in

Terveisiä tekoäly-Messiltä, NFL:lle 113 miljardin mediasopimus

Kuva: Lay's


NFL:lle 113 miljardin taalan mediasopimus

Koronapandemia on kaatanut jenkkifutisliiga NFL:n niskaan miljarditappiot, mutta liigan myyntiväki on jäätymisen sijaan sitonut lenkkareita tiukemmalle ja tarttunut toimeen huimin tuloksin.

Torstai-iltana NFL:n kerrottiin tehneen uuden mediasopimuksen seuraaville 11 vuodelle. Sopimuspaketti lähes tuplaa liigan mediaoikeuksien arvon aiempaan verrattuna, ja sen kokonaisarvo on käsittämättömät 113 miljardia dollaria. Oikeudet jakautuvat useiden mediajättien kesken. Mukana on myös Amazon Primen uusi vuonna 2022 alkava “Thursday Night Football”-striimauskonsepti, jonka arvo on hulppeat miljardi dollaria vuodessa.


Lay’sin tekoäly-Messi lähettää kustomoituja terveisiä

Miltä kuulostaisivat personoidut terveiset jalkapallotähti Leo Messiltä? Sipsibrändi Lay’sin uudessa kampanjassa ihmiset voivat lähettää toisilleen viestejä, jotka tekoäly muovaa näyttämään siltä kuin Messi itse lähettäisi terveiset. Tulos on suht realistinen – mutta myös hieman karmiva, kuten ESPN artikkelissaan toteaa.


Miesten lentismaajoukkue on nyt Veljekset

Suomen miesten lentopallomaajoukkueen uusi nimi ja ilme julkistettiin tällä viikolla. Jukolan veljessarjasta inspiraatiota saanut Veljekset lähtee uuden ilmeen vauhdittamana kohti syksyllä järjestettäviä EM-kotikisoja.


Hiihdon MM-kisat toivat nostetta talvilajeille

Hiihtobuumi sai suomalaiset kiinnostumaan MM-hiihdoista poikkeuksellisen paljon niin TV:n äärellä kuin somessakin, selviää Hiihtoliiton tuoreessa tiedotteessa.

Kisojen alla puhetta herätti myös Telian näyttävä 5G-kampanja, jossa sinivalkoisin lipuin varustetut hiihtäjät ja perinteiset Salpausselän maisemat olivat suuressa roolissa, mutta ilman virallista kumppanuutta. Tästä ja muusta hiihtoon sekä urheilijoiden sponsorointiin liittyvästä puhuttiin 10 Liven avausjaksossa, jossa vieraana Krista Pärmäkosken manageri Aki Pajunoja.

Veikkaus houkuttelee uusia ihmisiä ravien pariin

Veikkauksen uudessa kampanjassa houkutellaan uutta yleisöä ravipelien pariin. Oppaana ravimaailmaan toimii Kiri-Kalle, jonka edesottamuksia seurataan videosarjassa, jossa esiintyvät myös Marcus Grönholm ja Teemu Selänne. Hevosurheilu-ummikoille on tarjolla myös ravien perusteisiin vihkivää sisältöä


Olympiakomiteassa pitää kiirettä, hallitukseen haetaan markkinoinnin osaajia

Suomen Olympiakomitean markkinointiosastolla on huhkittu. Maaliskuussa on julkistettu kumppanuudet Onbonen ja Bayerin kanssa, ja tuoreessa blogipostauksessa avataan Synsam-yhteistyön tavoitteita.

Tällä viikolla Olympiakomitea myös ilmoitti etsivänsä hallitukseen kahta jäsentä markkinointiosaamista vahvistamaan. Tehtävään voi hakea kuka tahansa, lisätietoa löytyy järjestön sivuilta.


Salibandyn tavoittavuus kasvussa

Salibandyn F-liiga julkisti tuoreita lukuja tavoittavuudestaan ja salibandyn suosiosta, jotka ovat kovassa kasvussa. Erityisesti tulosta on tuottanut someen panostaminen: seurojen sometilien seuraajamäärät ovat kasvaneet puolentoista vuoden aikana miesten sarjassa 11 prosenttia.

“Suuremmat seuraajamäärät, olivat ne sitten verkkosivuilla, somekanavilla, ottelustreameissa tai perinteisessä TV:ssä konvertoituvat aikanaan myös kaupalliseksi kasvuksi”, kertoo F-liigan markkinointipäällikkö Toni Nikunen liigan artikkelissa.

Lue myös: Salibandyliigasta F-liigaksi


Palloliitto otti kantaa Qatarin kisoihin

Muutama viikko sitten kerroimme, kuinka Ruotsissa ja Norjassa seurat ja fanit ovat aktivoituneet esittämään kritiikkiä vuoden 2022 miesten jalkapallon MM-turnausta kohtaan. Myös Palloliitto “pitää kisojen myöntämistä Qatarille huonona päätöksenä ja jatkaa työtään maan ihmisoikeustilanteen edistämiseksi.” Liiton uutisessa kerrotaan, että boikotoinnin sijaan liitto pyrkii muiden maiden ja järjestöjen kanssa vaikuttamaan maan ihmisoikeustilanteeseen.


HIFK:n erikoispaidalla juhlistetaan yhteistä kamppailua

Korona koettelee jääkiekon SM-liigaa, jonka takia HIFK pelaa seuraavan ottelunsa poikkeuksellisesti pelipaidoissa, joissa ei nähdä logoa, vaan Tillsammans-teksti, kertoo Ilta-Sanomat.


Viikon video: Äidit ovat urheilijoista kovimpia

Niken tuoreella videolla juhlistetaan urheilullisia äitejä. Nike on viime aikoina panostanut paljon äitiyden ja urheilun yhdistäviin sisältöihin. Aina urheiluvaatejätillä ole ollut sama ääni kellossa raskaana olevien naisten tukemisen suhteen, kuten tässä artikkelissamme muistellaan.

Sponsorointi ja urheilumarkkinointi 2021 -raportti: suomalaissponsorit panostavat sosiaaliseen mediaan, tulosten mittaamisessa haasteita

Tasa-arvoa urheilukuvastoon: 5 vinkkiä yhdenvertaisempaan viestintään