Kympillä on podcast urheilusta ja urheilumarkkinoinnista. Arto Kuuluvaisen vieraaksi saapui vuoden aikana kahdeksan kiinnostavaa ja kokenutta urheilun ja markkinoinnin ammattilaista, jotka jakoivat ajatuksiaan brändinrakennuksesta, myynnistä ja urheilun arvoista.
Kaikki jaksot voit kuunnella Spotifyssa. Tässä inspiraatioksi parhaat palat vuoden 2022 jokaiselta vieraalta:
Kun lähdettiin muuttamaan sponsorointistrategiaa, halusin että muutetaan toimintamallia win-win-win-ajatteluun. Ei niin, että mahtava brändi ja mahtava kumppani puhuvat siitä, kuinka mahtavia he ovat, vaan se kolmas win olisi se tärkein. Kun fani kohtaa viestin, miten hän saa siitä jotain enemmän irti kuin sen, että hän kohtaisi meidän brändin ja kumppanin viestin erikseen?
Lisa Kukila, Leader Foods
Meille sponsorointi on osa brändinrakennusta, ja se kilpailee muiden brändiaktivointien kanssa. Ei ole sovittu, että nyt on pakko sponsoroida koska sille on allokoitu tietty määrä rahaa. Koko ajan mietitään, mikä on paras tapa rakentaa brändiä, tuoda tunnettuutta tai luoda tunnetta.
Jussi Mälkiä, Fortum
Pienessä yrityksessä markkinoinnin pitää olla kohdistetumpaa. Pitää löytää kumppanit, jotka ovat samalla polulla viemässä samaa viestiä eteenpäin, eli terveellisen kasvisruoan ja hyvinvoivan ihmisen tarinaa. Urheilijat ovat idoleita, ja sitä kautta saamme kosketuspintaa tähän muutokseen. Nuorissa muutos tapahtuu nopeammin.
Jouko Riihimäki, Jalofoods
Tarve perustella, mitä arvoa erilaiset asiat tuottavat, kasvaa koko ajan kaikeassa markkinoinnissa, ei vain urheilukumppanuuksissa. Onneksi urheilulla on tähän hyvät perustelut. Niitä vain ei aina ole osattu kertoa.
Erkko Simsiö, 10 Sports Marketing Hub
Marginaalilajeilla ja pienillä, erilaisilla lajeilla, on huippumahdollisuus tehdä henkilöbrändäystä. Ja sama koskee toki työelämää.
Valtteri Karjula, Perustava
Joku voi sanoa että yksi hieno urheiluvideo on hyvää urheilumarkkinointia. Onhan se hyvä toimenpide, mutta sen pitäisi pohjautua strategiaan. Aina pitää miettiä asioita uusiksi. Jos teet asioita aina samalla tavalla, se ei ole hyvää markkinointia.
Mikko Laitinen, Palloliitto
Urheilijoilla on rooli arvolähettiläinä. Meillä on nyt käytössä sosiaalinen media, joka antaa suorat kanavat siihen, että ääntä voidaan käyttää.
Kimmo J. Lipponen, FIBS
Yksi mestaruus, pitkä hyppy tai nopea juoksu ei välttämättä ole se kiinnostavin osa yrityksen näkökulmasta”, Nurmi sanoo. ”Ei vain kerrota, että näin ja näin paljon on pinta-alaa käytössä, vaan kerrotaan, että jos tehdään tällaista yhteistyötä, tätä sillä voidaan saavuttaa ja näin se hyödyttää ostajaa. Silloin on jo taklattu pari ensimmäistä aitaa.
Vili Nurmi, Liiga