in

Urheilumarkkinoinnin UKK: Miten urheilija eroaa muista somevaikuttajista?

Tässä juttusarjassa vastaamme yleisimpiin kysymyksiin urheilumarkkinoinnista, sen tekemisestä ja ostamisesta.

Urheilijoista on tullut entistä kysytympiä sosiaalisen median vaikuttajia, joiden sitouttavuus on poikkeuksellisen korkea myös kaupallisissa yhteistöissä. Urheilijoiden kanssa tehdyt vaikuttajamarkkinoinnin lähdöt tavoittavatkin usein enemmän yleisöä kuin urheilijalla on seuraajia.

Urheilijoiden kanssa työskennellessä on kuitenkin hyvä muistaa, että he ovat ensisijaisesti urheilijoita, eivät sosiaalisen median vaikuttajia. Siksi yhteistyötä suunnitellessa on hyvä huomioida myös urheilijan aikataulut ja kartoittaa ne ajankohdat, jolloin urheilijan fokus on täysillä kisoissa, ja milloin on enemmän aikaa sisältöjen tekemiselle. Urheilijat myös saattavat kaivata ammattivaikuttajia enemmän tukea sisällöntuotantoon, joten panosta etenkin laadukkaaseen briiffiin.

Markkinoijat arvostavat etenkin urheilijoiden aitoutta ja sitä, ettei näiden kanavia ole vielä läpeensä kaupallistettu kuten monien ammattivaikuttajien. Urheilijat kuitenkin tuottavat laadukasta ja aidosti sitouttavaa sisältöä, jolla on erinomaiset tulokset. Beelyn CMO Jonna Hiltusen sanoin: ”Olen iloisesti yllättynyt ja todella tyytyväinen tuotettuihin sisältöihin. Mielestäni urheilijat pesevät tässä perinteiset vaikuttajat. Ehkä siksi, että urheilijat ovat sisällöntuottajina aidosti innovatiivisia, sopivan rentoja, viihdyttäviä eivätkä millään tavalla leipiintyneitä.”


Millaista vaikuttajamarkkinointi urheilijoiden kanssa voi olla? Tsekkaa nämä caset!

Parhaat urheilukumppanit löydät 10.team-alustalta


Aiemmin Urheilumarkkinoinnin UKK-sarjassa:
Mitä urheilumarkkinointi on?

Miten kumppanit valitaan?

Mikä tekee urheilijasta kaupallisesti kiinnostavan?

Kympillä-podcast: Tarinat urheilumarkkinoinnissa