in

Case Ilmatar: Haastajabrändi tavoittelee ilmastotietoista yleisöä

Ilmatar halusi tehdä itseään tunnetuksi uusien ja tiedostavien kohdeyleisöjen keskuudessa. Näin urheilijat otettiin mukaan viemään brändin viestiä eteenpäin – loistavin tuloksin.

Kuka?

Ilmatar on vuonna 2011 perustettu, uusiutuvaan energiaan keskittyvä kotimainen energiayhtiö, joka rakentaa, omistaa ja hallinnoi uusiutuvan energian puistonsa koko elinkaaren ajan ja myy tuottamansa sähkön kuluttaja- ja yritysasiakkaille. Haastajabrändi haluaa kasvattaa tunnettuuttaan ja kerätä kokemuksia erilaisten kohdeyleisöjen tavoittamisesta erilaisin viestein.


Mitä?

Ilmatar halusi tuoda brändiään esille uusille kohdeyleisöille ja olla läsnä suomalaisten arjessa relevantilla otteella. Yritys oli jo kokeillut vaikuttajamarkkinointia, mutta halusi monipuolistaa vaikuttajarosteriaan urheilijoilla, joiden seuraajille ja joille itselleen ilmastoasiat ovat tärkeitä valintoja tehdessä.

Urheilijatiimiin valittiin kuusi urheilijaa, joilla on sitoutuneet ja Ilmattaren asiakasprofiiliin sopivat yleisöt: pesäpalloilija Juha Puhtimäki, ultrajuoksija Juuso Simpanen, aitajuoksija Elmo Lakka, voimistelija Oskar Kirmes, pikajuoksija Viljami Kaasalainen sekä maastohiihtäjä Lauri Lepistö

Yhteistyön tavoitteena ei ollut tuputtaa Ilmattaren tuotteita vaan kannustaa urheilijoita puhumaan itselleen tärkeistä asioista ja aktivoimaan yleisöään pohtimaan omia ilmastovalintojaan. Ilmatar brändinä tuotiin esiin julkaisujen kuvateksteissä.

Jokainen urheilija julkaisi kolme sisältöä somekanavissaan reilun puolen vuoden aikana. Sisällöissä urheilijat nostivat kukin omalla tavallaan ja tyylillään esiin ajatuksiaan ympäristön tärkeydestä sekä vinkkejä ekologisempaan elämäntapaan.

Tulokset?


Kampanjan julkaisut tavoittivat yhteensä yli 156 000 tiliä. Reach rate eli tavoittavuuden ja seuraajamäärän suhde oli huikeat 111 %.

Poikkeuksellisen korkea tavoittavuus kertoo sekä toimivista sisällöistä että osuvista urheilijavalinnoista. Eniten kampanja tavoitti Ilmattarelle tärkeitä 25–34-vuotiaita.

Myös sitoutuneisuus julkaisuihin oli poikkeuksellisen korkea*, 7,4 %. Kaiken kaikkiaan sitoutumisia (tykkäykset, kommentit, jaot ja klikkaukset) oli 190 % asetettuun tavoitteeseen verrattuna.

Sisältöjen kiinnostavuudesta kertoo myös se, että vaikkei ohjausta Ilmattaren sisältöihin painotettu julkaisuissa, lähes 400 ihmistä halusi tutkia asiaa lisää vaikuttajien biossa olleiden linkkien kautta. 

 

Tulokset ja korkea sitoutuneisuus vakuuttivat Ilmattaren urheilijoiden kanssa tehdyn vaikuttajamarkkinoinnin hyödyistä, ja yhteistyötä päätettiin jatkaa ensimmäisten kokeilujen jälkeen. Tuloksia pystytään myös hyödyntämään brändinrakennuksen suunnittelussa, kun tietoa erilaisten yleisöjen ja kohderyhmien suhtautumisesta yhtiöön ja sen tuotteisiin kertyy edelleen.

 

*somevaikuttajien tekemien kaupallisten yhteistöiden keskimääräinen engagement rate 2 % (Influencer Marketing Report)

 

 

Haluatko jutella brändisi tavoitteisiin sopivan urheilijatiimin rakentamisesta? Sovi 15 minuutin etätapaaminen niin jutellaan lisää!

Erkko Simsiö

Captain

Sovi tapaaminen Ekun kanssa tästä!

Jalkapallo juhlii tuhatta maajoukkuesankaria, Bottaksen pyllysaaga jatkuu

Kympillä-podcast: Urheilumarkkinointi monikansallisessa yrityksessä