in

5 markkinointitrendiä, joiden tulisi näkyä myös urheilussa

Urheilumarkkinoinnin trendit: Merkityksellisyys, reaaliaikaisuus, asiakaskokemus, inbound-markkinointi ja innovaatiot… Näin vuoden tärkeimmät trendit vauhdittavat urheilumarkkinointia.

urheilumarkkinoinnin trendit

Kesä alkaa olla ohi, ja urheilumarkkinoijat hiovat kuumeisesti A- ja B-suunnitelmiaan loppuvuodelle. Mutta mihin keskittyä epävarmuuden keskellä ja millaisia asioita kehittää? Poimimme maailmalta viisi tärkeää trendiä, joihin sekä markkinoijien että urheiluyhteisön on syytä tarttua.


1: Merkityksellisyys

Deloitten Global Marketing Trends 2020 -raportin mukaan markkinoinnin tärkein trendi tänä vuonna on merkityksellisyys. Epävakaassa maailmantilassa pärjäävät parhaiten brändit, jotka pystyvät perustelemaan miksi ne ovat olemassa. Perustelu tapahtuu tehokkaimmin tekojen, ei sanojen kautta.

Markkinoijan kannattaakin hyödyntää urheilun tunnekirjoa ja fanien intohimoa oman brändinsä merkityksellisyyden viestimisessä. Kumppanin on kuitenkin oltava juuri oikea ja yrityksen arvojen on heijastuttava myös sponsoroitavien urheilijoiden valintaan. 

Urheiluyhteisölle korona-aika on paitsi haaste myös mahdollisuus: urheilutapahtumien palattua tauolta moni ymmärsi, kuinka tärkeä osa elämää urheilussa mukana eläminen onkaan. Miten urheilijat, joukkueet ja liigat voisivat vahvistaa tätä tunnetta entisestään – etenkin, jos koronaviruksen toinen aalto hankaloittaa paluuta normaaliin?

Lue lisää: Urheilu on alusta, jolla on vaikutus


2: Reaaliaikaisuus

On entistä tärkeämpää kommunikoida asiakkaiden kanssa reaaliajassa, painottaa Salesforcen kesän korvalla julkaistu State of Marketing -raportti.

Urheilu on edelleen parasta suorana tarjoiltuna. Paikan päälle pääseminen on edelleen epävarmaa, joten nyt jos koskaan seurojen ja liigojen on mietittävä, kuinka siirtää elämykset reaaliajassa fanien luokse koteihin. Maailmalla on tuotu myös fanien reaktioita tyhjille stadioneille urheilijoiden tunnelmaa kohottamaan.

Myös kumppanit voivat ottaa ison roolin live-elämyksien välittämisessä. Sopisivatko livetunnelmat esimerkiksi markkinoijan kanavissa välitettäväksi?

Lue lisää: Markkinoija, tartu hetkeen!


3: Asiakaskokemus

Yritykset kilpailevat entistä enemmän laadukkaalla asiakaskokemuksella, muistuttaa Marketing Insider omassa trendiraportissaan. Kuluttajista on tullut vaativia, ja ensiluokkaisten tuotteiden lisäksi laatua vaaditaan koko asiakaspolulta.

Miltä näyttää urheiluyleisön asiakaskokemus? Miten sujuvoittaa fanien ostopolkua tai houkutella uusia asiakkaita? Benchmarkeja asiakaskokemukseen kannattaa hakea myös urheilun ulkopuolelta ja napata parhaat opit omaan käyttöön. Markkinoijan kannattaa panostaa siihen, että sponsorointi ei ole vain logoja kisapaikalla, vaan että brändi pääsee aidoksi osaksi fanikokemusta.


4: Inbound-markkinointi

Elämyksien tarjoamisen lisäksi markkinoijat haluavat myös tehdä bisnestä. Inbound-markkinointi, eli asiakkaiden houkuttelu markkinoijan luokse hyödyllistä ja kiinnostavaa sisältöä tarjoamalla ja teknologian avulla seuraamalla, on tärkeä osa modernia markkinoinnin työkalupakkia, muistutetaan Hubspotin raportissa.  

Ajan hermolla oleva markkinoija hyödyntää myös urheilukumppaneitaan uusien asiakkaiden tai vaikkapa työntekijöiden hankkimisessa. Urheilijoiden ja joukkueiden onkin entistä tärkeämpi tuntea omat yleisönsä ja itselleen luontevat vaikuttamisen tavat perinpohjaisesti: oli kyseessä sitten vetoava somevideo tai kovien aiheiden yritystilaisuudet, on sisältöjen ensisijaisesti palveltava yleisöä ja tarjottava heille jotakin hauskaa tai hyödyllistä.

Lue myös: Live, life ja lead – urheilun kolme mahdollisuutta


5: Innovaatiot

Salesforcen raporttiin haastatellut markkinoijat kertovat brändiensä ykkösprioriteetin olevan nyt innovointi. Poikkeukselliset ajat vaativat kekseliäisyyttä sekä markkinoijilta että urheiluyhteisöltä. Millaiset sisällöt ja ideat voisivat vauhdittaa sekä yritysten että urheilun kasvua? 

10.fi:n uutiskirjeen tilaamalla saat joka viikko sähköpostiisi urheilumarkkinoinnin ja sponsoroinnin tuoreimmat kuulumiset ja tärkeimmät innovaatiot meiltä ja maailmalta. Tilaa uutiskirje alta!

urheilu on alusta

Urheilu on alusta, jolla on vaikutus

Kiekko-Espoo saa tutun vahvistuksen sponsorirahoin

TikTokin tulevaisuus vaakalaudalla, joukkuevahvistusta sponsorirahoilla