in

Padel kerää suosiota ja sijoittajia, Tapparan koronasekoilu karkotti tärkeän yhteistyökumppanin

"Sexto Torneo de Padel 2016 - Wilmington INESE" by Inese Seguros is marked with CC PDM 1.0


Padelin suosio kovassa kasvussa

Mailapeli padelin suosio kasvaa kohisten Suomessa. Uusia halleja avataan nyt paljon, ja peli kerää reilusti myös rahoitusta. Padel-halleja pyörittävä Padel Sports kertoo saaneensa sijoitusyhtiö Findalta 10 miljoonan euron rahoituksen uusien hallien avaamiseen.

Lue myös: Sponsor Insight tutki lajien suosiota – nämä ovat suomalaisten mielestä kiinnostavimmat lajit! 


Tappara joutuu selittelemään sponsoreilleen

Jääkiekkoseura Tapparan edesottamukset ovat herättäneet kummastelua median ja somen lisäksi seuran sponsorien parissa. Iltalehden mukaan Terveystalo keskusteli Tapparan johdon kanssa sen jälkeen kun uutisoitiin, että valmennus oli päästänyt koronapositiivisia junioreita harjoittelemaan keskenään jäähallille. Perjantaina Terveystalo tiedotti purkaneensa yhteistyön Tapparan kanssa.

– Olemme käyneet seuran kanssa keskusteluja tapahtuneesta ja päätyneet harkinnan jälkeen purkamaan päättymässä olleen yhteistyösopimuksen etuajassa sopimusrikkomuksen vuoksi, perjantain tiedotteessa sanotaan.

Myös Tapparan Dominik Hrachovinan käytös herättää keskustelua. Pelaaja on jakanut jo vuosien ajan kyseenalaisten sivustojen sisältämää disinformaatiota muun muassa rokotteista. HS Vision mukaan sponsorit ovat olleet yhteydessä seuraan ja ilmaisseet huolensa myös Hrachovinan somekäyttäytymisestä.

Alkuviikosta puinti jatkui, kun Ilta-Sanomat kertoi Terveystalon kumppanuuden olleen päättymässä huhtikuun loppuun ja Tapparan valinneen seuraavalle kaudelle jo aiemmin sen kilpailijan.


Yle Urheilun some kasvaa kohisten

Millaisia tuloksia saadaan, kun somekanaviin panostetaan kunnolla? Yle Urheilun sometoimittajana puoli vuotta sitten aloittanut Noora Toivo avaa tuloksia viimeisten kuuden kuukauden ajalta LinkedIn-postauksessaan. Kasvu on ollut huimaa: muun muassa 23 000 uutta seuraajaa sekä kymmenkertaistunut tavoittavuus.

Lue myös: Noora Toivo: Urheilija, manageri, somevaikuttaja


Liigan ja Fristadsin juttusarjassa nostetaan esille sarjan ammattilaisia

Miesten jääkiekon Liiga ja työvaatteita valmistava Fristads esittelevät uudessa juttusarjassaan liigassa työskenteleviä ammattilaisia, jotka pääsevät harvemmin valokeilaan. Ensimmäisenä oman artikkelinsa saa yli 900 ottelua tuominnut Stefan Fonselius.


FIFA nettosi enemmän videopeleillä kuin otteluilla vuonna 2020

Jalkapallon FIFAn tuoreet tilitiedot paljastavat, että yli puolet sen vuoden 2020 liikevaihdosta tuli lisenssituloista, joiden avainlähde ovat eri FIFA-brändätyt videopelit ja kilpapelaamissarjat. Kokonaisuudessaan FIFA teki koronavuonna tuntuvat, noin 650 miljoonan euron tappiot.


Lahti nappasi Iromanin MM-puolikkaan ja muut viikon tapahtumauutiset

Triathlonin Ironman-organisaatio julkisti tällä viikolla, että vuoden 2023 puolimatkan maailmanmestaruudesta mitellään Lahdessa. 

Tampereelle rakentuvan Uros Liven tapahtumamyynti vetää hyvin. Ensimmäinen vuosipuolikas on myyty jo täyteen, ja tapahtumajulkistuksia on pian luvassa, uutisoi Tamperelainen. Myös areenan ekosysteemi vahvistuu fanien aktivointiin keskittyvän teknologiayhtiö BCasterin myötä ja lisäksi Hartwall perustaa areenalle oman pienpanimon, johon haetaan nyt panimopäällikköä.

Kansainvälinen polkujuoksun Golden Trail Series saapuu Suomeen. Pohjoismaiden-sarjan osakilpailujen joukossa ovat perinteikkäät pääkaupunkiseudun polkukisat Bodom Trail ja Nuuksio Classic. Sarjansa voittaneet mies- ja naisjuoksija pääsevät haastamaan kovassa nosteessa olevan lajin maailman kärkeä Azoreilla käytävään finaaliin loppuvuodesta.


NHL hakee näkemyksiä teineiltä

Jääkiekon NHL on perustanut neuvoa-antavan elimen, joka koostuu teini-ikäisistä. Tarkoituksena on löytää uusia keinoja, joilla jääkiekolle saadaan houkuteltua uusia nuoria faneja. 

Red Bullin F1-tiimi vastasi koronaan panostamalla kumppanuuksiin

Red Bullin Formula 1 -tallin kaupallinen tiimi paljastaa SportsPro Median haastattelussa, millaisilla toimenpiteillä reagoitiin koronan tuomiin muutoksiin. Pysähtymisen sijaan tallin kaupallinen osasto panosti entistä enemmän kumppanuuksiin ja julkisti poikkeusvuoden aikana monta uutta strategista yhteistyökumppanuutta. SportsPro Median haastattelussa tallin kaupallisen johtajan Nick Stockerin mukaan suunnittelu on kaiken ytimessä: 

”Aina täytyy olla B-suunnitelma. Epävarmuus katkaisee usein aktivointisuunnitelmat, ja se on pelottavaa, jos ei ole vaihtoehtoja. Sen takia meidän tiimimme on ollut Covid-aikaan niin kiireinen, koska olemme tehneet kaksi tai kolmekin suunnitelmaa samalle aktivoinnille eri tilanteiden varalta.”


Huuhkajat Glen Kamaran tukena 

Rasistisen kohtelun kohteeksi joutunut jalkapalloilija Glen Kamara on saanut paljon tukea niin sosiaalisessa mediassa kuin pelikentällä. Huuhkajat osoittivat tukeaan myös paidoilla median haastatteluissa.


Chelsea tarjoaa lontoolaisille yrityksille ilmaista näkyvyyttä

Lontoolainen jalkapalloseura Chelsea tarjoaa paikallisille yrityksille ilmaista näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa osana laajempaa ”Proud of London” -kampanjaa. Hakemuksia voivat jättää paikalliset, alle 50 henkeä työllistävät yritykset, jotka ovat kärsineet koronapandemiasta. Voittajat saavat näkyvyyttä Chelsean Instagram-tilillä, jolla on 25 miljoonaa seuraajaa.

Chelsean Instagramissa seurataan paitsi otteluiden tapahtumia myös tuodaan pelaajia esille uudessa valossa: tuoreella videolla pelataan shakkia Netflixin Musta kuningatar -sarjan hengessä.


Uimaliitto rakentaa uimarien brändiä Oona Tolppasen kanssa

Uimaliitto käynnistää uintiurheilun yksilölajien maajoukkueurheilijoille myynti- ja markkinointiklinikan yrittäjä ja somevaikuttaja Oona Tolppasen johdolla. Vuoden 2022 kevääseen saakka kestävällä klinikalla urheilijat voivat osallistua luennoille ja saada henkilökohtaista sparrausta Tolppaselta. Osallistujiksi valitaan hakemusten perusteella 15 urheilijaa.

”Kaupallistamisesta ei saa tehdä mörköä, eikä urheilijoille saa tulla oloa, että yritysyhteistyöt tai sosiaalinen media ovat urheilusta pois. Mutta tämän päivän ammattilaisuuteen kuuluu, että pystyy brändäämään itsensä jollakin tavalla”, kertoi Uimaliiton markkinointi- ja viestintäjohtaja Jari Lamminaho 10.fi:n haastattelussa viime joulukuussa.


Ilmastonmuutos uhkaa ammattiurheilua, kuumuus suurin huolenaihe

Ilmastonmuutos on suuri uhka ammattiurheilulle. Etenkin kuumuuden vaikutus peleihin ja turnauksiin on riski, johon on reagoitava välittömästi, kertoo ilmastonmuutoksen vaikutuksia huippu-urheiluun tutkinut tohtori Madeleine Orr. ”Managerien ja yritysten on alettava arvioida nykyisiä ja tulevia riskejä ja tehtävä muutoksia, jotta ala pysyy elinvoimaisena”, hän kertoo Sportworkerin webinaarissa.

Teknologiayhtiöstä ManU:n uusi pelipaitakumppani

Jalkapalloseura Manchester Unitedin uusi pelipaitakumppani on saksalainen teknologiayhtiö TeamViewer, joka korvaa autobrändi Chevroletin logon pelaajien rinnuksissa. TeamViewer aikoo myös hyödyntää teknologiaansa ja tuoda fanit lähelle pelaajia lisätyn todellisuuden avulla, kertoo SportsPro Media.


Skeittari Lizzie Armanto lähti alkoholibisnekseen

Amerikansuomalainen rullalautailija Lizzie Armanto on lähtenyt sijoittajaksi suomalaiseen Bertina-alkoholibrändiin, kertoo Kauppalehti. Armanto on yksi Suomen vahvimmista mitalitoivoista seuraavissa kesäolympialaisissa.


Viikon video: Paljasta värisi

Jalkapallon Veikkausliigan, Kansallisen liigan ja Ykkösen uuden yhteisen brändivideon teemana on fanitus ja värien paljastaminen.


Viikon fanituote: Kapteenin kasvomaski

10.fi:n Erkko Simsiö Sponssipodissa: ”Yleisöä kiinnostaa urheilu myös kauden ulkopuolella”

Räikkönen, Niskanen, Bottas ja Pukki suomalaisten suosikkiurheilijat