in

Sponsoroinnin ja urheilumarkkinoinnin trendit 2020

Sponsoroinnin trendit

Miltä sponsoroinnin maailma näyttää vuonna 2020? Ainakin näitä teemoja kannattaa pitää silmällä. 

Julkaisimme tammikuun alussa sivuston julkaisun yhteydessä kymmenen kohdan listan urheilumarkkinoinnin ja sponsoroinnin trendeistä. Muutamaa kuukautta myöhemmin urheiluvuosi näytti jo hyvin erilaiselta ja äärimmäisen epävarmalta. Muutama trendeistämme lensi ikkunasta ulos suurtapahtumien perumisen myötä, mutta iso osa ilmiöistä on nyt ajankohtaisempia kuin koskaan.

Vuoden 2021 trendeihin voit tutustua täällä.


1: Sponsorimarkkina kasvaa

Urheilusponsoroinnin kokonaispotti vuonna 2018 oli 155 miljoonaa euroa. Vuoteen 2010 verrattuna sponsorointipanostukset ovat kasvaneet peräti 55 miljoonaa euroa. Kasvanut rahamäärä tarjoaa urheilulle uusia mahdollisuuksia positiivisen kehityksen vahvistamiseen. Kasvava potti on jokaisen alalla toimivan etu, joten sen eteen kannattaa tehdä töitä yhdessä.

Kysyimme vuoden alussa yli sadalta urheilun ja markkinoinnin alan ammattilaiselta näkemyksiä sponsoroinnista, ja valtaosa uskoi sponsorimarkkinan kasvuun. Haasteitakin tunnistettiin, erityisesti osaamisen ja sponsoroinnin tehon mittaamisen saralla.

Kesän ja syksyn myötä urheilutapahtumien määrä on taas lähtenyt nousuun, ja myös osviittaa sponsorien aktiivisuudesta on. Urheilun merkitys korostui korona-aikana, ja moni yritys haluaa olla tässä nyt mukana. 


2: Urheilun vastuullisuus kiinnostaa

Ilmastokriisi on nyt ja tulevaisuudessa aihe, joka herättää paljon mielipiteitä ja huolta. Myös tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyvät teemat pysyvät pinnalla yhteiskunnallisessa keskustelussa.  

Viimeistään vuonna 2020 brändin on pystyttävä osoittamaan vastuullisuutensa ja oikeuttamaan sen myötä olemassaolonsa. Jokainen markkinointipäättäjä pohtii tällä hetkellä, miten tuoda vastuullisuutta esiin markkinointiviestinnässään. Viher- tai sateenkaaripesukortti saattaa heilahtaa herkästi, mutta joka tapauksessa vastuullisuus on tekoja. Mikä olisikaan parempi tapa kantaa kortta kekoon yhteisössä kuin tukea liikuntaa ja urheilua, ympäristö- ja tasa-arvoasiat huomioiden?


3: Naiset nousevat urheilun parrasvaloihin

Nielsen Sportsin tutkimuksen mukaan peräti 84 % urheilufaneista pitää naisten urheilua inspiroivampana kuin miesten urheilua, jota puolestaan pidetään enemmän rahan motivoimana. Esimerkiksi naisurheilun näkyvästä noususta käyvät esimerkiksi suomalaiset pika-aiturinaiset sekä globaalissa mittakaavassa naisten jalkapallo, joka on otettu lajin eurooppalaisissa suurseuroissa selkeästi strategiseksi painopisteeksi.


4: Urheilukumppanuuksilta halutaan vastavuoroisuutta

On aika kääntää sponsorointi-sanan merkitys yksisuuntaisesta tuesta kohti konkreettista lisäarvon tuottamista molemmille kumppaneille. Keskity vuonna 2020 pohjustamaan ja rakentamaan pitkäjänteisiä kumppanuuksia, joiden avulla sekä brändi että urheilija, joukkue tai tapahtuma saavat luotua arvoa. Helppoa tarinan rakentaminen ei ole, mutta vaiva maksaa itsensä takaisin pitkällä aikavälillä. Hyviä vinkkejä kumppanimyyntiin kannattaa ottaa esimerkiksi FC Barcelonalta ja Red Bullilta tai iLOQin ja Kimi Räikkösen yhteistyöstä.


5: Tapahtumien ja fanituksen palvelumuotoilu nousussa

Markkinoinnin ja myynnin trendikkäin ilmiö vaikuttaa myös urheilumaailmassa. Miten palvelet faneja, yleisöä ja sponsoreita? Millaisia reittejä rakennat sitouttaaksesi eri sidosryhmät? Sponsoroinnin tuotteistus on palvelumuotoilua parhaimmillaan. Koronakevään myötä fanien ja kumppanien sitouttaminen digitaalisesti nousi jokaisen seuran, liigan ja urheilutapahtuman asialistalle.


6: Sponsorointia vai vaikuttajamarkkinointia?

Yhä useampi urheilija on myös sosiaalisen median vaikuttaja. Etenkin tänä vuonna, kun kilpailujen peruuntuminen on vapauttanut urheilijoiden aikaa sitouttaa yleisöjään sosiaalisessa mediassa.

Tärkeää keskustelua käydään myös siitä, milloin urheilija on urheilija ja milloin somevaikuttaja – ja millaisia pelisääntöjä somessa pitäisi sponsoroinnin suhteen noudattaa? Tänä vuonna nähdään taatusti lisää linjanvetoja. 


7: Uudet lajit kiinnostavat sponsoreita

Vuoden 2020 olympialaisten uusien lajien myötä suuren yleisön tietoisuuteen on noussut jälleen uusia lajeja, mikä tuo varmasti tuoretta näkökulmaa myös kumppanuuksiin ja markkinointiin. Uusien lajien raikasta viestintää kannattaa ehdottomasti seurata.


8: Huuhkajat pitävät huumaa yllä

Historiallinen EM-paikka nosti suomalaisen jalkapallon puheenaiheeksi niissäkin kahvipöydissä, joissa ei yleensä urheilusta tai jalkapallosta puhuta. Huuhkajat-hype on suuri mahdollisuus myös jalkapalloseuroille kautta maan.

Vaikka kisat peruttiin, jalkapallofiilistä on pidetty yllä esimerkillisesti esimerkiksi Koko Suomen paita -kampanjan avulla.


9: Toiminta luo tarinaa ja tuo näkyvyyttä

Mediatalojen nettitoimittajat pläräävät päivät pitkät somekanavia ja kansainvälisiä sivustoja klikkejä imuroivien uutispalojen toivossa. Tee jotain konkreettista ja uniikkia yhteisösi hyväksi, niin mediaosuma sekä positiivinen vire urheilubrändisi ympärillä on varma. 

Tempaukset eivät vaadi budjettia vaan luovuutta.Tyhjien jakkaroiden täyttämistä voi kokeilla vaikkapa tarjoamalla kausikortit ilmaiseksi kirjastolle. Vuonna 2019 Helsinki Seagulls näytti mallia, useat muut seurasivat perässä. Vuonna 2020 on urheiluyhteisö on jo osoittanut suurta luovuutta erilaisilla digitaalisilla tempauksilla.


10: Resilienssi on tärkeää myös urheiluyhteisölle

Koronavirus tuli ja mullisti myös urheilumaailman ennätyksellisen nopeassa ajassa. Tammikuun alussa julkaistussa trendikatsauksessa viimeinen ja tärkein kohtamme listauksessa olivat olympialaiset ja sen ympärillä pyörivä markkinointikarnevaali. Toisin kävi. 

Nykymaailmassa yhdeksi tärkeimmistä taidoista on noussut resilienssi, kyky reagoida ja selvitä alati muuttuvassa maailmassa. Menestyksekkäimmät urheilutoimijat eivät lamaantuneet haasteiden edessä vaan keksivät uusia, usein digitaalisia liiketoimintamalleja. Urheilijat julkaisivat entistä hienompia sisältöjä, seurat kehittivät uudenlaisia tuotteita ja tapahtumat muutettiin lennosta virtuaalisiksi


Kiinnostavatko vuoden 2021 sponsoroinnin ja urheilumarkkinoinnin trendit? Tsekkaa ne täältä.

Hashtag Sports: Urheilua mainonnan maailman ytimessä

Urheilumarkkinointi- ja sponsorointi tutkimus

10.fi kysyi sponsoroinnista, näin urheiluyhteisö ja markkinoijat vastasivat