in

Markkina-arvoltaan suurimmat urheilutapahtumat, muotiuutisia ja vastuullisia otteluita

Markkina-arvoltaan suurimmat urheilutapahtumat


Mitkä ovat markkina-arvoltaan suurimmat urheilutapahtumat ja -joukkueet?

SportsPro Media ja tutkimusyhtiö Nielsen julkistivat muutama viikko sitten markkina-arvoltaan suurimpien urheilijoiden listan, josta myös 10.fi uutisoi

Nyt on julkistettu myös 50 markkina-arvoltaan suurimman urheilutapahtuman ja -seuran lista. Kärjestä löytyvät odotetusti jalkapallon MM-kisat, kesäolympialaiset ja NBA, mutta huomionarvoista on, että listalla on paljon yksittäisiä seuroja ennen liigoja joissa ne pelaavat. Seuroista vahvimmin edustettuina ovat eurooppalaiset jalkapallon suurseurat: Real Madrid ja FC Barcelona nousivat sijoille 4 ja 5.

Mielenkiintoisia markkinoihan kannalta ovat myös SportsPron listaamat tulevaisuuden nousijat: seuraaviksi isoiksi jutuiksi media listasi muun muassa naisten koripallo-, jalkapallo- ja pyöräilyliigat, afrikkalaisen koripallon sekä erilaiset virtuaalista ja fyysistä mittelöä yhdistävät tapahtumat. 


Viikon hiihtomuotiuutiset

Talvilajikausi lähestyy, ja sen myötä säpinä hiihtolatujen ympärillä. Suomen maastohiihtojoukkue ja Halti esittelivät tällä viikolla uudet kisa-asut, joiden viivoitus jäljittelee hiihtäjän rytmiä ladulla.

Halti julkisti myös kahden vuoden mittaisen yhteistyösopimuksen Slovenian ampumahiihtomaajoukkueen kanssa. ”Sloveniassa (…) ampumahiihto on noussut yhdeksi suosikkilajiksi. Lisäksi laji on jo muutaman vuoden ajan ollut Euroopan seuratuin talviurheilulaji, joten tämä sopimus lisää näkyvyyttämme koko Keski-Euroopassa”, kertoo Haltin toimitusjohtaja Aki Kuusilehto tiedotteessa.


HJK:n ympäristöohjelma etenee kumppaneiden tukemana

Jalkapalloseura HJK tähtää entistä vastuullisemmaksi urheilutoimijaksi. Tavoite on tehdä ottelutapahtumista täysin hiilineutraaleja. Tässä työssä yrityskumppaneilla on tärkeä rooli, kuten HJK:n tapahtumapäällikkö Hanne Vilpponen hiljattaisen seminaarin yhteydessä totesi:  ”Edellytämme kumppaneiltamme sitoutumista ympäristövastuuseen omassa toiminnassaan. Olemme saaneet paljon kiitosta siitä, että todellakin teemme konkreettisia tekoja. Kaikilla on hienoja ohjelmia, mutta teot saattavat jäädä laihoiksi.”

Lue myös:
Vastuullisuus ja digitaalisuus vievät HJK:ta kohti pohjoismaista kärkeä
“Myös urheilussa vastuullisuudesta on tulossa liiketoiminnan edellytys”


Miljardien eurojen jättiliigaa puuhataan kulisseissa

Jalkapallon Mestarien liiga voi pian saada vakavasti otettavan kilpailijan, kun pitkään huhutusta uudesta eurooppalaisesta jättiliigasta saatiin lisätietoja. Tuoreimpien tietojen mukaan kattojärjestö Fifa olisi nyt mukana tukemassa uutta liigaa, jossa pelaisi 16-18 joukkuetta. Päätukijaksi olisi lähdössä yhdysvaltalainen pankki JP Morgan huimalla viiden miljardin euron panostuksella. Uusi liiga saattaa alkaa vuonna 2022.

Älykiekko mahdollistaa reeliaikaiset aktivoinnit

Tamperelaisen Bitwise Oy:n kehittämä Wisehockey-älykiekkojärjestelmä on jääkiekkoliigassa jo vakiintunut työkalu. Yhteistyössä Tapparan kanssa tehty tuore esittelyvideo avaa järjestelmän käyttömahdollisuuksia seuran näkökulmasta. Tällä viikolla Liiga hyödynsi alustaa myös korona-altistumisten jäljittämisessä. 


Naisten pyöräilyn vetovoima kasvaa

Kiinnostus naisten maantiepyöräilyä kohtaan on vahvassa kasvussa. Kansainvälisen pyöräilyliitto UCI:n presidenti David Lappartient kertoi, että naiset saattavat ajaa Tour de Francen vuonna 2022. Kenties Touria ajatellen Jumbo Visma, yksi maailman johtavista maantiepyöräilytalleista, julkisti panostavansa jatkossa myös naisten pyöräilyyn.

Lue myös:
Tour de France – varasta nämä 5 markkinointikikkaa


Suomalaisskeittarille oma Nike-malli

Suomalainen skeittaaja Eniz Fazliov ja Nike toivat markkinoille Fazliovin oman version Heritage Vulc -skeittikengästä. Kenkä lanseerattiin viime viikonloppuna Helsingissä, ja on nyt esillä myös Niken kansainvälisellä saitilla

https://www.instagram.com/p/CGZjZ8qltbI/


Päivitetty 26.10.2020 – 10.fi

linkedin stories urheilumarkkinoinnissa

LinkedIn Stories tulee – kuinka hyödyntää sitä urheilumarkkinoinnissa?

Oura ja UFC yhteistyöhön, Kansallisen liigan lanseeraukselle palkinto