in

4+1 askelta kohti tuloksekasta sponsorointia

Näin löydät kumppanit, asetat tavoitteet, luot sisällöt ja mittaat yhteistyön tuloksia.


Sponsorointi tarjoaa erinomaisia mahdollisuuksia myynnille ja markkinoinnille, mutta siihen liittyvä osaaminen ja tulosten mittaaminen tuottavat haasteita. Näin kertoivat suomalaiset sponsorointia tekevät markkinoijat ja urheiluyhteisön edustajat Sponsorointi ja urheilumarkkinointi 2021 -raportissamme.

Parhaimmillaan sponsorointi on kaikkia sen osapuolia hyödyttävää, luovaa ja mitattavaa toimintaa, joka ilahduttaa myös faneja. Kun pidät huolta näistä neljästä asiasta, olet hyvällä tiellä kohti erinomaisia tuloksia:


1: Löydä hyvä brand match

Aivan ensimmäiseksi on löydettävä juuri ne oikeat urheilijat tai seurat. Millaisia yleisöjä haluaisit tavoittaa? Valitse kumppanit, jotka tavoittavat brändillesi tärkeitä kohderyhmiä ja jotka jakavat samat arvot.

Jo tässä vaiheessa kannattaa ottaa digitaaliset mittarit hyötykäyttöön ja tutkia yleisön koostumista, sisältöjen laatua ja sitoutuneisuutta lukujen valossa. Yksittäisen panostuksen sijaan voit koota tiimiisi useamman urheilijan, jolloin tavoitat tehokkaammin erilaisia yleisöjä.

Lue lisää: Case Aqva Finland: Brändi ja puhdas vesi esille urheilijakumppanuuksien kautta


2: Aseta tavoitteet

Aseta yhteistyölle konkreettiset tavoitteet, jotka ovat linjassa yrityksen muiden myynti- ja markkinointiponnistusten kanssa. Suunnittele, millaisilla mittareilla tavoitteiden toteutumista seurataan. Parasta on, jos pystyt seuraamaan tuloksia euroissa: silloin sponsorointipanostusten perustelu koko organisaatiolle on helpompaa ja tukea löytyy taatusti, kun pystyt osoittamaan kumppanuuden arvon. 

Jaa tavoitteet ja mittarit myös kumppaniesi kanssa. Muista myös selvittää, millaisia tavoitteita urheilijalla tai seuralla on yhteistyöllenne ja auta saavuttamaan ne. Onnistunein sponsorointi on kaikkia osapuolia aidosti hyödyttävä, pitkäaikainen suhde!

Lue lisää: Näin asetat sponsoroinnille tavoitteet


3: Laadi sisältösuunnitelma

Laadi yhteistyölle sisältösuunnitelma, jossa otetaan huomioon markkinoinnin ja myynnin vuosikello. Yhteistyötä kannattaa hyödyntää kaikissa kanavissa ja ympäri vuotta, ei vain kisakauden aikana. Suunnitelkaa yhdessä, mitä asioita halutaan nostaa esille missäkin vaiheessa vuotta. 

Jos yhteistyön kärki on sisällöissä ja urheilijan tai seuran sosiaalisen median kanavissa, anna myös tarpeeksi tilaa luovuudelle ja nopealle reagoinnille. Urheilija on omien kanaviensa ja yleisönsä paras asiantuntija, ja kumppanisisällöt toimivat parhaiten silloin, kun ne istuvat saumattomasti kanavan muun sisällön joukkoon.

Lue lisää: Näin merkitset kaupalliset yhteistyöt sosiaalisessa mediassa


4: Mittaa ja kehitä

Mittaa tekemistä systemaattisesti ja jatkuvasti. Valitse mittarit tavoitteiden mukaan ja muuta niitä tarvittaessa.

Sponsoroinnissa parhaat tulokset saadaan pitkäjänteisellä yhteistyöllä, ei yksittäisillä lähdöillä. Muista jakaa tulokset ja kehittää toimintaa yhdessä kumppaniesi kanssa. Kokeilkaa erilaisia sisältöjä, jakelukanavia ja julkaisuajankohtia ja analysoikaa niistä saatuja tuloksia, jotta löydätte yhdessä parhaiten toimivat ratkaisut.

Lue lisää: Sponsorointi ja urheilumarkkinointi 2021 -raportti


+1: Pyydä apua

Jos kumppanien etsiminen, sisältöjen suunnittelu tai sponsoroinnin mittaaminen tuottaa päänvaivaa, älä turhaan pohdiskele asioita yksin. Me 10.fi:llä suunnittelemme strategisia ja datavetoisia urheilukumppanuuksia, kehitämme digitaalisia kumppanimyyntiratkaisuja ja tuomme yhteen seurat, yritykset ja urheilun sisällöntuottajat.

Sovi ilmainen 15 minuutin sparraus!

HALUAisitko saada tuloksia urheilullisella vaikuttajamarkkinoinnilla?

Superliigan nousu ja tuho, Rovanperä ja Red Bull ysäritunnelmissa

Palloliitto kannustaa lapsia lukemaan ja liikkumaan, Clubhouse kiinnostui urheilun äänisisällöistä