in

Mene sinne missä yleisö jo on ja neljä muuta markkinointioppia rugbyn MM-kisoista

Photo by Chuttersnap on Unsplash

Rugbyn miesten maailmanmestaruuskisat Ranskassa ovat vetäneet yleisöjä ympäri maailmaa televisioiden ja somen ääreen. Vaikkei laji vielä nauti suursuosiota Suomessa, sen markkinointi-ilmiöistä kannattaa ottaa koppi myös meillä. 10.fin toimitus poimi viisi keskeistä oppia kisojen varrelta.


1: Mene sinne missä yleisö jo on

Urheilutapahtumat ovat usein brändeille vuoden suurin panostus. Omilla kanavilla on roolinsa kokonaisuudessa, mutta tehokkainta markkinointi on siellä, missä yleisö jo on: urheilijoiden, seurojen ja sisällöntuottajien kanavissa.

Olutbrändi Asahi on kisojen pääyhteistyökumppani, joka aktivoi faneja monikanavaisesti niin paikan päällä, somessa kuin printtimediassa. Yhteistyössä suositun The Rugby Podcastin kanssa tuotettu Beyond Expected -podcastsarja käy läpi pelin historian ikonisia hetkiä ja vie brändin valmiin, erittäin sitoutuneen yleisön luokse.


2: Sovita vanha materiaali uusiin kanaviin

Vanha sisältö on toisinaan parempi kuin pussillinen uutta, kunhan sen palastelee nopeiksi, sosiaaliseen mediaan sopiviksi suupaloiksi.

Kisojen virallisella TikTok-tilillä hyödynnetään nostalgiaa ja vanhoja huippuhetkiä. Videoiden avulla palataan aina vuoteen 1991 asti – tietenkin TikTokin muotokieltä hyväksi käyttäen.

@rugbyworldcup

The rugby Dad lore goes hard 😮‍💨 #rugby #rwc2023 #cheslinkolbe

♬ original sound – DRUSKI


3: Tarjoa kurkistus kulissien taakse

Behind the scenes -materiaali kiinnostaa aina. Materiaalin voi tuottaa suoraan sosiaaliseen mediaan, ja se tarjoaa erinomaisen paikan tuoda kumppanuuksia esille.

Tässä klipissä Uuden-Seelannin maajoukkueen kokki saa oman tähtihetkensä – kumppanibrändättynä ja somen tyyliin sopivasti, tietenkin.


4: Viihdytä otteluiden välissä

Suurten turnausten aikana otollisimmat hetket sitouttaa ovat usein itse otteluiden välissä. Välipäivät, hiljaisemmat hetket ja odotusaika ovat erinomaisia paikkoja viihdyttää ja tuoda urheilijoiden rennompaa puolta esille. Tämä ilmiö näkyi vahvasti myös alkusyksyn yleisurheilun MM-kisoissa.

Uuden-Seelannin rugbymaajoukkueen liepeiltä tuotetaan laadukasta ja viihdyttävää dokumentaarista sisältöä. Sarjaa striimataan maajoukkueen oman alustan kautta ja palastellaan tietenkin myös someen.


5: Sitouta fanit teknologian avulla

Meta osallistaa faneja ja kerää turnaukselle huomiota sosiaalisessa mediassa. Facebookissa, Instagramissa ja WhatsAppissa on kisojen ajan saatavilla World Cup -tarroja ja lisätyn todellisuuden suodattimia. Jokaisella osallistujamaalla on oma “superfan”-maskotti, jotka näkyvät myös tapahtuman mediassa ja kisakylässä tapahtumapaikalla Pariisissa.


Bonuksena kestosuosikki: Vetoa tunteisiin

Tunteisiin vetoaminen toimii aina. Skotlannin maajoukkueen markkinoinnin kärkenä on näyttelijä Gerard Butler. Skotlannin maajoukkue on käyttänyt markkinoinnissaan näyttelijä Gerard Butleria. Kun kampanjaan lisätään ripaus isänmaallisuutta ja historiaa, on tuloksena onnistunut markkinointikampanja.

Etelä-Afrikan maajoukkueen ja satelliittipalvelu DSTV:n tunteellisessa kampanjassa pelaajat kertovat, kenelle he pelaavat näissä kisoissa.


Haluatko lisää inspiraatiota urheilumarkkinointiin suoraan inboxiisi? Tilaa 10.fin viikkokirje LinkedInissä!


Poiminnat: Sofia Kinnunen

Kiinnostaako ura urheilumarkkinoinnissa? Hae meille harkkariksi!

Urheilijan henkilöbrändi on markkinoijan tehotyökalu