in

Koomikko ja räppäri olympiakommentaattoreina, TikTok vahvistaa jalansijaansa urheilussa

Kuvakaappaukset TikTok, Peacock TV


Pronssimitalisti Mattson kiinnostaa sponsoreita

Uimari Matti Mattsson on saanut olympiamenestyksen jälkeen valtavasti yhteydenottoja yrityksiltä, kertoo Mattsonin manageri Sami Hautaniemi MarkkinointiUutisissa. “Silloin on pakko takoa, kun rauta on kuumaa. Aloitin heti hommat, sillä Matin nimi on nyt kaikkien huulilla”, manageri kertoo.


TikTok voittaa someolympialaiset

Somealusta TikTok on noussut Tokion olympiakisojen aikaan suursuosioon. Urheilijat ja organisaatiot ovat innostuneet esittelemään kisakylän arkea ja kisojen taustoja videoalustan välityksellä. 

“Perinteinen malli pysyy samana – on päätapahtumat, avajaisseremoniat, alkuerät ja finaalit – eikä mikään muutu. Mutta nyt kokemus siirtyy kulissien taakse urheilijoiden itsensä tuottamana”, kertoo sosiaalisen median tutkija Jonathan Hutchinson BBC:n haastattelussa.

@olympics

This is now a Tom Daley knitting fan account (Via Madewithlovebytomdaley / IG) #OlympicSpirit #Knitting #Crochet

♬ original sound – Olympics


F1-talli Aston Martin yhteistyöhön TikTokin kanssa

TikTok vahvistaa jalansijaansa urheilumaailmassa myös olympialaisten ulkopuolella. Jalkapallon EM-turnauksessakin vahvasti näkynyt TikTok on solminut Formula 1 -talli Aston Martinin kanssa yhteistyösopimuksen, jonka fokus on luontevasti somesisällöissä ja fanien aktivoinnissa, kertoo SportsPro Media. TikTokin omissa ja Aston Martinin kanavissa päästetään fanit kulissien taakse, ja kuskit kisaavat julkkiksia ja faneja vastaan reaktionopeudessa.

@astonmartinf1

@you1stlondon puts @regyates through his paces with the CatchChallenge. Reckon you can take it on? #WhereAllFansPlay #IAM

♬ original sound – Aston Martin Cognizant F1 Team

Lue myös: Onko some parasta mitä urheilulle on tapahtunut?


Gatorade haluaa laajentaa urheilulajien kirjoa

Urheilujuomajätti Gatorade haluaa monipuolistaa tukemiensa urheilijoiden lajikirjoa. Pepsi Co:n omistaman brändin markkinointijohtaja Kalen Thornton kertoo The Drumin haastattelussa, että tarkoituksena on perinteisten lajien rinnalla näkyä entistä vahvemmin pienemmissä ja vähemmän tunnetuissa lajeissa, jotka eivät välttämättä täytä perinteisiä kilpaurheilun kriteereitä.


Urheilijat ottivat kantaa, valtaapitävät suivaantuvat

Viikon suurin urheilu-uutinen osoittaa, että urheilua ja politiikkaa on vaikea erottaa.  Valko-Venäjän olympiaedustaja Krystsina Tsimanouskaja kritisoi sosiaalisessa mediassa joukkueenjohdon 400 metrin viestin juoksijavalintoja, mikä aiheutti melkoisen myrskyn aina maan ylintä johtoa myöten. Nyt Tsimanouskaja on Puolassa, mutta hän kertoo olevansa huolissaan kotimaahan jääneestä perheestään

Unkarin ihmisoikeustilanteeseen puolestaan otti F1-kuski Sebastian Vettel, joka sai kansainväliseltä autoliitto FIA:lta nuhteet esiinnyttyään Unkarin GP:ssä maan kansallislaulun aikana tallin värien sijaan sateenkaaripaitaan ja -maskiin. “Tekisin sen uudelleen”, kuski kommentoi HS:n mukaan.

Lue lisää: Urheilija-aktivismi: Somessa huutelua vai aito mahdollisuus vaikuttaa?


Olympiavoittajien mitalibonukset herättävät keskustelua

Ilta-Sanomat uutisoi, että suomalaisten olympiamitalistien voittopalkkiot kalpenevat maailmalla maksettavien summien rinnalla. Suomessa mitalibonuksia saa kullasta 50 000, hopeasta 30 000 ja pronssista 20 000 euroa, kun taas singaporelainen kultamitalisti nettoaa yli 625 000 euroa. Mitaleita kahminut Yhdysvallat maksaa suhteessa moniin urheilun suurmaihin vähän palkkioita: kultamitalista saa palkkiota noin 35 000 euroa.


Kultamitalisti jakoi klipin voitostaan, sometilit suljettiin

Jamaikalainen pikajuoksija Elaine Thompson-Herah suljettiin muutamaksi päiväksi Instagramista sen jälkeen, kun hän jakoi tilillään videot voitoistaan Tokion 100 ja 200 metrin juoksuissa. Urheilijat saavat uudelleenjakaa virallisia olympiasisältöjä mutta eivät julkaista niitä omissa feedeissään.

Lue myös: Näin Olympialaisten oikeuksia valvotaan


Viikon video: Snoop Dogg ja Kevin Hart olympiakommentaattoreina

Yhdysvalloissa on nautittu uudenlaisesta urheiluselostuksesta, kun koomikko Kevin Hart ja muusikko Snoop Dogg ovat suoratoistopalvelu Peacock TV:ssä keskustelleet kisojen tapahtumista ja lajeista sekä haastatelleet urheilijoita ja asiantuntijoita.

Onko some parasta mitä urheilulle on tapahtunut?

Messi vaihtoi seuraa – tällaiset taloudelliset vaikutukset tähden muutolla on