in

Urheilu kiinnostui NFT-teknologiasta

Koronapandemiasta kärsinyt urheilu on kiinnostunut NFT-teknologian mahdollisuuksista. Suomessa käynnistettiin keväällä NFT:tä hyödyntävä hyväntekeväisyyskampanja, jonka avulla tavoitellaan miljoonaa euroa vähävaraisille jalkapallojunioreille.


Lohkoketjuteknologiaan perustuva NFT on yksi vuoden 2021 trendikkäimmistä digi-ilmiöistä. Se on eräänlainen digitaalinen aitoustodistus tai keräilykortti, jonka avulla voidaan myydä omistajuus myös verkossa helposti monistettavissa oleville tuotteille, kuten kuville, videoille tai artikkeleille. 

NFT on lyhenne sanoista non-fungible token eli ei-vaihtokelpoinen kolikko tai token. Teknologian avulla on myyty muun muassa omistajuus Twitterin perustajan Jack Dorseyn ensimmäiseen twiittiin ja katutaiteilija Banksyn digitaaliseen teokseen. Yle myi yhtenä ensimmäisistä mediataloista maailmassa NFT-aiheisen jutun NFT:nä.

Koska NFT tarjoaa uudenlaisen mahdollisuuden kaupallistaa digitaalisia teoksia, siitä on kiinnostuttu etenkin koronakriisin takia pahiten kärsineillä aloilla, kuten kulttuurissa ja urheilussa.

Uusi tulovirta urheilijoille ja lippukaupan tulevaisuus?

Keräilykorteilla on pitkät perinteet urheilumaailmassa, joten ei yllätä, että liigoissa ja seuroissa NFT:t on otettu innolla vastaan. Teknologiaan pohjautuvista hankkeista suurin on NBA:n Top Shot, jonka kautta on myyty koripallon ikonisia hetkiä keräilijöille jopa satojentuhansien eurojen hintaan.

Yksittäisille urheilijoille digitaalisten teosten kauppapaikka voi myös tarjota uuden keinon kaupallistaa itsensä. Monet tunnetut urheilijat ovatkin käynnistäneet omia projektejaan ja kunnostautuneet sekä NFT-teosten myyjinä että ostajina. Esimerkiksi NFL-tähti Patrick Mahomes on kerennyt alkuvuoden aikana netota 3,7 miljoonaa dollaria myymillään NFT-teoksilla .

Jalkapalloilija Megan Rapinoe ja joukko muita Yhdysvaltain eturivin naisurheilijoita on toukokuussa lanseeraamassa oman NFT-projektinsa, jonka motivaationa on kaupallistamisen lisäksi itsemääräämisoikeuden kasvattaminen:  ”Normaalisti liitot ja liigat rajoittavat urheilijoita, mutta tässä tapauksessa NFT mahdollistaa naisille ainutlaatuisen mahdollisuuden omistaa oma nimensä ja näköisyytensä kryptomaailmassa”, kertoi projektin taustalla olevan Wasserman-agentuurin Circe Wallace Sporticon haastattelussa.

Keräilykorttihenkisten aitoustodistusten lisäksi NFT:llä voi olla myös laajempia kaupallisia mahdollisuuksia. Dallas Mavericksin omistaja Mark Cuban on pohdiskellut, voisiko NFT olla ottelulippujen uusi tulevaisuus. Kun lipun kulkua on helpompi seurata lohkoketjun avulla, seura voi kerätä rojalteja jälleenmyydyistä lipuista ja kausikorteista. 

Huuhkajien kannatuslaulu kasvoi NFT:n avulla hyväntekeväisyysprojektiksi

Suomen tiettävästi ensimmäinen urheiluun liittyvä NFT-projekti käynnistettiin jalkapallon EM-kisojen alla.

Räppäri ja intohimoinen jalkapallofani Jeijjo eli Santeri Määttänen on seurannut Huuhkajien matkaa arvokisoihin vuosien ajan ja pokannut myös Urheilugaalassa 2020 Vuoden sykähdyttävimmän fanihetken palkinnon. Yhdessä SenseiNahkan eli Valtteri Kaartemon ja Miccon eli Mikko Penttisen kanssa syntyi kappale, jolla haluttiin kunnioittaa paitsi joukkueen myös fanien ja taustajoukkojen omistautuneisuutta.

Jeijjo ft. Miccon Pohjoiskaartees Pukkiparteis -kappaleen yhteyteen valmisteltiin NFT-teknologiaa hyödyntävä hyväntekeväisyyskampanja. Tekijät loivat rajoitetun erän digitaalisia keräilytiedostoja, joiden myynnistä 80 prosenttia ohjataan Jalkapallo-Säätiön alaiselle Pertti Alaja -rahastolle vähävaraisten jalkapallojunioreiden toimintaan.

”NFT:t nousivat esille isommin alkuvuodesta samaan aikaan, kun mietimme biisimme lanseerausta”, kertoo Kaartemo projektin synnystä.

Huhhuh-token sisältää Pohjoiskaartees Pukkiparteis -kappaleen äänitiedoston. Kaartemo kertoo, että rahasto saa lahjoituksen joka kerta, kun NFT myydään eteenpäin. Tavoitteena on kerätä kaikkiaan miljoona euroa rahaa.

”Tajusin, että NFT:n rojaltisysteemin avulla voisimme ohjata Jalkapallo-Säätiölle varoja jokaisen token-myynnin yhteydessä, jolloin varoja voisi siirtyä vähävaraisten harrastajien tueksi vielä vuosien kuluttua.”

Vaikka trenditeknologioita tulee ja menee, Kaartemo uskoo NFT-teknologian  jäävän elämään tavalla tai toisella.

”Kun löydetään uusia tapoja tokenisoida eri asioita urheilun pääsylipuista erilaisiin fanituotteisiin, niin urheilu- ja kulttuuripuoli tulee varmasti hyötymään NFT:stä isosti tulevaisuudessa.”

 

Palloliitto kannustaa lapsia lukemaan ja liikkumaan, Clubhouse kiinnostui urheilun äänisisällöistä

Petra Olli tuulettaa käsityksiä työttömistä YTK:n kampanjassa, Urheilukortti tähtää kisojen Museokortiksi