in

Kympillä-podcast: Miten urheilua myydään?

Urheilumarkkinointipodcastin kahdeksannen jakson vieraana on Liigan Vili Nurmi.


Miten urheilumarkkinointia myydään? Ja miten sitä ostetaan? Miten kumppanuudesta saadaan kaikki hyödyt irti? Sopiiko urheilu myös markkinoinnin taktisiin tavoitteisiin?

Kympillä-urheilumarkkinointipodcastin kahdeksannessa jaksossa Arto Kuuluvaisen vieraana on urheilumarkkinoinnin moniottelija ja jääkiekon Liigan myyntijohtaja Vili Nurmi. Hän kertoo, miten Liigan kumppanuuksia myydään ja millaisia hyötyjä eri kanavat tarjoavat niin brändeille kuin tuotteistamista pohtiville seuroille.

Nurmi kertoo, että näkyvyyselementtien rinnalle ovat entistä tärkeämpään rooliin nousseet vastuullisuus ja tarinallisuus. Hän myös avaa podcastin kuulijoille, miten ruotsalainen kodinfiksaajaketju Jula päätti lanseerata tulonsa Suomeen Liiga-yhteistyöllä.

”Jula on malliesimerkki siitä, miten urheilua halutaan maailmalla hyödyntää ja käyttää alustana brändin rakentamiselle.”

Nurmen mukaan digikanavat muuttavat ja monipuolistavat urheiluseurojen ja -liigojen tuotteistuksia. Pitkien, bränditunnettuuden kasvattamiseen tai asiakkaiden sitouttamiseen tähtäävien yhteistöiden rinnalla voidaan tarjota myös lyhytkestoisempia ja taktisempia keinoja tavoittaa fanit.

”Verkko ja some mahdollistavat myös taktisen puolen. Voi tarttua black fridayhin tai mihin tahansa teemapäivään eri tavalla. Mennään koko ajan enemmän siihen suuntaan, että on tietyt strategiset kumppanuudet, joiden kanssa kehitetään mielikuvia ja yrityksen toimintaa, ja sitten on puhtaasti taktisia asioita, jotka ovat lyhyempiä kumppanuuksia”, hän pohtii.

Urheilun myyjiltä hän toivoo entistä parempaa kotiläksyjen tekemistä: tiedetään ketä ollaan lähestymässä ja selvitetään millaisia tarpeita ostajalla voisi olla.

”Yksi mestaruus, pitkä hyppy tai nopea juoksu ei välttämättä ole se kiinnostavin osa yrityksen näkökulmasta”, Nurmi sanoo. ”Ei vain kerrota, että näin ja näin paljon on pinta-alaa käytössä, vaan kerrotaan, että jos tehdään tällaista yhteistyötä, tätä sillä voidaan saavuttaa ja näin se hyödyttää ostajaa. Silloin on jo taklattu pari ensimmäistä aitaa.”

Kuuntele jakso Spotifyssa tai Anchor.fm:ssä!


Aiemmat Kympillä-jaksot:

#1: Brändinrakennus urheilumarkkinoinnin keinoin – vieraana Leader Foodsin Lisa Kukilla
#2: Urheilumarkkinointi monikansallisessa yrityksessä – vieraana Fortumin Jussi Mälkiä
#3: Urheilumarkkinointi ja vastuullisuus – vieraana Jalofoodsin Jouko Riihimäki
#4: Urheilun digitaalinen tulevaisuus – vieraana 10.fin Erkko Simsiö
#5: Henkilöbrändit urheilussa – vieraana Perustavan Valtteri Karjula
#6: Urheiluilmiön kaupallistaminen – vieraana Palloliiton Mikko Laitinen
#7: Urheilu, markkinointi ja arvot – vieraana FIBS ry:n Kimmo J. Lipponen

Onko urheilu brändeille riski?

Näin hyödynnät urheilua brändinrakennuksessa – vinkit nouseville, vakiintuneille ja uudistuville brändeille