in

Pelicans innostui live shoppingista, UEFA nostaa naisten jalkapalloa

Kuvakaappaukset Twitter, Pelicans, Instagram


Pelicans innostui Live Shoppingista

Lahden Pelicans järjesti maanantaina live shopping -huutokaupan suoraan joukkueen pukuhuoneesta. Seurajaat pääsevät keskustelemaan pelaajien kanssa sekä osallistumaan huutokauppaan, jossa huudetaan peleissä käytettyjä tuotteita sekä pelipäivä tai -reissu Pelicansin kanssa.

Lue myös: Live Shopping on yksi urheilun tärkeimmistä videotrendeistä



Huuhkajien jättipaita valloitti Kansalaistorin

Keskiviikkona Helsingin Kansalaistorille keskustakirjasto Oodin eteen ilmestyi jättiläismäinen Huuhkajat-paita. Palloliiton tempauksella halutaan nostattaa ottelutunnelmaa ennen lauantain MM-karsintapeliä Ukrainaa vastaan.

”Haluamme luoda sellaista kulttuuria, että tunnustetaan ja näytetään ylpeästi sinivalkoisia värejä matsiviikolla”, kertoo Palloliiton markkinointipäällikkö Mikko Laitinen Ilta-Sanomille.


Viikon video: NBA Lane

75-vuotista taivaltaan juhliva koripallon NBA on kerännyt melkoisen tähtikaartin yhteen videoon.


Jalkapallon kuningattaret esille taiteen keinoin

Kovassa nosteessa olevaa naisten jalkapalloa tuodaan esille myös taiteessa. UEFA on palkannut joukon naistaiteilijoita tuomaan esille tämän kauden naisten Mestarien liigan huippuhetkiä eri keinoin. The Queens of Football -kampanjassa taiteilijat tuovat pelaajia esille muodissa, animaatioissa ja 3D-veistoksissa.

Kaudella 2021-2022 naisten Mestarien liigaa pelataan ensimmäistä kertaa lohkoissa. Myös palkintorahoja on kasvatettu merkittävästi.


Veikkausliiga ja Liiga kaipaavat katsojia

Veikkausliigan ja jääkiekon Liigan katsojamäärät ovat laskeneet rajusti, uutisoi Yle. Vaikka koronarajoituksia on purettu, ei yleisö ole vielä löytänyt paikan päälle normaaliin tapaan. Poikkeuksia sääntöön ovat HIFK ja Huuhkajat, jotka ovat keränneet paljon yleisöä paikan päälle.


Liiga-eväät R-kioskilta

Jääkiekon Liiga ja R-kioski ovat aloittaneet yhteistyön, jonka myötä seurojen fanit voivat ostaa seuroja tukevia kisaeväitä kioskeilta. R-kioski tarjoaa räätälöityjä etuja jääkiekkoseurojen käyttöön ja tulouttaa osan jokaisesta ostotapahtumasta suoraan seuralle.

”Uusi yhteistyömalli on modernia kumppanuutta, jonka keskeisenä teemana on selkeä mitattavuus. Ärrä tekee hyvää urheilussa -toimintamme tavoitteena on tukea taloudellisesti seuroja sekä urheilijoita, ja samalla tuoda lätkäyleisölle esille laajentunutta mukaan ostettavan ruoan ja juoman valikoimaamme”, kertoo R-kioskin markkinointijohtaja Tarmo Kirjonen tiedotteessa.


Facebook kaatui, Twitterissä tapahtui

Viikon suurin someuutinen oli Facebookin kaikkien palvelujen kaatuminen useaksi tunniksi. Ilon irti merkittävästi aktivoituneessa Twitterissä otti esimerkiksi Mercedeksen F1-talli.


Kovan cooper-tuloksen juossut nuorukainen sai varakkaan sponsorin

18-vuotias lukiolainen Mikko Kauppinen kohahdutti juoksemalla hurjan tuloksen Cooperin testissä: 3 830 metriä. Savon Sanomat kertoo, että metsäkoneyhtiö Ponssen pääomistaja Juha Vidgren on luvannut tarjota hänelle rahallista tukea, jos hän haluaa hankkia itselleen valmentajan. Kauppinen ei urheile tavoitteellisesti, vaan vain harrastaa juoksua.


NFL-joukkueet hamuavat faneja ulkomailta

Amerikkalaisen jalkapallon NFL sallii ensimmäistä kertaa liigan joukkueiden markkinoinnin tietyillä markkinoilla kotimaan ulkopuolella, kertoo Front Office Sports. Joukkueet voivat tehdä sponsorisopimuksia, myydä fanituotteita ja tehdä promokiertueita jatkossa Meksikossa, Kanadassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa, Kiinassa ja Brasiliassa, joissa NFL-faneja arvioidaan olevan lähes 64 miljoonaa.

Yhdysvalloissa liigalla on 190 miljoonaa fania, mutta arvioiden mukaan kansainvälisiltä markkinoilta löydetään vähintäänkin 50 miljoonaa uutta fania.


Paris-Roubaix’n mutahelvetti

Pyöräilyn klassinen Paris-Roubaix-ajo käytiin poikkeuksellisen mutaisissa merkeissä. Suihkuja ja hanoja valmistavan Hansgrohen nimikkotallin tähti Peter Sagan keksi oivan tavan tuoda sponsori esille kisan jälkeen.


Yliopistourheilu mullistaa Yhdysvaltain sponsorimarkkinaa

Vuosi 2021 on ollut merkittävä yliopistoa käyville urheilijoille Yhdysvalloissa, kun urheilijat voivat ensimmäistä kertaa sataan vuoteen ansaita urheilulla ja sponsoroinnilla. Talouslehti Financial Times kertoo, että yliopistourheilijat voivat pelkästään tänä vuonna ansaita yhteensä jopa 1,5 miljardia dollaria eli noin 1,3 miljardia euroa.


Serena Williams kauhutunnelmissa

Viime viikolla kerroimme Serena Williamsin tähdittämästä DirecTV:n mainoskampanjasta, jossa naitettiin suoratoistopalvelu ja lineaarinen TV yhteen. Nyt yhteistyön merkeissä ollaan valmistautumassa halloweeniin kauhuelokuvateema ja tennismatsi yhdistämällä.


Seminaari olympiamarkkinoinnista

Olympiakomitea järjestää 14.10. seminaarin olympialaisten aikaan sallitusta markkinoinnista. Ilmoittautuminen seminaariin sulkeutuu 10.10.

Lue myös: Näin olympialaisten oikeuksia valvotaan


Viikon valoshow




Haluatko viikon poiminnat ja muut sisällöt suoraan sähköpostiisi? Tilaa Kympin viikkokirje!

10 Opas Urheilu markkinointimixissä - Näin budjetoit urheilukumppanuudet

Opas: Urheilu markkinointimixissä – näin budjetoit urheilukumppanuudet osaksi markkinoinnin jatkuvaa tekemistä

Vankkaa urheilumarkkinoinnin ja myynnin osaamista 10.fihin – Jari Lamminaho aloittaa Sales Managerina