ja kovaa tahtoa”