in

Urheilumarkkinoinnin UKK: Miten urheilumarkkinointia ostetaan?

Tässä juttusarjassa vastaamme yleisimpiin kysymyksiin urheilumarkkinoinnista, sen tekemisestä ja ostamisesta.


Urheilumarkkinointi on voimakkaasti kasvava ja todistetusti tehokas markkinointikeino, joka sopii niin brändinrakennukseen kuin taktisiin tavoitteisiin. Sen ostaminen tarkoittaa käytännössä urheilijan, seuran, tapahtuman tai liigan kaupallisten oikeuksien hankkimista sekä näiden oikeuksien hyödyntämistä esimerkiksi markkinointikampanjoissa.

Moni markkinoija pitää urheilumarkkinoinnin ostamista kuitenkin hankalana. Urheilumarkkinointi 2023 -raportin mukaan lähes neljännes markkinoijista kokee urheilumarkkinoinnin toteuttamisen vaivalloiseksi, ja melkein 15 prosenttia pitää sopivien kumppanien löytämistä vaikeana.

Monet urheilumarkkinointia myyvät tahot myyvät vain yksittäisen urheilijan, seuran, urheilutapahtuman tai liiton kaupallisia oikeuksia. Urheilumanagerilla saattaa olla tallissaan useita urheilijoita, joita hän edustaa ja joiden oikeuksista hän neuvottelee. Urheilumarkkinoinnin ostamisen haaste onkin usein se, että markkinoija joutuu olemaan yhteydessä moneen eri suuntaan halutessaan tehdä yhteistyötä useamman urheilijan kanssa.

Kaupallisten oikeuksien lisäksi markkinoija joutuu yleensä erikseen budjetoimaan kumppanuuden hyödyntämisen omassa markkinoinnissaan, esimerkiksi mainoskampanjoissa ja omissa kanavissaan. Monesti kumppanuuksien tehokas hyödyntäminen vaatiikin markkinoijalta neuvotteluja usean eri tahon kanssa.

10.teamin tavoitteena on tehdä urheilumarkkinoinnin ostamisesta ja tekemisestä helppoa ja tuloksellista kaikille osapuolille. Alusta on avoin kaikille urheilijoille ja brändeille.


Aiemmin Urheilumarkkinoinnin UKK-sarjassa:
Mitä urheilumarkkinointi on?

Miten kumppanit valitaan?
Miten urheilija eroaa muista somevaikuttajista?

Hashtag Sports Awards 2023 – nämä ovat urheilumarkkinoinnin toimivimmat teemat juuri nyt

Valio Akatemia® etsii esikuvaksi haluavia urheilijoita