in

Nämä ovat vuoden 2024 tärkeimmät urheilumarkkinoinnin trendit

Jälleen yksi vuosi on tulossa päätökseen. 10.teamin asiantuntijat kertovat, mikä oli kuluneen vuoden tärkein urheilumarkkinoinnin ilmiö ja mihin aikaansa seuraavat markkinoijat keskittyvät vuonna 2024.


Erkko Simsiö: Urheilukumppanuudet kasvavat kohisten

Tärkeää 2023: Koko markkina ja urheilukumppanuuksien merkitys on kasvanut merkittävästi. Maailmalla urheilukumppanuudet muodostavat keskimäärin jo 12 prosenttia brändien markkinointibudjeteista. Kasvu ei välttämättä näy yhtä lailla Suomessa, mutta maailmalla sponsorointimarkkina kasvaa 8,7 prosentin vuosivauhtia.

Trendaa 2024: Brändimarkkinoijat panostavat kumppanuuksiin urheilijoiden kanssa, sillä nuoremmat sukupolvet seuraavat ensisijaisesti urheilijoita: Sports Pulse 2024 -tutkimuksen mukaan 62 prosenttia Z-sukupolven urheilufaneista kertoo fanittavansa urheilijaa eikä tämän urheilulajia.


Piitu Hoffrén: Urheilijoiden vahva ääni tuo brändien arvot esiin

Tärkeää 2023: Vuoden tärkein ilmiö oli naisten urheilun ja etenkin naisurheilijoiden suosion nousu sekä yleisön että sponsorien keskuudessa.

Trendaa 2024: Vastuullisuus ei ole menossa minnekään, ja diversiteetin ja inkluusion kaltaiset teemat ovat aikaansa seuraaville yrityksille entistä tärkeämpiä. Brändit voivat hyödyntää urheilua omien arvojensa viestimisessä. Urheilijoiden vahvaa ääntä voi käyttää moninaisuuden edistämiseen sekä tasa-arvon ja ympäristöteemojen esille tuomiseen. Tekemällä yhteistyötä eri taustoista tulevien urheilijoiden kanssa sekä tukemalla diversiteettiä korostavia tai aliedustettuja tapahtumia ja organisaatioita brändit voivat rakentaa aidon yhteyden uusiin ja entistä laajempiin yleisöihin.


Heikki Pohjonen: Fanien vaikutusvalta on kasvanut

Tärkeää 2023: Vastuullisuus ja sponsorien arvovalinnat. Venäjällä liiketoimintaa jatkaneet yritykset joutuivat edelleen kritiikin kohteeksi, mikä heijastui myös urheilukumppanuuksiin, esimerkkinä Marabou ja Jääkiekkoliitto. Yleisö on entistä kriittisempää ja vaatii suosikkijoukkueensa sponsorin toiminnalta positiivista vaikutusta maailmaan. Fanien vaikutusvalta on kasvanut, ja he pystyvät protesteillaan vaikuttamaan sponsoridiileihin jopa etukäteen.

Trendaa 2024: Ensi vuonna on tärkeää ymmärtää, että nuoret kuluttavat urheilua uusilla tavoilla. Sosiaalisessa mediassa kiinnostavat yksittäiset hetket, hienoimmat maalit, erikoiset tilanteet, pelaajien reaktiot… Urheiluyhteisö joutuu pohtimaan, miten uusia faneja saadaan sitoutettua live-katsomoihin. Miten urheilu paketoidaan kiinnostavaksi digituotteeksi?  Miten nopeatempoinen yleisö saadaan uusista somekanavista koko lajin tai joukkueen otteluiden kuluttajiksi?


Veera Vuorimaa: Urheilu on entistä lähempänä faneja

Tärkeää 2023: Urheilu ja urheilijat tulivat entistä lähemmäs faneja. Uusia keinoja yleisön sitouttamiseen syntyy jatkuvasti.

Trendaa 2024: Videosisältöjen voittokulku ja somen murros jatkuvat. Myös tekoälyä tullaan hyödyntämään entistä enemmän. Vastuullisuusteemat voimistuvas ja näkyvät kumppanuuksissa yhä selkeämmin, oli kyse sitten uusien kumppanuuksien solmimisesta tai vanhoista irtautumisesta.


Jari Lamminaho: Monikanavaisuus ja urheilijoiden sometilit kiinnostavat markkinoijaa olympiavuonna

Tärkeää 2023: Pitkäjänteisyys ja momentumin hyödyntäminen ovat keskeisiä markkinoinnissa, ja sama pätee tietenkin urheilijoiden kanssa työskentelyyn. Ehkä hienoin esimerkki tästä oli New Balancen toiminta, kun 19-vuotias tennistähti Coco Gauff voitti ensimmäisen grand slam -tittelinsä. New Balancen ”Call me Coco Champion” -t-paitakampanja oli menestys. Tässä yhteistyössä pitkäjänteisyys näkyy siinä, että New Balance otti Gauffin talliinsa jo vuonna 2018, kun tämä oli vasta neljätoistavuotias.

Trendaa 2024:  Edessä on olympiavuosi, ja itse heinä–elokuussa käytävien kisojen lisäksi huomiota saavat karsintakilpailut vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Markkinoinnin näkökulmasta on mielenkiintoista seurata, miten brändit hyödyntävät monikanavaisuutta, ohjelmayhteistyötä ja urheilijoiden somekanavia – ja mitkä brändit onnistuvat parhaiten momentumin valjastamisessa.


Lotta Heikkeri: Aitous on urheilijoiden valtti

Tärkeää 2023: Aitoudesta on tullut urheilijoiden valttikortti. Sliipatun vaikuttajasisällön ja tekoälyllä luodun bulkin seasta erottuvat nyt oikeat ihmiset, joiden elämään ja tarinoihin yleisö haluaa aidosti sitoutua.

Trendaa 2024:  Pienet tuokiokuvat ja kurkistukset kulissien taakse ovat olleet jo tovin somen lyhytvideoiden menestysresepti. On mielenkiintoista seurata, miten brändit hyödyntävät näitä – ja urheilijoiden kanavia – olympialaisissa ja muissa tapahtumissa huomion maksimoimiseksi ja nuorten yleisöjen sitouttamiseksi.


David Weiner: Some muuttuu ja urheilijat jyräävät

Tärkeää 2023: Urheilijat ovat osoittaneet olevansa edelleen luotettavin ja toimivin keino tavoittaa brändien asiakkaat. Perinteisten vaikuttajien tavoittavuus ja sitouttavuus on tasaisessa laskussa kaikissa kanavissa, mutta urheilu ja urheilijat ovat edelleen varma tapa tavoittaa kuluttajat tehokkaasti.

Trendaa 2024: Some on ollut keskuudessamme lähes 20 vuotta, mutta se ei ole muuttunut paljoakaan viimeisen vuosikymmenen aikana. Olemme kuitenkin alkaneet nähdä merkkejä suuresta muutoksesta. Facebookin ja Instagramin suosio alkaa hiipua Z-sukupolven keskuudessa, ja Tiktokin sekä tekoälyn nousu tulee muuttamaan sisällöntuotantoa. Vuodesta 2024 tulee markkinoijille yksi tärkeimmistä ja vaikuttavimmista vuosikymmeneen.


Reetta Valkjärvi: Rosoisuus ja persoonallisuus toimivat videosisällöissä

Tärkeää 2023: Rinnakkaiset julkaisut eli yhtä aikaa useammalla tilillä julkaissut sisällöt tavoittavat laajoja yleisöjä ja toimivat siksi erinomaisesti myös vaikuttajamarkkinoinnissa. Moi Mobiili esimerkiksi haastoi jääkiekkoilija Marko ”Mörkö” Anttilan ja lumilautailija Carola Niemelän yhteiseen kilpailuun, jonka video julkaistiin myös Oulun Kärppien tilillä.

Trendaa 2024:  Videot jyräävät edelleen eri alustoilla. Esimerkiksi Tiktok suositteli käyttäjiään loppuvuodesta luomaan yli 60 sekunnin mittaisia videoita. Samalla videoista pitää karsia kaikki ylimääräinen, jotta katsoja viihtyy videon parissa pidempään. Videoiden editointiin löytyy yhä enemmän sovelluksia, jotka hyödyntävät tekoälyä ja  esimerkiksi leikkaavat ja tekstittävät videon valmiiksi sosiaaliseen mediaan sopivaksi. Urheilijat ovat vahvoilla aidon ja rosoisen videosisällön luomisessa, mutta heiltä vaaditaan myös koko ajan enemmän persoonaa. Mielenkiintoiset ja nopeatempoiset behind the scenes -sisällöt sekä aidot persoonat korostuvat urheilumarkkinoinnissa ensi vuonna, ja niihin markkinoijan kannattaa ehdottomasti kiinnittyä. 


Kaipaatko vaikuttavuutta vuoden 2024 markkinointiin? Kasaa oma urheilijatiimisi 10.teamissa!

Millaista on suomalainen urheilumarkkinointi juuri nyt? Vastaa kyselyyn ja voita lahjakortti!

Mukaan peliin – Naisten urheilun noste on brändien mahdollisuus