in

Mitä koronakriisin jälkeen? 10 asiaa, joita urheiluseurat voivat tehdä jo nyt

Elämän täytyy jatkua, vaikka urheilutoiminta onkin jäähyllä. Miten valmistautua tulevaan ja huomioida yleisö sekä yhteistyökumppanit koronakriisin aikana? 10.fi ja Markkinointi- ja viestintätoimisto Republicin Vili Nurmi kokosivat 10 kohdan listan urheilutoimijoiden avuksi.

1 – Pidä huolta itsestäsi ja perheestäsi

First things first. Lentomatkustajienkin turvaohjeissa sanotaan, että hätätilanteessa täytyy ensin laittaa hengitysmaski itselle ja sitten vasta auttaa vierustoveria. Sama pätee myös seurapäättäjään. Jotta voi antaa jotain hyvää ulospäin, täytyy oman ajatuksen virrata kirkkaasti. 

Kevät ja aurinko tuovat uutta energiaa, joten muista liikkua, nukkua ja syödä. Puhu, sparraa ja etsi innostusta, mutta muista myös laskea välillä kierroksia.

2 – Pidä huolta organisaatiostasi

Pidä myös henkilöstösi vapaaehtoistyöntekijöitä myöten ajan tasalla siitä, mitä tapahtuu. Osoita arvostusta ja ole kiinnostunut heidän hyvinvoinnistaan. Kerro avoimesti, millaisin tavoittein ja suunnitelmin tulevaisuutta rakennetaan. He ansaitsevat sen. Muista kiittää.

Talous on tiukilla, joten nyt on syytä käydä läpi kaikki palveluntarjoajat ja viilata sekä palvelusisällöt että hinnoittelu ajan tasalle. Taloushallinnon kehittämisen avuksi suosittelemme yhteistyökumppaniamme Relionia.

3 – Pidä huolta yleisöstäsi

Ole talouden suhteen realisti, mutta rakenna myös tulevaa. Miten varmistaa, että seuralla on yleisöä, kun urheilutapahtumat taas palaavat kalenteriin? Urheiluseura on edelleen vahva media-alusta. Miksi se olisi hiljaa nyt, kun kumppanit ja yleisö tarvitsevat eniten tukea?

Luo positiivisia, aitoja lupauksia tulevasta ja matkan jatkumisesta. Hyödynnä viestinnässä myös strategiset elementit ja viestit. Miksi seura on olemassa? Mitä se haluaa saavuttaa? Nosta esiin työntekijöitä ja kannattajia. Ole avoin ja rehellinen myös yleisöllesi. Se huomataan ja muistetaan. Muista kiittää. 

Vinkkejä yhteisön huomioimiseen HIFK:n Jukka Valtasen haastattelusta.

4 – Pidä huolta yhteistyökumppaneista

Nyt on hyvä hetki vähintäänkin osoittaa kiitosta ja arvostusta etenkin pitkäaikaisille kumppaneille. Koska tapahtumanäkyvyyteen kytkeytyvät sponsorointivastineet ovat jäissä, katse kääntyy omiin ja yhteistyökumppaneiden digitaalisiin alustoihin. 

Arvoa voi luoda uudenlaisilla sisältömalleilla. Miettikää yhdessä, millaista viestiä tai kampanjaa urheilun ympärille voisi nyt rakentaa. Yhteiskunnalliset viestit ja kontekstit saattaisivat hyvinkin upota. 

5 – Hyödynnä verkkokauppa

Verkkokauppa käy ennätyksellisen kuumana, ja kaikki kotioloissa tarvittava on nyt ajankohtaista. Siellä ovat myös urheilumyyjän uudet eurot. 

Esimerkiksi ruokakaupan keskiostos on kasvanut merkittävästi, kun suurempi osa aterioista (ellei kaikki) syödään kotona. Jos seura voi tuoda paikalliselle K-kauppiaalle tai ravintoloitsijalle vaikkapa sata uutta asiakasta, se on jo erittäin merkittävä teko.

Kaikilla alueesi yrityksillä verkkokauppaa ei välttämättä ole. Voisiko seuran alustaa hyödyntää myös muiden tuotteiden myynnissä? Tai viedä tuotteita myyntiin sinne K-kauppiaalle tai ravintolaan?

Tunnista alueesi potentiaaliset yritykset ja vedä myyntihousut jalkaan. Ketteryys palkitaan varmasti.

6 – Laita digistrategia kuntoon

Jos haluaa luoda uutta liiketoimintaa ja tuottaa arvoa kumppaneille verkkomedialla, se täytyy rakentaa tukevalle pohjalle. Jokaisesta verkkokävijästä jää jälki, joten tarvitset myös analytiikkaa, jota hyödyntää alustasi kehittämisessä ja myynnin tukena. Pelien jatkueessa ei ole enää aikaa aivomyrskyihin. Hyödynnä poikkeustila ja kehitä mittarit kuntoon.

7 – Pistä ottelutapahtumat uusiksi

On hyvin mahdollista, että palloilusarjojen pyörähtäessä käyntiin yleisöä ei vielä päästetä lehtereille. Tyhjällä stadionilla pelattu ottelu on tunnelmaltaan kolkko ja sen myötä kehno tv-tuote. Siksi tapahtuman suunnittelu kannattaa aloittaa puhtaalta pöydältä ja mediatuote edellä. Mikä saa verkkokatsojan kiinnostumaan ottelutapahtumasta? 

Voisiko otteluihin hakea pihapelifiilistä ja viedä ne pienemmälle kentälle, jossa ei ehkä olisi katsomoita lainkaan? Omia medioita ja sosiaalisen median live-alustoja hyödyntämällä katsojat voi nyt viedä myös sellaisiin paikkoihin, mihin he eivät normaalisti pääsisi. Omissa kanavissa voi tuottaa myös sisältöä, johon omat kumppanit saa näkyvästi esiin.

Parhaassa tapauksessa löydätte uutta virtuaaliyleisöä, josta osa tulee myöhemmin myös paikan päälle.

8 – Tee uutisarvoinen teko

Urheilu-uutisissa on nyt tilaa. Tee jotain mielenkiintoista. Nyt pienemmälläkin seuralla tai lajilla on loistava mahdollisuus saada valtakunnallista näkyvyyttä. 

Yhteiskunnallista hyvää tuottava markkinointikampanja voi olla nyt erityisen kiinnostava ilmiönä ja mennä läpi myös uutisena. Mieti, miten yhteistyökumppanisi voisivat olla mukana. 

9 – Sitouta lippiksen ostajat

Urheilun ystävät ostavat nyt lippiksiä, huppareita ja muuta fanitavaraa. Joukon ydin koostuu sitoutuneimmista faneista, jotka haluavat tukea itselleen tärkeitä seuroja. 

Oheistuotteiden myynti ei kuitenkaan pelasta seuran taloutta. On tärkeää muistaa, että ostajien joukossa on myös ihmisiä, joille kyseessä on ensimmäinen kerta, kun he tunnustavat jonkun seuran väriä. Uusi seuralippis tai -huppari tuovat näille uteliaille ja hyväsydämisille tulokkaille uudenlaista yhteenkuuluvuuden tunnetta. Miten vahvistat verkkokaupassa luotua asiakassuhdetta ja huolehdit siitä, että he tulevat myös ottelutapahtumiin?

10 – Mieti uusia liiketoimintamalleja

Maailma ei ole enää entisensä. Valtio ja kunnat velkaantuvat, eikä Veikkauksen asemakaan liikunnan ja urheilun rahoitusautomaattina ole välttämättä itsestäänselvyys. Urheiluseuroilla on usein laaja pienempien yritystukijoiden verkosto. Miten voisitte auttaa heitä menestymään tai löytämään toisensa paremmin?

Vinkkejä toiminnan laajentamiseen voi hakea esimerkiksi FC TPS:n ja Arto Kuuluvaisen suunnitelmista.

+ Muista uusasiakashankinta

Vaikka kumppanimyynti onkin nyt vaikeaa, on myös yrityksiä, jotka koko ajan etsivät uusia keinoja markkinoida tuotteitaan ja palveluitaan. Ole rohkea ja kehitä uusia konsepteja, jotka sopivat tähän aikaan.


Kirjoittanut: Riku Saari

Head of Partnerships 10.fi

Viikon poiminnat 16/20

Tero Pitkämäki Leadoo

Tero Pitkämäki rohmuaa palkintoja vielä uran jälkeenkin