in

Urheilumarkkinoinnin UKK: Mitä urheilumarkkinointi on?

Tässä juttusarjassa vastaamme yleisimpiin kysymyksiin urheilumarkkinoinnista, sen tekemisestä ja ostamisesta.

Mitä urheilumarkkinointi on? Mitä kaikkea se voi olla?

Pähkinänkuoressa urheilumarkkinointi on urheilun kontekstissa tehtyä markkinointia. Sen tavoitteet ja keinot voivat olla samanlaisia kuin kaikessa muussakin markkinoinnissa, mutta siihen liittyvät urheilijat, seurat tai liigat, urheilutapahtumat ja urheilun ilmiöt. Urheilumarkkinointia käytetään usein synonyymina sponsoroinnille, mutta siihen sisältyy vahvemmin ajatus yhteistyöstä tavoitteellisena ja mitattavana toimenpiteenä.

Urheilumarkkinointi on valtavan monipuolista. Perinteisesti sponsorointi on tarkoittanut logonäkyvyyttä pelipaikalla tai kisa-asuissa, mutta moderni urheilumarkkinointi on monikanavaista ja tuloksellista toimintaa, jonka keinot määritellään yrityksen liiketoiminnan tavoitteiden kautta. Suomalaisten markkinoijien mukaan urheilumarkkinointi on etenkin brändinrakennuksen työkalu.

Urheilumarkkinointia voi tehdä monella tavalla. Se voi olla urheilullista vaikuttajamarkkinointia urheilijoiden sosiaalisen median kanavissa, urheilijavetoista brändimainontaa tai vaikkapa pitkäjänteisiä strategisia kumppanuuksia, joihin kuuluvat niin näkyvyys otteluissa, monikanavainen mainonta kuin urheilijoiden hyödyntäminen yrityksen sidosryhmätilaisuuksissa.

Sponsorointi- ja urheilumarkkinointi 2022 -raporttimme mukaan sosiaalinen media on vakiinnuttanut asemansa kumppanuuksien käytetyimpänä kanavana. Globaalisti urheilumarkkinointiin käytetyt panostukset ovat vahvassa kasvussa: Market Research Futuren ennusteen mukaan urheilumarkkinointi tulee lähes kaksinkertaistumaan vuodesta 2021 vuoteen 2030.

Haluatko oppia lisää urheilumarkkinoinnin tekemisestä? Lataa Urheilumarkkinoinnin ostajan opas!

Onko kevytyrittäjyys urheiluseurojen työllistämisen tulevaisuus?

Super Bowl 2023: Mainoksissa korostuvat kuluttajabrändit, tutut tarinat ja urheilun yllätyksellisyys