in

Urheilija, kiinnostaako kaupallisten yhteistöiden tekeminen? Ota nämä asiat haltuun!

Photo by NEOM on Unsplash

Kaupallisten yhteistöiden tekeminen on hauskaa hommaa ja entistä tärkeämpi osa monen urheilijan toimeentuloa. Jos olet kiinnostunut tekemään yhteistyötä brändien kanssa, tsekkaa että nämä asiat ovat hallussa. Vinkit antaa 10.teamin Partner Manager Piitu Hoffrén.


Yleisö

Ilman yleisöä ei voi tehdä yhteistöitä. Älä kuitenkaan sorru kalastelemaan yleisöä millä tahansa kepulikonstilla tai ostamaan feikkiseuraajia! Moni brändi haluaa tehdä yhteistyötä urheilijoiden kanssa, joilla on muutamia tuhansia seuraajia, kunhan nämä seuraajat vain ovat oikeita ja sitoutuneita.


Julkinen sisällöntuottajatili 

Onhan tilisi julkinen, jotta mahdolliset yhteistyökumppanit pääsevät näkemään, millaista sisältöä teet? Muuta tilisi myös sisällöntuottajatiliksi, sillä se mahdollistaa laajemman analytiikan ja monipuolisemmat tavat julkaista yhteistyöpostauksia.


Osuva bio

Sometilisi bio (eli lyhyt esittelyteksti) on usein ensimmäinen asia, jonka ihmiset sinusta näkevät. Siksi on tärkeää, että bio antaa selkeän kuvan siitä, kuka olet ja mitä teet. Brändit arvostavat selkeää ja informatiivista bioa, sillä se auttaa heitä ymmärtämään, miten yhteistyö kanssasi voi tukea heidän brändiään. Muista, että biossa saa olla persoonallisuutta!

Esittelyn avulla myös varmistat, että sinua etsivät ihmiset löytävät oikean tilin pariin. Jos somehandlesi ei ole oma nimesi, muista laittaa koko nimesi (ja miksei myös lajisi!) bioon, jotta sinusta kiinnostuneet fanit ja markkinoijat varmasti löytävät luoksesi.


Analytiikka

Analytiikka tarjoaa arvokasta tietoa siitä, kuka sinua seuraa ja millaiset sisällöt toimivat. Tee sometiliesi lukujen seuraamisesta rutiini.

Tilisi analytiikasta saat paljon mahdollisille yhteistyökumppaneillesi tärkeää tietoa: Kuinka laaja yleisösi on, mistä päin ja minkä ikäisiä he ovat? Mikä on julkaisujesi tavoittavuus? Kuinka sitoutuneita seuraajasi ovat? Nämä ovat myös tekijöitä, jotka vaikuttavat yhteistöiden hinnoitteluun.

Yksittäisten julkaisujen analytiikan seuraaminen auttaa sinua tuottamaan parempaa sisältöä. Voit verrata eri sisältöjen kohdalta esimerkiksi näitä: Mikä oli julkaisun formaatti? Mihin aikaan julkaisit? Millä kielellä sisältö tehtiin? Oliko siinä jokin henkilökohtainen kulma? Oliko sisällön laatu teknisesti riittävä? Pohdinta auttaa kehittämään sisältöjä ja löytämään sinulle toimivimman kulman olla somessa läsnä.


Arvot ja aitous

Tiesitkö, että arvot ovat tärkein kriteeri markkinoijille yhteistyökumppaneita valitessa? Kyselymme mukaan urheilijan arvot ovat suomalaisille brändeille ykkösasia, kun he valitsevat urheilijoita kumppaneikseen. Kakkosena tulee sisältöjen laatu, ja urheilumenestys on kriteereistä vasta kahdeksantena. Varmista siis, että näytät myös somessa, mikä on sinulle tärkeää.

Arvosi vaikuttavat myös siihen, millaisten brändien kanssa haluat tehdä yhteistyötä ja millaista sisältöä tuottaa. Kun omat arvosi ovat linjassa yhteistyökumppanin arvojen kanssa, yhteistyö on luonnollista ja aitoa. Älä aliarvioi yleisöäsi, sillä epäaitous näkyy ja kuuluu kauas.


Omat resurssit

Yhteistyön onnistuminen vaatii resursseja. Varmista, että sinulla tarpeeksi aikaa ja energiaa tehdä yhteistyöt sovitusti, aikataulussa ja laadukkaasti. Yhteistyöt ovat työtä, eivät markkinoijien harjoittamaa hyväntekeväisyyttä, joten panosta niihin kuin mihin tahansa muuhunkin työhön. Hyvin toteutetut yhteistyöt poikivat usein jatkoa ja ovat myös tärkeä referenssi uusille kumppaneille.

Ota myös huomioon, millaisia resursseja yhteistyön toteuttamiseen vaaditaan. Millaista kuvaa ja videota tarvitset? Kuinka paljon aikaa tarvitset esimerkiksi tuotteen testaamiseen? Pystytkö kuvaamaan itse, vai tarvitsetko kuvaajaa? Vaatiiko yhteistyön toteuttaminen matkustamista? 


Laki ja omat sitoumukset

Varmista, että toimintasi somessa noudattaa alustojen käyttöehtoja ja täyttää lain vaatimukset esimerkiksi mainonnan tunnistettavuudesta ja lapsille kohdennetusta markkinoinnista. Myös esimerkiksi alkoholin ja uhkapelien mainostamiseen liittyy erinäisiä rajoituksia. Kaupalliset yhteistyöt on aina merkittävä mainoksiksi, saitpa niistä sitten rahaa tai vain tuotteita.

Varmista myös, ettei yhteistyö riko pelaajasopimustasi tai ole ristiriidassa muiden kumppanuuksiesi kanssa. Varmista myös, onko sinulla oikeus käyttää esimerkiksi peliasua henkilökohtaisten yhteistöiden yhteydessä.


10.team on urheilijoiden ja markkinoijien kohtaamispaikka. Alustalle on jo liittynyt satoja urheilijoita sekä kymmeniä huippubrändejä. 10.teamista löydät myös täysin ilmaisen Athlete Academyn, joka auttaa sinua kehittymään sisällöntuottajana sekä opastaa seuraamaan analytiikkaa ja tekemään kaupallisia yhteistöitä. Tsekkaa myös alustan kautta tehtyjä yhteistöitä Instagramissa tunnisteella #10hub.

Mukaan peliin – Naisten urheilun noste on brändien mahdollisuus

Raportti: Suomalaisbrändit pitävät urheilijoiden someyleisöjä erityisen kiinnostavina ja panostavat vaikuttajakumppanuuksiin