in

Case Lehtimäki nosti esiin urheilun “nykypäivän pelisäännöt”, Oatly tekee koko seurasta maidottoman

Kuva: VfL Wolfsburg


Case Lehtimäki nosti esiin “nykypäivän pelisääntöjen” puuttumisen suomalaisesta urheilusta

Viikon seuratuin urheilu-uutissaaga on ollut Olympiakomitean huippu-urheiluyksikön tällä viikolla eronneen johtajan Mika Lehtimäen epäasiallinen käytös naispuolisia kollegoita kohtaan ja tapauksen jälkipyykki. Epäselvä viestintä sekä hiljalleen paljastuneet tiedot ovat pitäneet aiheen otsikoissa päivästä toiseen.

Keskustelu ”nykypäivän pelisäännöillä” toimimisesta levisi nopeasti koskemaan urheilukenttää laajemminkin. Monet urheilijat ja urheilutoimijat toivat julki omia kokemuksiaan urheilupiireissä tapahtuvasta häirinnästä. Olympiakomitean henkilöstö julkaisi myös oman lausuntonsa, jossa se tuomitsee kaikenlaisen epäasiallisen käyttäytymisen ja vaatii johtajiltaan suoraselkäisyyttä.

Tapaus on suomalaiselle urheilulle iso mainekriisi, mutta siinä on myös aineksia hyvään: kun seksuaalinen häirintä ja muu epäasiallinen käytös tehdään näkyväksi, ei voida enää piiloutua yhdenvertaisuusohjelmien taakse, vaan vaaditaan isoja ja konkreettisia tekoja.


El Clásicossa rikottiin lasikatto

FC Barcelonan ja Real Madridin välisessä pelissä rikottiin uusi naisten jalkapallon yleisöennätys: paikan päällä oli 91 553 katsojaa. Livestriimiä seurasi sitäkin lähes 150 000 silmäparia. 

Lue myös: 5 hyvää ja tutkittua syytä panostaa naisten urheiluun


Euroopan sponsorimarkkina nousi 17,8 %

Eurooppalainen sponsorimarkkina on jälleen nousussa koronapandemian aiheuttaman laskusuunnan jälkeen, kertoo European Sponsorship Agency ESA. Vuonna 2021 markkinan koko kasvoi 17,8 prosenttia. Panostukset eivät edelleenkään ole koronaa edeltäneellä tasolla: viime vuonna summa oli 27,85 miljardia, kun vuonna 2019 summa oli 30,69 miljardia euroa.


Oatly tekee jalkapalloseurasta kokonaan maidottoman

Ruotsalainen kasvipohjaisia tuotteita valmistava Oatly on saksalaisen jalkapalloseura Wolfsburgin uusi strateginen kumppani. Tavoitteena on, että kaikki seuran edustusjoukkueet sekä ottelutapahtumat ovat täysin maidottomia.

”Tämä lähettää tärkeän viestin jalkapallomaailmalle ja suurelle yleisölle. – –  Bundesligan seura on vihdoin sitoutunut ilmastoystävällisempään ja maidottomaan ruokavalioon, mistä olemme erityisen ylpeitä”, kertoo Helge Weitz Oatlylta seuran tiedotteessa.


FC Liverpool odottaa miljoonien tuottoja NFT-teoksilla

Englantilainen jalkapalloseura FC Liverpool on sekin hypännyt NFT-kelkkaan. “LFC Heroes Club” sisältää 24 digitaalista taideteosta seuran tähdistä. Kolmen päivän mittaisen myyntikampanjan arvioidaan tuottavan jopa 8 miljoonaa puntaa, kertoo SportsPro Media.

Veikkausliiga ja Sanoma solmivat mittavan sopimuksen

Sanoma Media Finland ja Veikkausliiga ovat solmineet vuosia 2023–27 koskevan sopimuksen mediayhteistyöstä, jonka myötä Veikkausliigan ottelut näkyvät jatkossakin suorina lähetyksinä Ruudussa ja lähetysten tuotantotaso nousee entisestään kaudesta 2023 eteenpäin. Myös Veikkausliigaan kohdistuva markkinointi kasvaa Sanoman puolelta merkittävästi.


HC TPS ja HeiaHeia käynnistivät työhyvinvointiohjelman

Jääkiekkoseura TPS ja ohjelmistoyritys HeiaHeia ovat lanseeranneet oman hyvinvointiohjelman. Ohjelmaan liittyneille yrityksille tarjotaan erilaisia työhyvinvointiin liittyviä sisältöjä, TPS:n tuttujen kasvojen kannustusviestejä ja raportointia.


Netflixin F1-dokkari ihastuttaa ja vihastuttaa

Netflixin Formula 1 -dokumentti Drive to Survive on kasvattanut kiinnostusta lajiin etenkin Yhdysvalloissa. Jenkkityylin tuotannossa on dramatisoitu kauden sisältöä, mikä ei ole ilahduttanut kaikkia. Kuskeista Max Verstappen kieltäytyi osallistumasta uusimmalle tuotantokaudelle ja kertoi ESPN:n haastattelussa, kuinka häntä häiritsevät kuskien välille luodut vihollisuudet.


VR ja Nokia Arena yhteistyöhön

VR ja Nokia Arena ovat solmineet monivuotisen yhteistyön, jossa pyritään tarjoamaan kävijöille mahdollisimman viihtyisä ja ympäristön kannalta kestävä tapahtumakokemus. Tavoitteena on tehdä uudesta areenasta mahdollisimman saavutettava julkisilla liikennevälineillä. Luvassa on esimerkiksi lisää kaukoliikennevuoroja Tampereen rautatieasemalle.
”Kumppanuutemme auttaa konkreettisesti päästöjen vähentämisessä, kun yhä useampi kauempaa tapahtumiin tuleva voi jättää auton kotiin”, kertoo Nokia Arenan myyntijohtaja Elina Tikkakoski tiedotteessa.

Mitkä ovat suosituimmat urheilulajit Suomessa?

Osaako urheilu perustella tarpeellisuuttaan markkinointipäättäjille?