in

Urheilumarkkinoinnin UKK: Mistä urheilijoita voi löytää?

Tässä juttusarjassa vastaamme yleisimpiin kysymyksiin urheilumarkkinoinnista, sen tekemisestä ja ostamisesta.


Urheilijoista on tullut tärkeitä yhteistyökumppaneita brändeille monenlaisiin tarkoituksiin. Sopivien urheilijoiden löytäminen voi kuitenkin aiheuttaa päänvaivaa. Osa urheilijoista hoitaa yhteistyökuvionsa itse, toisilla taas kaikki yhteydenotot kulkevat managerin kautta. Vain harva urheilija on vaikuttajamarkkinointitoimistojen listoilla.

Urheilumarkkinointi 2023 -raporttimme mukaan 13 prosenttia suomalaisista urheilumarkkinointia tekevistä brändeistä kokee, että sopivia urheilukumppaneita on vaikea löytää. Pääsyy tähän on, että urheilijoita, heidän yhteystietojaan tai tietoa esimerkiksi sosiaalisen median yleisöistä ei ole kootusti yhdessä paikassa, vaan urheilijoiden kontaktointi, yhteistyöstä sopiminen ja kampanjoiden toteutus on aikaa vievää käsityötä.

10.team on palvelu, josta löytyy jo satoja kaupallisista yhteistöistä kiinnostuneita urheilijoita kymmenistä eri lajeista. Alustan kautta brändit voivat etsiä tietoa urheilijoiden sosiaalisen median luvuista, koota oman vaikuttajatiiminsä ja hoitaa kumppanuuksia kätevästi yhdessä paikassa urheilumarkkinoinnin ammattilaisten tuella.

Yhteistyökumppanin etsintää voi lähestyä monesta eri näkökulmasta. Onko tärkeää saada mukaan jokin tietty iso tähti, vai oletko hakemassa tiimiisi useampia urheilijoita? Onko ratkaisevaa löytää yhteistyökumppani tietyn lajin parista vai oletko avoinna erilaisille vaihtoehdoille?


Millaiset asiat urheilijoissa ovat tärkeitä markkinoijille?

  1. Urheilijan arvot
  2. Urheilijan tuottamien sisältöjen laatu
  3. Urheilijan medianäkyvyys
  4. Urheilijan brändi
  5. Urheilijan someyleisön koko
  6. Urheilijan lajin suosio
  7. Urheilijan verkostot
  8. Urheilijan menestys



Aiemmin Urheilumarkkinoinnin UKK-sarjassa:
Mitä urheilumarkkinointi on?

Miten kumppanit valitaan?
Miten urheilija eroaa muista somevaikuttajista?
Miten urheilumarkkinointia ostetaan?

10.team etsii myyjää – tule urheilumarkkinoinnin pelinrakentajaksi!

Jalkapallon MM: Varasta nämä markkinointi-ideat