in

Mukaan peliin – Naisten urheilun noste on brändien mahdollisuus

Photo by Hamish Duncan on Unsplash

Naisten urheilun alati kasvava suosio heijastaa aikamme arvoja. Näin naisten urheilu muokkaa urheiluyhteisöä, inspiroi uusia sukupolvia ja avaa mahdollisuuksia aikaansa seuraaville brändeille.


Naisten urheilu on vahvassa nousukiidossa, kiitos kasvavan näkyvyyden ja nuorten urheilufanien, joista yhä isompi osa on naisia. Noste avaa uusia mahdollisuuksia niin urheilijoille, faneille kuin sidosryhmille. Tasa-arvon, voimaantumisen ja inkluusion tarinat ovat tulleet erottamattomasti mukaan urheilun ympärillä käytävään keskusteluun, ja ne myös ohjaavat päätöksiä ja panostuksia.

Naisten urheiluun satsaaminen on paljon muutakin kuin pelkkä arvovalinta. Se on bisnesmahdollisuus medioille, sijoittajille ja ennen kaikkea brändeille, jotka haluavat saada aidon yhteyden nuoriin yleisöihin.


Hyödyntämätöntä potentiaalia

The Fan Projectin tuore raportti The ROI of Women’s Sports: A Blueprint for Value Investing osoittaa, että naisten urheiluun sijoittamiselle on vankat taloudelliset perustelut. Naisten urheilun vähäinen näkyvyys ja matala valuaatio johtavat raportin mukaan kierteeseen, jossa pieni osuus parhaista lähetysajoista ja laatusisällön puute johtavat edelleen heikompaan näkyvyyteen, mikä taas johtaa alhaisempiin valuaatioihin.

Medioilla on keskeinen rooli naisten urheilun uudelleen määrittelyssä ja naisurheilijoiden saavutusten esiin tuomisessa. Sijoittajat ovat jo tunnistaneet kasvavan markkinan hyödyntämättömän potentiaalin ja luovat lisää mahdollisuuksia. Urheilujärjestöjen pitäisi priorisoida naisten urheilun edistäminen ja varmistaa, että urheilijoilla on tasa-arvoiset mahdollisuudet.

Monet naisten urheilun potentiaalin tunnistaneet alan toimijat ovat ryhtyneet toimeen. Esimerkiksi Disney on käynnistänyt ”Level Up” -projektin, joka kehottaa mainostajia allokoimaan enemmän budjettia ja ruutuaikaa naisten urheilun sisällöille livetapahtumissa, suoratoistopalveluissa ja sosiaalisessa mediassa. Kasvava näkyvyys muokkaa kertomusta naisten urheilusta ja tarjoaa nuorille faneille enemmän mahdollisuuksia nähdä suosikkiurheilijoitaan ja -joukkueitaan.

Myös brändeillä on keskeinen rooli kierteen katkaisemisessa. Raportin mukaan vain yhdeksän prosenttia brändien mediainvestoinnista on tällä hetkellä suunnattu naisten urheiluun. Hyvä uutinen on, että 83 prosenttia brändeistä suunnittelee lisäävänsä panostuksia naisten urheiluun vuonna 2024.


Naisten urheiluun sijoittaminen avaa brändeille valtavia mahdollisuuksia

Panostamalla naisten urheiluun ja nostamalla esiin tasa-arvon, inkluusion ja monimuotoisuuden teemoja brändeillä on ainutlaatuinen mahdollisuus luoda yhteys nuorempiin sukupolviin.

On kuitenkin tärkeä muistaa, että naisurheilijat eivät ole hyväntekeväisyyskohde. Naisten urheiluun ei kannata panostaa siksi, että naisurheilijat kaipaisivat apua, vaan siksi, että naisten urheiluun panostaminen on hyvää bisnestä. Tässä muutamia vakuuttavia syitä sijoittaa naisten urheiluun ja tehdä yhteistyötä naisurheilijoiden kanssa:

  • Naisten urheilun fanit ovat sitoutuneita ja halukkaita käyttämään rahaa: Naisten urheilun fanit ovat keskivertoa urheilufania kiinnostuneempia seuraamaan urheilua sekä digitaalisissa että perinteisissä medioissa, kertoo Global Web Index. Nämä fanit myös ostavat urheilutuotteita 1,5 kertaa ja keräilyesineitä 80 prosenttia todennäköisemmin kuin muut fanit. Lisäksi he tilaavat urheiluorganisaation uutiskirjeen yli kaksi kertaa muita faneja todennäköisemmin.
  • Naisurheilijat tavoittavat suuria yleisöjä: Naisurheilijoiden true reach on usein suurempi kuin samoja yleisöjä tavoittelevien somevaikuttajien.
  • Naisurheilijat tavoittavat ainutlaatuisia kohderyhmiä: Naisurheilijoiden kanssa työskentely mahdollistaa uusien ja monimuotoisten kohderyhmien tavoittamisen. Laajentamalla katsetta perinteisten urheilufanien ulkopuolelle sitoutat isomman yleisön ja lisäät bränditunnettuutta.
  • Urheilijoiden kaupallinen sisältö sitouttaa tehokkaammin: Urheilijoiden kaupallisten viestien engagement rate on keskimäärin 2–4 kertaa korkeampi kuin vaikuttajilla, joiden kanssa saatat jo tehdä yhteistyötä.
  • Naisten urheilussa on kertomattomia tarinoita: Naisurheilijoilla on ainutlaatuisia tarinoita sinnikkyydestä, päättäväisyydestä ja haasteiden voittamisesta. Hyödynnä näitä tarinoita vetävien ja aitojen, kohderyhmässä resonoivien viestien luomiseen.
  • Naisurheilijoiden kanssa työskentely on osoitus arvoista: Naisten urheilun tukeminen ja edistäminen voi parantaa brändimielikuvaa. Positiivinen mielikuva voi houkutella uskollisia asiakkaita, jotka jakavat samat arvot.
  • Urheilijat inspiroivat: Naisurheilijat ovat esikuvia tuleville nuorille urheilijoille ja kannustavat heitä tavoittelemaan unelmiaan. Hyödynnä tämä tarinankerronnassa.


Haluatko mukaan kasvavaan markkinaan ja tekemään positiivisen vaikutuksen? Kasaa oma urheilijatiimisi 10.teamissa jo tänään!

Nämä ovat vuoden 2024 tärkeimmät urheilumarkkinoinnin trendit

Urheilija, kiinnostaako kaupallisten yhteistöiden tekeminen? Ota nämä asiat haltuun!