in

Ukrainan sota jatkaa urheilumaailman mullistamista, Classicin ja Ideaparkin yhteistyö Vuoden sponsorointiteko

Kuvakaappaukset TNS Sportin lähetyksestä


Classicin ja Ideaparkin yhteistyö on Vuoden sponsorointiteko

Viime vuoden parhaat sponsorointiteot palkittiin torstai-iltana SPOT Awardseissa. Yleisön suosikiksi ja vuoden sponsorointiteoksi valittiin Classicin ja Ideaparkin yhteistyö, jossa salibandy tuotiin kauppakeskukseen.

Vuoden yhteiskunnalliseksi sponsoroinniksi valittiin Kansallisen liigan ja Niken Urheilu kuuluu kaikille -kampanja, vuoden urheilusponsoroinniksi taas Secto Automotive Rally Finland. Elämäntyöpalkinnon sai Erkki Alaja.


Ukrainan sota jatkaa urheilun mullistamista

Jo yli viikon kestänyt Venäjän hyökkäys Ukrainaan heijastuu yhä laajemmalle urheiluun. Viikon aikana lukemattomat lajiliitot ja tapahtumat ovat ilmoittaneet sulkevansa Venäjän ja Valko-Venäjän ulos kilpailuista toistaiseksi. Maita ei tulla näkemään muun muassa jääkiekon MM-kisoissa Suomessa, eikä Venäjä pääse isännöimään esimerksi lentopallon MM-kisoja tänä vuonna. Päivää ennen Pekingin paralympialaisten alkua kerrottiin, että venäläis- ja valkovenäläisurheilijat eivät sittenkään saa kilpailla.

Myös moni sponsori on tarttunut toimeen ja katkaissut välit venäläistoimijoiden kanssa. Esimerkiksi Porin Ässät kertoi katkaisevansa yhteistyön venäläisomisteisen Norilsk Nickelin kanssa. Keskiviikkona seurattiin, kuinka markkinointiyhteistyön päättänyt Hartwall laski logonsa Pasilan areenan seinältä.

Jalkapalloseura Chelsean venäläisomistaja Roman Abrahamovitsh ilmoitti myyvänsä omistuksensa seurasta, koska se on hänen mukaansa parasta niin seuralle, faneille, työntekijöille kuin sponsoreille. Abrahamovitsh on mediatietojen mukaan yksi Venäjän rikkaimmista ihmisistä, ja hänellä on läheiset välit presidentti Vladimir Putiniin.


Urheilijoita rintamalla ja avustuspuuhissa

Urheilijat ovat ottaneet vilkkaasti kantaa sosiaalisessa mediassa ja pelikentillä viimeisen viikon aikana. Osa on myös ryhtynyt konkreettisiin toimiin Ukrainan ja ukrainalaisten auttamiseksi.

Moni ukrainalainen urheilija on jättänyt työnsä ja lähtenyt sotaan. Esimerkiksi ampumahiihtäjät Dimitri Pidrushni ja Julia Dzhyma ovat lähteneet rintamalle eikä heitä nähdä Kontiolahden maailmancupissa tänä viikonloppuna. Entisen ampumahiihtäjän Yevhen Malushevin raportoitiin kaatuneen taisteluissa.

Painonnostaja Anni Vuohijoki ja yrittäjä Laura Peippo ovat organisoimassa kuljetusta, jossa Ukrainan rajalle kuljetetaan varusteita ja paluukyydissä tuodaan Suomeen sotaa pakenevia ihmisiä.


Suur-Hamari esiintyy Toyotan kansainvälisessä mainoksessa

Millaista on esiintyä kansainvälisen brändin mainoksessa ja nähdä itsensä joka ikisellä mainoskatkolla? Siitä jotakin tietää paralympialaisten mitalitoivo, lautailija Matti Suur-Hamari, joka nähdään Toyotan globaalilla mainosvideolla.

”Viime syksynä käytiin Sloveniassa kuvaamassa isolla studiolla. Siellä oli jää kyllä, mutta muuten kuvattiin green screeniä vasten ja lenneltiin siellä valjaissa ympäri studion kattoa. Olihan se kyllä tosi magee homma päästä mukaan tuollaiseen isoon tuotantoon”, Suur-Hamari kertoo Paralympiakomitean artikkelissa.

”Olin Kanadassa maailmancupissa, kun olympialaiset pyörähtivät käyntiin, niin joka ikisellä mainoskatkolla näkyi oma nimi telkkarissa, ja tuli paljon viestejä eri puolita maailmaa, että minut on nähty. Onhan se aika mageeta.”
 


Korkeasaari sai noottia Zoolympics-nimestä

Korkeasaaren eläintarha joutuu muuttamaan tapahtumansa nimeä Suomen Olympiakomitean vaatimuksesta. Nyt ZOOATHLON-nimellä kulkevaa tapahtumaa markkinoitiin aiemmin ZOOLYMPICS-nimellä, mutta Olympiakomitea katsoi sen loukkaavan olympialaisten tavaramerkkiä.

”Olemme markkinoineet tiimipäivää nimellä ZOOLYMPICS yli vuoden. Siksi helmikuussa 2022 tullut vaatimus lopettaa nimen käyttö yllätti meidät, varsinkin kun ZOOLYMPICS-nimi on käytössä monissa eläintarhatapahtumissa ympäri maailman”, kertoo tuottaja Jannika Joutsenniemi tiedotteessa.

Lue myös: Näin olympialaisten oikeuksia valvotaan meillä ja maailmalla


Viikon video: Maailman kovakuntoisin mies TV-shop-tunnelmissa

CrossFit Games -voittaja Justin Medeiros tähdittää 8sleep-mattofirman mainosfilmiä, joka lainaa tyylinsä ikonisilta TV-shop-mainoksilta.




Haluatko saada viikon poiminnat ja muut sisällöt kerran viikossa suoraan sähköpostiisi? Tilaa Kympin uutiskirje alta!

Mikä on urheilijan somejulkaisun arvo?

Urheilusponsoroinnin määrä nousi 12,4 prosenttia, kasvuun uskotaan myös kuluvana vuonna