in

Case Ilmatar: Haastajabrändi tavoittelee ilmastotietoista yleisöä

Ilmatar halusi tehdä itseään tunnetuksi uusien ja tiedostavien kohdeyleisöjen keskuudessa. Näin urheilijat otettiin mukaan viemään brändin viestiä eteenpäin

Kuka?

Ilmatar on vuonna 2011 perustettu, uusiutuvaan energiaan keskittyvä kotimainen energiayhtiö, joka rakentaa, omistaa ja hallinnoi uusiutuvan energian puistonsa koko elinkaaren ajan ja myy tuottamansa sähkön kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Haastajabrändi haluaa kasvattaa tunnettuuttaan ja kerätä kokemuksia erilaisten kohdeyleisöjen tavoittamisesta erilaisin viestein.


Mitä?

Ilmatar halusi tuoda brändiään esille uusille kohdeyleisöille ja olla läsnä suomalaisten arjessa relevantilla otteella. Yritys oli jo kokeillut vaikuttajamarkkinointia, mutta halusi monipuolistaa vaikuttajarosteriaan urheilijoilla, joiden seuraajille ja joille itselleen ilmastoasiat ovat tärkeitä valintoja tehdessä.

Urheilijatiimiin valittiin kuusi urheilijaa, joilla on sitoutuneet ja Ilmattaren asiakasprofiiliin sopivat yleisöt: pesäpalloilija Juha Puhtimäki, ultrajuoksija Juuso Simpanen, aitajuoksija Elmo Lakka, voimistelija Oskar Kirmes, pikajuoksija Viljami Kaasalainen sekä maastohiihtäjä Lauri Lepistö

Yhteistyön tavoitteena ei ollut tuputtaa Ilmattaren tuotteita vaan kannustaa urheilijoita puhumaan itselleen tärkeistä asioista ja aktivoimaan yleisöään pohtimaan omia ilmastovalintojaan. Ilmatar brändinä tuotiin esiin julkaisujen kuvateksteissä.


Miten?

Jokainen urheilija julkaisi kolme sisältöä somekanavissaan reilun puolen vuoden aikana. Sisällöissä urheilijat nostivat kukin omalla tavallaan ja tyylillään esiin ajatuksiaan ympäristön tärkeydestä sekä vinkkejä ekologisempaan elämäntapaan.

Koska yhteistyön tavoitteena oli ensisijaisesti tehdä Ilmattaren brändiä tutuksi, valittiin yhteistyön mittareiksi tavoittavuus ja sitoutuminen. Orgaanisten julkaisujen avulla sisällöillä tavoitettiin yli 156 000 tiliä. Sitoutuminen julkaisuihin ylitti lähes kaksinkertaisesti sille asetetut tavoitteet ja oli poikkeuksellisen korkea, 7,4 prosenttia. Julkaisuja myös kommentoitiin ahkerasti.

Tulokset ja korkea sitoutuneisuus vakuuttivat Ilmattaren urheilijoiden kanssa tehdyn vaikuttajamarkkinoinnin hyödyistä, ja yhteistyötä päätettiin jatkaa ensimmäisten kokeilujen jälkeen. Tuloksia pystytään myös hyödyntämään brändinrakennuksen suunnittelussa, kun tietoa erilaisten yleisöjen ja kohderyhmien suhtautumisesta yhtiöön ja sen tuotteisiin kertyy edelleen.

 

Haluatko jutella brändisi tavoitteisiin sopivan urheilijatiimin rakentamisesta? Sovi 15 minuutin etätapaaminen niin jutellaan lisää!

Erkko Simsiö

Captain

Sovi tapaaminen Ekun kanssa tästä!

Jalkapallo juhlii tuhatta maajoukkuesankaria, Bottaksen pyllysaaga jatkuu

Kympillä-podcast: Urheilumarkkinointi monikansallisessa yrityksessä