in

Kuinka Z-sukupolvesta saadaan urheilufaneja, tähdet lanseerasivat kannabisfirman, maailma muistelee Maradonaa

Kuvakaappaus SSC Napolin Twitteristä


Kuinka maanitella Z-sukupolvi urheilufaneiksi?

Z-sukupolvi eli vuosituhannen vaihteessa syntyneet ovat urheilulle ongelma, jota koronapandemia vain vauhdittaa, kirjoittaa toimittaja Rick Maese Washington Postissa. ”Tämän sukupolven älypuhelimet kädessä kasvaneet edustajat vieroksuvat perinteistä televisionkatselua ja suosivat digitaalista kulutusta, mikä hankaloittaa seuraavan urheilufanien sukupolven kasvamista.”

Näkemystä tukee myös jääkiekkoliiga NHL:n data. ”Meillä ei ole strategiaa 35-vuotiaiden uusien fanien houkuttelemiseksi mukaan. Fanit täytyy saada mukaan ennen kuin he ovat 18-vuotiaita, sen jälkeen heidät on menetetty iäksi”, sanoo liigan markkinointijohtaja Tim Ellis artikkelissa.


Urheilutähdet lanseerasivat oman kannabisfirman

Koripalloilija Klay Thompson, jalkapalloilija Alex Morgan, motocross-kuski Travis Pastrana ja skeittaaja Paul Rodriguez ovat lanseeranneet oman kannabistuotteita valmistavan yrityksensä. Just Live valmistaa kannabidiolia eli CBD:tä sisältäviä tuotteita terveysintoilijoille ja perinteisiä särkylääkkeitä kaihtaville aktiivista elämää viettäville ihmisille, kertoo talouslehti Forbes.


Maradonaa muistettiin ympäri maailmaa, Napolissa harkitaan stadionin nimeämistä uudelleen

Jalkapallolegenda Diego Maradonan kuolema oli viikon suurin urheilu-uutinen. Pelaajaa muisteltiin ympäri maailmaa, ja tämän kotimaassa Argentiinassa julistettiin kolmen päivän suruaika. Huhujen mukaan Napolissa harkitaan stadionin uudelleennimeämistä Maradonan mukaan.


Lahjoitus vai sponsoridiili?

”Pohjois-Amerikan naiskiekolle miljoonalahjoitus”, kirjoitti YLE, kun se kertoi Secret-deodoranttimerkin antaneen miljoona dollaria Pohjois-Amerikan naiskiekkoilijoiden pelaajayhdistykselle PWHPA:lle.

Sanavalintaan kiinnitti huomiota maalivahti ja PWHPA:n hallituksen jäsen Noora Räty, joka twiittasi kyseessä olevan sponsorointiyhteistyö, ei lahjoitus.

Secret-deodoranttibrändi on tehnyt jo pidemmän aikaa yhteistyötä naisten jääkiekon kanssa. Sen #equalsweat-kampanjalla halutaan lisätä tasa-arvoa lajin sisällä. 


Sport Fund kerännyt jo yli miljoonan

Nuorten urheilijalupausten uran edistämiseen tähtäävä Sport Fund -rahasto on kerännyt jo yli miljoonan euron rahasto-osuuden. Tavoitteena suljetulla erikoissijoitusrahastolla on kerätä 1,6 miljoonaa euroa. Rahaston kohderyhmänä ovat 16-22-vuotiaat kansainväliselle huipulle pyrkivät yksilöurheilijat lajeissa, joissa on mahdollista tienata merkittäviä palkintorahoja. Rahaston tuorein sijoittaja on kiekkolegenda Saku Koivu, kertoo Ilta-Sanomat.


Polar yhteistyöhön virtuaalipyöräilyn kärkitiimin kanssa

Älykellovalmistaja Polar on ryhtynyt yhteistyöhön yhdysvaltalaisen eRacing-joukkue Saris + The Pro’s Closetin kanssa. Joukkue ajaa kilpaa virtuaalipalvelu Zwiftissä käytävässä kilpasarjassa.

Myös Kansainvälinen pyöräilyliitto UCI on ottanut virtuaaliset pyöräilykisat omakseen, ja viralliset MM-kilpailut ammattikuskien kesken käydään joulukuun alussa.

Lue myös: Urheilijat tekevät Polarin teknologiasta lähestyttävää


Suomalaisen alamäkipyöräilyn historiasta dokumentti

Ensi vuonna ilmestyvä Suomi DH: The Finnish Downhill MTB Documentary -dokumentti kertoo suomalaisen alamäkipyöräilyn historiasta. Elokuvasta julkaistiin tällä viikolla traileri.


Kenellä on oikeus hyödyntää urheilijan näköisyyttä?

Alkuviikosta jalkapalloilija Zlatan Ibrahimovic arvosteli Twitterissä EA Sportsia siitä, että hän ei ole antanut lupaa siihen, että hänen kasvoillaan markkinoidaan uutta Fifa 21-peliä. Ibrahimovicin tapauksessa luvan on myöntänyt hänen seuransa AC Milan, jolla on sopimus EA Sportsin kanssa.

Ibrahimovicin jalanjäljissä monet muutkin pelaajat ovat alkaneet kyseenalaistaa sitä, kuinka pelaajien näköisyyttä hyödynnetään kovatuottoisissa peleissä, kertoo Helsingin Sanomat. Oikeuksien hallinointi on monimutkainen himmeli, jossa osallisina ovat niin seurat, liigat, pelaajien managerit kuin muutkin kumppanit.


Lankisen lukupiiri lahjoittaa rahaa ja kirjoja kiekkojunnuille

Jääkiekkomaalivahti Kevin Lankisen vetämä Lankisen lukupiiri ja kustantaja WSOY lahjoittavat 5 000 euroa Iceheartsille sekä joululahjakirjat jokaiselle Iceheartsin junioripelaajalle. 

”Erityiskiitos Kevinille esimerkistä, jonka voima on suuri. Elämä on paljon muutakin kuin urheilua. Se on yhdessä oppimista, välittämistä, haaveita ja toiveita. … Lukeminen ja tarinat ovat oivallinen väline oman elämäntarinan rakentamisessa”, kertoo Icehearts ry:n toiminnanjohtaja Teemu Vartiamäki tiedotteessa.

Lankisen lukupiiri on Facebookissa toimiva kaikille avoin ryhmä, jossa luetaan ja keskustellaan Lankisen valitsemista teoksista. Ryhmässä on yli 17 000 jäsentä. 


Neziri aloittaa podcastin

Aitajuoksija Nooralotta Neziri on lanseerannut oman podcastin. Femmepodi-nimisessä sarjassa aituri käsittelee erilaisia lifestyleaiheita yhdessä Jenna Alatalon kanssa.


Sadan vaikutusvaltaisimman naisen listalla myös urheilijoita

Britannian yleisradioyhtiö BBC on julkistanut sadan vaikutusvaltaisimman ja inspiroivimman naisen listauksen. Listalta löytyy myös urheilun edustajia: etiopialainen ammattilaisjalkapalloilija Loza Abera Geinore, argentiinalainen jalkapallovalmentaja ja -manageri Evelina Cabrera, jamaikalaissyntyinen, Iso-Britanniaa edustava darts-mestari Deta Hedman sekä intialainen parasulkapalloilija Manasi Joshi.

Suomessa listaus on saanut runsaasti mediahuomiota, sillä myös pääministeri Sanna Marin nostettiin vaikutusvaltaisimpien joukkoon.


Ilveksen uusi paita kunnioittaa historiaa

Jääkiekkojoukkue Tampereen Ilveksen uusi kolmospaita on uusi versio seuran vanhasta klassikkopaidasta. Ensimmäisen kerran paita pääsee jäälle joulukuun alussa. 


F-liigaa Ideaparkissa

Salibandyn F-liigassa pelaava Classic muuttaa kauppakeskus Ideaparkiin. Jatkossa kaikki sarjapelit pelataan Ideaparkissa, jonne avataan moderni, digitaalista teknologiaa hyödyntävä tapahtuma-areena. Lisäksi kauppakeskukseen tulee Classicin myymälä, asiakastilaisuuksiin suunniteltu lounge sekä Classicin toimisto.

Idea syntyi jo 2017, kun Classic pelasi TPS:ää vastaan Singaporessa kauppakeskuksessa.

”Jo silloin minulle tuli ajatus, että jotain tällaista sen pitäisi olla meilläkin eli urheilu tuodaan keskelle ihmisiä”, kertoo Classicin toiminnanjohtaja Pasi Peltola F-liigan tiedotteessa.


St. Pauli valmistaa pelipaitansa itse 

Saksalainen jalkapallojoukkue St. Pauli etsi vastuullisempaa pelipaitavalmistajaa, ja etsintöjen osoittauduttua tuloksettomiksi seura päätti ruveta valmistamaan vastuullisempia urheilu- ja fanivaatteita itse. Ensi kaudella joukkue pelaa jo itse tuotetuissa peliasuissa. Vastuullisuus ja itse tekeminen ovat faniensa omistaman seuran periaatteita: seuran kotistadionilla valmistetaan omista mehiläistarhoista saatua hunajaa.

Lue myös: Myös urheilussa vastuullisuudesta on tullut liiketoiminnan edellytys


Viikon koronakaranteenivideo: Roger Federer ja Barilla

Anna Liina Laitinen: ”Kiipeilyssä tarvitaan voimaa ja kovaa tahtoa”

Urheilijat keskiössä WTA:n uudessa brändissä, ”Jumalan naama” sai kansainvälistä huomiota