in

Naisten urheilu on hukattu kaupallinen mahdollisuus, Itani kritisoi olympialaisia Helsingin Sanomissa

A.S.O./ Thomas Maheux


Tutkimus: Naisten urheilu on sponsoroinnin tulevaisuus

Naisten urheilua seuraavat yleisöt ovat poikkeuksellisen monikanavaisia ja innostuneita luomaan yhteisöjä myös verkossa, käy ilmi tuoreesta The Fan Project: How Women’s Sports Will Lead The Sports Industry Into The Future  -tutkimuksesta.

Yli kymmenestä miljoonasta datapisteestä kerätyn aineiston analyysi osoittaa, että naisten urheilua seuraavat ovat digitaalisilta kulutustottumuksiltaan tuntuvasti muita urheilufaneja edellä ja haluavat päästä lähelle idoleitaan myös sosiaalisissa kanavissa. Osin tähän on syynä myös pakko: naisten urheilua on ollut lähes pakko seurata digitaalisissa kanavissa perinteisten medioiden sijaan.

Tutkimuksen tekijät muistuttavat, että naisten urheilun nostaminen on valtava mahdollisuus myös medioille ja markkinoijille. Naisten urheilun ympärille muodostuu myös poikkeuksellisen vahvoha yhteisöjä, mikä heijastuu myös erilaisten lisenssituotteiden myyntiin.


Naiset Tour de Francessa 2022

Perinteikäs Tour de France pyörähtää jälleen käyntiin tällä viikolla. Maailman seuratuin pyöräilytapahtuma uudistuu, sillä ensi kesästä alkaen myös naiset pääsevät polkemaan saman kilpailun heti miesten kisan päätyttyä. Kisan pääkumppani seuraavan neljän vuoden ajan on virtuaalipyöräilypalvelu Zwift.

Lue myös: Tour de France: Varasta nämä 5 markkinointikikkaa


Uefa soutaa ja huopaa – syynä sponsorien miellyttämisen halu?

Jalkapallon EM-kisoissa huomiota on kiinnitetty myös Uefan ristiriitaiseen toimintaan arvokysymyksissä. Ensin liitto kielsi Münchenin stadionin valaisemisen sateenkaariväreillä, mutta ilmoitti sitten muuttavansa oman logonsa sateenkaaren väreihin yhdenvertaisuuden kunniaksi.

Ylen jutussa mediakulttuurin dosentti Sami Kolamo pohtii, yrittääkö Uefa sateenkaarivalot kieltämällä miellyttää konservatiivisista maista tulevia sponsoreitaan.

“Taustalla saattaa olla, että Uefan ehkä tärkein partneri Gazprom ei välttämättä halua vilkkua laitamainoksissa, jos stadion on värjättynä sateenkaaren väreihin.”

Muista myös Jalkapallon EM-valvojaiset


Itani suomii KOK:ta ja olympialaisten järjestämistä

Suomen urheiluliiton puheenjohtaja Sami Itani kritisoi olympialaisten järjestämistä Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksessaan. Itanin mukaan sekä Tokion että Pekingin olympialaiset olisi syytä perua. Syynä ei yksin ole pandemia vaan myös KOK:n toiminta, joka on vieraantunut alkuperäisestä tarkoituksestaan.

”Nykymuotoiset olympialaiset ruumiillistavat kansainvälisen urheiluliikkeen ahneutta, näköalattomuutta ja yhteiskunnallista välinpitämättömyyttä. Urheilun pitäisi antaa ihmisille mahdollisuus tavoitella omia unelmiaan, mutta samalla olisi taisteltava paikallisia ja globaaleja epäkohtia vastaan. Ongelmia ei pitäisi peittää olympiarenkaiden hohdolla ja mainostoimistojen luomien mielikuvien sumuverholla”, Itani kirjoittaa.

Lue myös: Voiko urheilija muuttaa maailmaa?


Viikon twiitti: Kovimmat sitaatit


Valencia panostaa omaan digitaaliseen lohkoketjutokeniin

Jalkapallojoukkue FC Valencia ottaa ensi kaudesta lähtien käyttöön oman tokenin. Digitaalisten VCF-tokenien omistajat saavat monenlaisia etuja, kuten kilpailuja, palkintoja ja mahdollisuuden äänestää seuran arkeen liittyvistä asioista, kertoo SportsPro Media.

Lue myös: Urheilu kiinnostui NFT-teknologiasta



MLB päästää TikTokin sisällöntuottajat valtaan

Baseballin MLB-liiga houkuttelee nuoria faneja TikTokissa. Avuksi otetaan somealustalla suosittuja sisällöntuottajia, jotka tuottavat sisältöä peleistä ja kulissien takaa, kertoo Washington Post.


Helsingin olympialaisten vessat ovat nyt baareja

Mennyttä ja miksei tulevaakin olympiatunnelmaa voi käydä aistimassa helsinkiläisissä ravintoloissa. My Helsingin artikkeli muistuttaa, että Olympiastadionin kupeesta löytyvä Pinehill Terrace sekä Tehtaankadun Karaokebar Restroom ovat alun perin olympialaisia varten rakennettuja julkisia käymälöitä.


Nyrkkeily tenhoaa YouTube-tähtiin

Toissa viikolla kerroimme, että YouTube-tähti Logan Paul otti miljoonia dollareita tahkonneen näytösottelun nyrkkeilylegenda Floyd Mayweatherin kanssa. Paul ei ole ainoa nettivideoilla kuuluisuuteen noussut sisällöntuottaja, joka tähtää uraan nyrkkeilyssä.

KSI-nimellä tunnettu, kymmenien miljoonien seuraama tubettaja aikoo ryhtyä nyrkkeilypromoottoriksi ja tuoda lajille uusia yleisöjä. Tubettajat tuovat vähintäänkin viihdearvoa nyrkkeilyyn: arkkiviholliset KSI ja Paul ovat ottaneet hekin matsia, miljoonien dollarien palkkioita vastaan tietenkin.


Viikon video: It’s a Wimbledon Thing

Huippufutarien yllättävät yhteistyöt, sponsorit vetäytyivät Copa Americasta maineriskin takia

Onko olympialaisten järjestämisessä nykyisellään mitään järkeä?