in

Digimainonta, räätälöinti, arvot… Nämä ovat urheilumarkkinoinnin merkittävimmät trendit 2022

10.fin asiantuntijat kertovat, miltä sponsoroinnin ja urheilumarkkinoinnin maailma näyttää vuonna 2022.


Urheilukumppanuudet kiinnostavat uusia brändejä

”Uusia brändejä rakentavat markkinoijat haluavat erottua yhä voimakkaammin alansa perinteisistä toimijoista. Siksi he ovat kiinnostuneita myös urheilukumppanuuksista. Nämä päättäjät odottavat kaikilta kumppaneiltaan moderneja ja erottuvia ratkaisuja, olipa kyse sitten datavetoisista kampanjoista, vahvoista persoonista tai rohkeista yhteiskunnallisista kannanotoista.” Riku Saari


Faneille tarjotaan entistä räätälöidympiä ja sitouttavampia sisältöjä

”Koronan myötä alkanut digiloikka urheilussa jatkaa voimistumistaan. Tämä ei rajoitu pelkästään urheilumarkkinointiin ja kaupalliseen toimintaan, vaan yleisöä ja yhteisöä sitoutetaan eri alustoilla, ei pelkästään tapahtumissa.” Jari Lamminaho

”Urheilufanien kulutuskäyttäytyminen ja vapaa-ajan vietto ovat muuttuneet koronan takia. Urheilutapahtumien kävijämäärissä ja myös katsojaluvuissa on monin paikoin jääty aiemmasta. Urheilumarkkinoinnin täytyy olla entistä räätälöidympää ja kiinnostavampaa, jotta empivät fanit saadaan takaisin tapahtumiin sekä lähetysten ja digitaalisten sisältöjen äärelle. Urheilu tarvitsee myös lisää tulovirtaa vaikuttavilla kumppanuuksilla ja uudenlaisilla digitaalisilla tuotteistuksilla.” Heikki Pohjonen


Sponsorointi ja digitaalinen mainonta lyövät kättä

”Urheilusisältöihin liittyvät digitaalisen mainonnan ratkaisut tulevat yleistymään paljon ensi vuonna. Urheilijoiden ja seurojen sosiaalisen median sisältöjen sponsorointi eli julkaisujen mainostaminen suuremmalle yleisölle tulee yleistymään jo siksikin, että orgaaninen tavoittavuus on kaikille entistä vaikeampaa. Käytössä ovat tietenkin myös somealustojen huikeat kohdentamisen ja mittaamisen mahdollisuudet.” Erkko Simsiö


Vaikuttajamarkkinointi ja sponsorointi lähentyvät toisiaan

”Vaikuttajamarkkinointi ja urheilusponsorointi integroituvat vielä aiempaakin intensiivisemmin. Suomessahan ´sponsorointi´-termin tilalla on usein käytetty ennemmin ´vaikuttajamarkkinointia’ tai ´brändilähettilästä’. Käytännössä syy on ollut lähinnä se, että rakkaassa kielessämme sponsorointi-sanaan liittyy hyväntekeväisyyden stigma. Muissa kielissähän tämä ei näin ole, vaan vastikkeellisuus on vahvemmin läsnä siinä, miten termien sisältö mielletään.” Arto Kuuluvainen


Arvot nousevat kumppanuuksien keskiöön

”Kasvussa on vahvojen arvojen puolesta puhuvien hyödyntäminen. Kuluttajat tekevät ostopäätöksiä tietoisempina maailman tilanteesta. Yritysten mainoskasvoina tullaan näkemään vaikuttajia, jotka ajavat ihmisoikeuksia, kestävää kehitystä, vihreitä arvoja ja tasavertaisuutta. Urheilijoista haetaan vaikuttavuutta edelliseen viitaten näin myös menestyksen ulkopuolelta.” Piitu Hoffrén


Urheilu näkyy myös brändin kanavissa

”Urheilijoita, seuroja ja tapahtumia hyödynnetään entistä vahvemmin ja monipuolisemmin myös brändien omissa sisällöissä ja kaikissa kanavissa sosiaalisesta mediasta massamedioihin. Tämä vaatii urheilukumppanuuksilta selkeää strategiaa, pitkäkestoisuutta ja suunnitelmallisuutta. Sponsorointi ei enää ole vasemmalla kädellä hutaistu yritysvastuullisuusprojekti vaan keskeinen osa tavoitteellista markkinointimixiä.” Lotta Heikkeri 


Kumppaneilta vaaditaan lukuja ja tuloksia

”Vaikuttajamarkkinoinnin työkalujen ja analytiikan vahvempi integraatio urheilusponsorointiin tulee myös kehittämään sponsoroinnin mitattavuutta ja vaikuttavuutta. Tämä on toki alkanut viime vuosina näkyä jo ns. kentälläkin, sillä osa sponsoreista pyytää jo seuroilta esimerkiksi analytiikkaa yhteistyöhön kuuluvista sosiaalisen median postauksista.” Arto Kuuluvainen


Yksilöt vetävät myös joukkueurheilussa

”Yksilövetoisuus jatkuu. Yksilöurheilussa oman ammattilaisuuden ja uransa rahoittavat ne urheilijat, jotka saavat kokonaisuuden kuntoon, eli urheiluytimen ulkopuolella myös kaupallinen tekeminen on tavoitteellista ja suunnitelmallista. Joukkuelajeissa yksilövetoinen vaikuttajamarkkinointi tulee näkyvämmäksi osaksi kumppanuuksia ja yhä useammassa seurassa tämä tullaan huomioimaan muun muassa pelaajasopimuksissa.” Jari Lamminaho

”Myös suomalaiset joukkuelajien edustajat tulevat jatkossa tekemään enemmän henkilökohtaisia sponsorisopimuksia. Näissä tullaan menemään vahvasti sosiaalinen media edellä. Tästä on kulisseissa väännetty peistä jo vuosia, koska aihe on seuroille ja liigoille hieman vaikea. Toisin sanoen, saako yksittäinen pelaaja tehdä oman sponsoridiilin sellaisen yrityksen kanssa, jonka kilpailija on jo pelaajan edustaman seuran kumppani? Vaihtoehtoisia malleja esimerkiksi tulonjaosta seuran ja pelaajan välillä on jo paljon.” Arto Kuuluvainen


Sponsorointi näkyy myös striimisisällöissä

”Urheilusisältöjen sponsorointi tulee kasvamaan myös striimipalveluissa. Koska palveluiden välinen kilpailu urheilun esitysoikeuksista vain kiihtyy, on medioiden saatava kuluttajien lisäksi enemmän tuloja myös mainostajilta. Tarjolle tulee varmasti uusia mediatuotteistuksia kiinnostaviin lajeihin.” Erkko Simsiö


TikTok on iso mahdollisuus

Sosiaalisen median vaihtuvissa trendeissä on todella tärkeää pysyä mukana ja soveltaa niitä omaan lajiin sopivaksi. Joukkueissa pelaajia tarvitaan mukaan, ja yksilöurheilijoilta tarvitaan heittäytymistä. TikTokin kaupallistaminen on alkuvaiheessa, joten kumppanisisältöjä tullaan varmasti näkemään paljon enemmän. Alusta on iso mahdollisuus niin isoille urheiluorganisaatioille kuin pienille, koska sisältö ratkaisee, ja jatkuvalla, trendien mukaisella sisällöllä kenellä tahansa on mahdollisuus menestyä.” Reetta Valkjärvi



Haluatko saada tärkeimmät trendit ja uusimmat sisällöt suoraan sähköpostiisi kerran viikossa? Tilaa Kympin uutiskirje!

Kannanotot, kryptovaluutat, fanien osallistaminen… Nämä olivat urheilumarkkinoinnin vuoden tärkeimmät ilmiöt

Parkouria Nokia Arenalla ja Suomen ensimmäinen kryptosponsori