Red Bull ajelutti Kalle Rovanperää klassikko-Toyotalla
Viikon nostalgiaa herättävin lähtö on Red Bullin tuore kuva- ja videopläjäys sekä artikkeli, jossa rallikuski Kalle Rovanperä ajelee ysäritunnelmissa klassikko-Toyotalla kotimaisemissaan Puuppolassa.
Lue myös: Urheilijayhteistyöt ovat Red Bull -brändin ytimessä
Superliiga tuli, Superliiga meni
Viikon kuumin urheilu-uutinen oli jalkapallon Superliigan ulostulo, joka ei mennyt aivan putkeen. Eurooppalaisten suurseurojen suunnittelema oma liiga kohtasi varsinaisen vastustusryöpyn niin liitoilta kuin faneilta.
Suomessakin keskusteltiin viikon mittaan paljon urheilun uudenlaisesta organisoitumisesta ja seurojen omien, liittojen ulkopuolisten sarjojen vaikutuksesta urheilukenttään aina junioritoimintaa myöden. “Kaupallisessa urheilussa seurojen johto joutuu jatkuvasti tasapainottelemaan kilpailullisen ja taloudellisen tuloksen välillä. Perinteisessä eurooppalaisessa ajattelussa kaupallisuus on ollut keino rahoittaa kilpailutoimintaa”, analysoi Turun ammattikorkeakoulun lehtori Jaakko Haltia blogikirjoituksessaan.
Asiaan ehtivät ottaa kantaa myös urheilijat ympäri Eurooppaa.
Viikon reaktio: Heineken
Superliigaa kerkesi tuoreeltaan kommentoimaan myös Mestarien liigan sponsori Heineken, jonka kekseliäs somelähtö herätti paljon ihastusta.
PGA tarjoaa golfhypeä kasvattaville pelaajille bonuksia 40 miljoonan potista
Golfin PGA-kiertue haluaa valjastaa pelaajat luomaan hypeä kiertueen ympärille. Se on ottanut käyttöön 40 miljoonan dollarin bonuspotin, josta jaetaan rahaa tähtipelaajille, jotka kunnostautuvat hypen luomisessa PGA:n ympärille mediassa.
Player Impact Score -ohjelmassa valitaan 10 bonuksia saavaa pelaajaa algoritmiin perustuvan vaikuttavuusluvun perusteella. Luku muodostuu muun muassa medianäkyvyyden, Google-hakujen ja muun pöhinän perusteella. Parhaimman luvun saanut pelaaja saa kauden päättyessä 8 miljoonan dollarin bonuksen, kertoo GolfWeek.
Taustalla on PGA:n yritys pitää asemiaan kilpailevia, myös lajin tähtiä hamuavia kiertueita vastaan. Uusi järjestelmä on saanut myös kritiikkiä, ja jotkut pitävät sitä vain suosituimmuuskisana.
Millenniaalien TV:n katselu vähenee – mitä se tarkoittaa urheilulle?
Lineaarisen television katselu on vähentynyt kaikissa ikäryhmissä, mutta erityisesti se on laskussa millenniaalien keskuudessa. Tämä on haaste myös urheilulle, jonka näkyvyydestä iso osa tulee televisiosta. Sporticon artikkelissa kerrotaan, että Yhdysvalloissa jopa perinteikkään sunnuntai-iltapäivän jenkkifutiksen katselijamäärät ovat laskeneet viidenneksellä 18-34-vuotiaiden keskuudessa. Haastetta perinteisille pitkille urheilulähetyksille tuo myös se, että nuoremmat katsojat haluavat kuluttaa lyhyitä sisältöjä samaan tapaan kuin esimerkiksi YouTubessa.
F-liiga vei kiitokset Hesarin etusivulle
Salibandyn F-liiga kiitti kannattajia, seuratyöntekijöitä ja yhteistyökumppaneita näyttävästi Helsingin Sanomien etusivulla.
Isot jenkkiliigat tuovat kumppanien logoja pelipaitoihin
Jääkiekon NHL:ssä tuotiin kuluvalla kaudella ensimmäistä kertaa mainospaikat kypäröihin. Kaudelle 2022-23 mainokset saattavat hiipiä myös paitoihin asti. Uusien mainospaikkojen trendi on selvä, sillä monet isot yhdysvaltalaiset urheiluliigat ovat viime vuosina kaupallistaneet tai ainakin harkinneet kaupllistavansa pelipaitansa, kertoo SportsPro.
Vuoden parhaiden podcastien joukossa paljon urheilusisältöjä
UrheiluCast Suomen paras podcast kolmatta vuotta putkeen. Se äänestettiin ylivoimaiseen voittoon jakso.fi:n järjestämässä äänestyksessä. Parhaiden podcastien joukossa urheilulla on muutenkin vahva edustus: 20 parhaan joukkoon mahtuivat myös Kimanttia sekä Puun takaa -lätkäpodcast.