in

10 timanttista ajatusta sponsoroinnista ja urheilumarkkinoinnista

Mistä rakentuu urheilijan henkilöbrändi? Miten yritys valitsee sponsoroitavansa? Kuinka menestyksekäs yhteistyökumppanuus syntyy? Täyslaidallinen viisauksia 10:n vuoden suosituimmista artikkeleista.

10.fi:ssä julkaistiin vuonna 2020 yli sata sisältöä. Jos et ole vielä lukenut kaikkia juttuja, aloita vaikka tästä: kymmenen oivaltavaa sitaattia suomalaisilta alan tekijöiltä kymmenestä vuoden luetuimmasta henkilöjutusta. Linkkiä seuraamalla pääset lukemaan koko jutun.
 

1. Lotta Harala

”Jos yrittää rakentaa päälle liimattua tarinaa, se näkyy läpi eikä ole pitkällä tähtäimellä järkevää.”

2. Jukka Valtanen

”Jos suurin murhe on, millä maksaa tammikuun palkat, on todella vaikea tehdä suunnitelmia neljän vuoden päähän saati lähteä toteuttamaan niitä. Ja siinä tilanteessa aika moni urheiluseura Suomessa on.”

3. Jarno Kukila

”Miten osallistetaan faneja, sidosryhmiä tai asiakkaita? Taika tulee siitä, kun yhteistyötä aktivoidaan yhdessä kumppanin kanssa. Mitä enemmän hyödynnät oikeuksia, sitä enemmän saat arvoa.”

Jarno Kukila, Shelter Gameroom Tweet

4. Noora Toivo

”Some on urheilijalle iso tulomahdollisuus, kun sen hyödyntää oikein. Somessa työn arvo näkyy heti, ja yhteistyön pystyy kääntämään konkreettisiksi numeroiksi.”

Noora Toivo, vaikuttaja ja manageri Tweet

5. Timo Hakkarainen

”Sponsorointivalintojen täytyy olla perusteltavissa ja helposti viestittäviä myös työntekijöille.”

Timo Hakkarainen, Bolt.Works Tweet

6. Miro Rousku

“Datan pureskelun lisäksi pitää pystyä luottamaan myös omaan, ammattilaisen visioon ollakseen innovatiivinen ja erottuakseen joukosta.”

7. Sanna Laine

“Lyön kovat mittaristot pöytään ja perustelen, mitä euroilla saavutetaan: Jos TV-mainos maksaa tätä ja digikampanja tuota, vertailemalla niitä sponsorointiyhteistyön vaikuttavuuteen on löydyttävä sekä arvopohjaiset että taloudelliset perusteet valita urheilusponsorointi.”

8. Arto Kuuluvainen

”Jos vertaa vaikka Englannin Valioliigaan tai alempiinkin sarjatasoihin, siellä seurat ovat aktiivisia yhteiskunnallisia tekijöitä, Suomessa mennään liikaa urheilu edellä.”

9. Joni Lampinen

”Kyse on kumppanuudesta, joka pohjautuu strategiaan ja liiketoimintatavoitteisiin. Niin kivoja kuin urheilun tarjoamat elämykset ja kokemukset ovatkin, ei liiketoimintaan liittyviä päätöksiä voi tehdä rakkaudesta lajiin.”

10. Erkki Alaja

”Pitää olla rohkeutta tehdä ja myydä, ei tässä mitään hokkuspokkus-temppuja ole. Teknologiat eivät itsessään ratkaise mitään, mutta ne tuovat uusia mahdollisuuksia. Niin on aina ollut. Ensin tuli kaupallinen radio, ja nyt sosiaalinen media. Viiden vuoden päästä on taas joku seuraava uusi juttu, joka mullistaa markkinoita.”

Erkki Alaja, urheilumarkkinoinnin grand old man Tweet

Miltä suomalainen sponsorointi näyttää 2021? Vastaa kyselyyn!

Urheilijat reagoivat kongressin valtaukseen, Niken ja Adidaksen sponsoripanostukset vertailussa