in

Uusi normaali? Crossfitin maailmanmestaruudesta mitellään 16 maassa yhtä aikaa

CrossFit Gamesin kahden miljoonan dollarin palkintopotista kilpaillaan poikkeuksellisesti urheilijoiden kotisaleilta. Etäkisa tarjoaa sekä haasteita että mahdollisuuksia niin järjestäjille, sponsoreille kuin kilpailijoille.


Tänään perjantaina käynnistyvä Reebok CrossFit Games eli crossfitin epäviralliset maailmanmestaruuskisat järjestetään tänä vuonna yhtä aikaa 16 eri maasta 60 kilpailijan voimin. Suomen Jonne Koski ja Sanna Venäläinen ottavat mittaa maailman kärjestä kotisaleiltaan Porista ja Espoosta. Koko kilpailun palkintopotti on noin kaksi miljoonaa dollaria, ja maailman kovakuntoisimmaksi kruunatut mies ja nainen kuittaavat 300 000 dollaria kumpainenkin.

Korona-aika on osoittanut, kuinka arvaamattomaksi ja nopeasti muuttuvaksi maailma on käynyt. Etäkisailusta voi hyvinkin tulla uusi normaali. Mutta kuinka maailmanmestaruuden ratkominen ympäri maailmaa onnistuu – ja millaisia haasteita ja mahdollisuuksia se tarjoaa sponsoreille?


Etäkisassa painitaan aikaerojen ja striimausten kanssa

Perinteisesti CrossFit Games on järjestetty kolmivaiheisena kilpailuna, joka huipentuu lähes viikon kestävään finaaliin heinäkuun lopussa. Nyt finalistit voivat osallistua kisaan omilta kotisaleiltaan, joissa suoritukset tuomaroidaan ja striimataan kisaorganisaatiolle ja lähetyksiin. Kymmenen parhaiten suoriutunutta miestä ja naista pääsee – tilanteen niin suodessa – loppukilpailuun Kaliforniaan lokakuussa.

Monissa urheilulajeissa on järjestetty erilaisia kisakuplia, joissa kontakteja ja altistumisia on yritetty välttää eristämisen keinoin. CrossFit Gamesissa päädyttiin kuitenkin etäkilpailuun. 

Sveitsissä asuva, porilaislähtöinen crossfit-ammattilainen Jonne Koski pitää kotisalilta osallistumista kisakuplaa parempana vaihtoehtona urheilijan näkökulmasta: ”Tämä on parempi ratkaisu kuin se, että olisi pitänyt matkustaa kuukautta ennen Yhdysvaltoihin. Siellä olisi pitänyt jotenkin järjestää kartanteeniajan harjoittelu itse, ja vasta sitten olisi päässyt koronatestin kautta kisakuplaan”, hän pohdiskelee Satakunnan Kansan haastattelussa.

Yksinkertaista etäkisan järjestäminen ei suinkaan ole. Osallistujat ja heidän tukijoukkonsa ovat saaneet tarkat ohjeistukset välineistöä, lajien suorittamista ja taltioimista sekä suorituspaikan pohjapiirustusta koskein. Jokainen suoritus tuomaroidaan paikan päällä ja striimataan kisaorganisaatiolle. Suorissa lähetyksissä julkistetaan tulokset, näytetään suorituksia ja analysoidaan kisan etenemistä samaan tapaan kuin fyysisellä paikalla tapahtuvissa kilpailuissakin. 

Aikaisemmin tänä vuonna järjestetyissä kansainvälisissä crossfitin etäkisoissa porua on herättänyt se, että yhtä aikaa suoritettavat lajit ovat eri aikavyöhykkeille epäreiluja. Siinä missä Yhdysvalloissa osallistujat ovat saaneet kilpailla aamupäivällä, ovat toisella puolella maailmaa asuvat kilpailijat joutuneet tekemään maksimisuorituksia keskellä yötä. CrossFit Gameseissa tämä on ratkottu niin, että ennalta määrätyt lajit voi tehdä päivän aikana itselle sopivaan aikaan. 


Etäkisa on sponsorille sekä haaste että mahdollisuus

Erityisen mielenkiintoista on nähdä, kuinka sponsorit tarttuvat etäkisan haasteeseen. Perinteinen kisapaikkanäkyvyys on kortilla, kun osallistujat tekevät suorituksensa kotioloissa. Myös riski kisaorganisaation ulkopuolisten brändien näkymiseen lähetyksissä kasvaa, kun suoritukset tehdään vähemmän kontrolloidussa ympäristössä.

CrossFitin pitkäaikainen pääyhteistyökumppani  ja kisan nimisponsori Reebok tulee näkymään viikonlopun aikana paljon etenkin livelähetyksissä. Tuttuun tapaan se on myös toimittanut kilpailijoille viralliset kisa-asut. Tämä tosin ei ole sujunut ilman kömmähdyksiä: Sanna Venäläinen esitteli Instagram-tarinassaan yhtä kisa-asuistaan, jossa Venäläisen nimen ja Suomen lipun ohella lukee näyttävästi Ireland.

Normaalisti CrossFit Gamesissa on nähty valtava kirjo lajeja aina avovesiuinnista triathloniin ja cyclocrossista esteratajuoksuun. Tänä vuonna lajit keskittyvät perinteisiin, saleilla helpommin toteutettaviin suorituksiin, jotka sisältävät esimerkiksi painonnostoa, voimistelua ja kehonpainoliikkeitä.

Vaikka etäkilpailu rajaakin lajivalikoimaa, avaa se myös uusia mahdollisuuksia kanssakäymiseen fanien kanssa: koska välineistö on käytännössä sama kuin millä tahansa toiminnallisen harjoittelun salilla, voivat kaikki tehdä treenit yhdessä huippujen kanssa. Tämä tarjoaa sponsoreille valtavia mahdollisuuksia osallistaa ja aktivoida kotikatsomoja. Erityisesti kannattaa seurata, kuinka yksittäisten lajien nimisponsorit tarttuvat tilaisuuteen. 


Uudessa normaalissa urheilijoiden omat kanavat kasvattavat tärkeyttään

Etäkisan haasteena on suoritusten eriaikaisuus. Reaaliaikaisuuden jännitys katoaa, kun kilpailijat tekevät suorituksensa omasta paikastaan omaan aikaansa. Siksi suuria odotuksia onkin ladattu etenkin urheilijoiden sosiaalisen median kanaville. Odotettavissa onkin, että kisaajien kanavissa nähdään paljon sisältöä viikonlopun aikana, kun tukijoukot pääsevät seuraamaan kisaa poikkeuksellisen läheltä. 

Kisoja seurataan myös päivittäisissä livelähetyksissä CrossFit Gamesin YouTube-kanavalla. Viime vuonna kisoja seurasi CrossFit Gamesin omien kanavien kautta noin 11,6 miljoonaa ihmistä. Yhdysvaltoja lukuun ottamatta kisalähetysten televisio-oikeuksia ei ole myyty, vaan striimit ovat olleet ilmaiseksi kaikkien saatavilla. Myös yksityishenkilöt ja yritykset ovat voineet vapaasti hyödyntää kisastriimejä ja tehdä niistä omia selostettuja versioitaan. 

CrossFit Inc perustettiin vuonna 2000, ja sillä on 15 000 affiliate-salia ympäri maailmaa. Sen vuosittainen liikevaihto on arviolta noin 4 miljardia euroa. Vuosi 2020 on ollut yritykselle kaikin tavoin haastava: perustaja ja toimitusjohtaja Greg Glassman joutui eroamaan alkuvuodesta rasistisiksi tulkittujen twiittien jälkeen.


Uusia kumppanuuksia, urheilun rahoitus ja reaktioita herättänyt viestintäkömmähdys

Kuinka pikkujoukkueesta tehtiin kansainvälinen hitti, vaikutusvaltaisimmat urheilijat ja palkittuja töitä