in

Kympillä-podcast: Urheiluilmiön kaupallistaminen

Urheilumarkkinointipodcastin kuudennessa jaksossa vieraana Palloliiton Mikko Laitinen.


Miksi Huuhkajat ja Helmarit ovat nousseet niin suuriksi ilmiöiksi? Miten huumasta on otettu kaikki irti kaupallisesti? Miksi data on urheilulle niin tärkeää?

Kympillä-podcastin kuudennessa jaksossa Arto Kuuluvaisen vieraana on Palloliiton markkinointipäällikkö Mikko Laitinen. Hän kertoo, miten jalkapallo nousi meillä ennennäkemättömään suosioon ja millainen rooli markkinoinnilla on menestyksen taustalla.

Laitinen on pitkän linjan urheilumarkkinoinnin ammattilainen, jonka taustalta löytyy jalkapallon lisäksi muitakin lajeja.

”Tykkään tästä alasta, vaikka se on haastavaa. Aina pitää miettiä asioita vähän uudella tavalla. Jos teet aina samalla tavalla, se ei ole hyvää markkinointia.”

Laitinen on Palloliitossa päässyt aitiopaikalta todistamaan suomalaisen jalkapallon suosion räjähdysmäistä kasvua.

”Katsotaan mitä mittaria tahansa, ansaittua mediaa, someseuraajien määrää, kumppanuuksien arvoa tai lipunmyyntituloja, kaikki ovat ihan järkyttävästi isompia kuin aiemmin. Meidän tehtävämme on pyrkiä pitämään ne sellaisina.”

Laitisen mukaan digitaaliset alustat ja oman datan kerääminen ovat elintärkeitä kaikille urheilutoimijoille. Hyvää urheilumarkkinointia voi tehdä vain, kun taustalla on kirkas strategia.

”Joku voi sanoa että yksi hieno urheiluvideo on hyvää urheilumarkkinointia. Onhan se hyvä toimenpide, mutta sen pitäisi pohjautua strategiaan.”

Kuuntele jakso Spotifysta ja Anchor.fm:stä!




Aiemmat Kympillä-jaksot:
#1: Brändinrakennus urheilumarkkinoinnin keinoin – vieraana Leader Foodsin Lisa Kukilla
#2: Urheilumarkkinointi monikansallisessa yrityksessä – vieraana Fortumin Jussi Mälkiä
#3: Urheilumarkkinointi ja vastuullisuus – vieraana Jalofoodsin Jouko Riihimäki
#4: Urheilun digitaalinen tulevaisuus – vieraana 10.fin Erkko Simsiö
#5: Henkilöbrändit urheilussa – vieraana Perustavan Valtteri Karjula

Aloita tavoitteista, skaalaa ylöspäin ja panosta suunnitteluun – näin onnistut urheilullisen vaikuttajamarkkinoinnin budjetoinnissa

Urheilumarkkinoinnin ostajan opas