in

Nuoren golfarin tie huipulle on kuin hyppy pimeyteen

Alex Hietala Golf

Jos mielii saada elantonsa golfaamalla, täytyy raivata tiensä kansalliselta tasolta maailman kovimpien ammattilaisten joukkoon ja samalla vakuuttaa yrityskumppanit omasta potentiaalistaan. Näin golflupaus Alex Hietala aikoo päästä huipulle.

Golf on laji, jossa huipulle ei yksinkertaisesti ole mahdollista päästä ilman merkittävää taloudellista investointia tai tukea.

Matka suurten kiertueiden muhkeisiin palkintorahoihin edellyttää vuosien harjoittelua ja menestymistä ensin kansallisella tasolla, sitten kansainvälisillä satelliitti- ja haastajakiertueilla pärjäämistä, ja vasta sen jälkeen on edes mahdollisuus nousta Euroopan pääkiertueelle, jossa menestyville kuusi- tai seitsemännumeroiset palkintopotit jaetaan.

Huipun tavoittelussa on myös riskinsä. Loukkaantuminen voi katkaista uran milloin tahansa. Lisäksi samoja pelipaikkoja ja palkintorahoja tavoittelevat tuhannet muut ammattilaiset tai ammattilaiseksi hinkuvat. Joukosta on erotuttava tavalla tai toisella myös kentän ulkopuolella, sillä rahoitusta unelmien tavoitteluun on etsittävä joko omasta säästöpossusta tai yhteistyökumppaneilta.

”Se on vähän hyppy pimeyteen. Mahdollisuuksia menestymiseen on, mutta Eurooppaa kiertäessä voi mennä parikin vuotta, ettei takaisin tule mitään”, sanoo ensimmäisen ammattilaisvuotensa koronapandemian keskellä pelannut 22-vuotias golflupaus Alex Hietala.


Nousu seuraavalle tasolle maksaa 50 000 euroa vuodessa

Sipoolaisen Hietalan oli tänä vuonna tarkoitus tavoitella paikkaa Euroopan haastajakiertueella ja edetä sieltä kohti Euroopan pääkiertuetta. Koronapandemia muutti kuitenkin suunnitelmia, ja näyttöpaikat jäivät vähiin. Nyt Hietala palaa halusta päästä pelikentille.

”Kun vain pääsisi pelaamaan. Haluan nousta seuraavalle tasolle niin pian kuin mahdollista. Taidot riittävät kyllä, kysymys on vain siitä, että minun pitää uskaltaa ja osata voittaa oikeat kisat”, kansainvälistä Pro Golf Touria kaudella 2020 kiertänyt Hietala lupaa.

Amatöörikilpailuissa ja pienemmillä ammattilaiskiertueilla kuten Pro Golf Tourilla pelatessa reissubudjetti pysyy vielä hanskassa, mutta myös palkintorahat ovat melko pieniä, satoja euroja per kilpailu.

Euroopan haastajakiertueellakin kyse on jo täysiverisestä ammattilaisurheilusta, jonka kiertämisen hinnaksi Hietala arvioi hulppeat 50 000 euroa. Valtaosa pelaajista matkustaa yksin. Syynä ovat kustannukset, sillä mukana matkustava caddie tai fysioterapeutti tuplaisi heti pelireissun hinnan.

Matkan jatkuessa pääkiertueelle caddie on jo pakollinen. Ja täytyyhän valmentajallekin jotain maksaa, ulkomaan-leireistä puhumattakaan.

”Isommissa kisoissa myös aikataulut ovat tiukempia. On esimerkiksi pakko lentää paikan päälle tiistaina ja tulla takaisin sunnuntaina tavalla tai toisella. Nyt voin vielä vähän joustaa halvempien lentolippujen perässä”, Hietala kertoo.

Tapahtumat ja sisällöntuotanto ovat mahdollisuus luoda arvoa kumppaneille

Miten huipulle tähtäävä urheilija sitten rahoittaa pelaamisensa?

Jotkut golfarit onnistuvat alkurahoituksessaan löytämällä tuekseen mesenaatin, joka sijoittaa pelaajaan ja toivoo saavansa sijoituksensa takaisin korkojen kera osuutena tulevien vuosien palkintorahoista. Myös Golfliitto tukee lupauksiaan, mutta julkinen tuki ei riitä kattamaan kaikkia kustannuksia. Siksi katse kääntyy yritysten suuntaan.

Tuntemattoman golfarin näkyvyydellä ei liiemmin ole kaupallista arvoa, joten nuorten pelaajien on vakuutettava mahdolliset rahoittajat menestyspotentiaalistaan sekä keksiä tapoja luoda kumppaneille rahanarvoista liikentoimintahyötyä.

Hietala onkin onnistunut keräämään rahoitusta järjestämällä yritystapahtumia. Niissä leveästi hymyilevä ja sosiaalinen nuorimies loistaa, eikä yritysjohtajien seurakaan häntä jännitä.

”Läsnäolollani on arvoa. Golfkentällä minä olen päällikkö ja voin toimia omilla vahvuuksillani. Myös persoonani on sellainen, että pystyn olemaan yritystapahtumissa vähän showmies ja kuitenkin oma itseni. Minun tehtäväni on huolehtia omalta osaltani siitä, että tapahtumasta maksaneilla asiakkailla on kiva päivä ja jää positiivinen muistijälki”, Hietala kuvailee.


iLOQ tunnisti Hietalan potentiaalin

Juuri edellä mainitun kaltaisesta tapahtumassa Hietalan yhteistyö oululaisen teknologiayritys iLOQin kanssa alkoi. Nopeaa kansainvälistä kasvua rakentavan lukkofirman toinen urheilijakumppani on Kimi Räikkönen. Äkkiseltään kuulostaa oudolta, että maailmanluokan formulatähden rinnalle on otettu täysin tuntematon urheilija.

iLOQin ja Hietalan tiet kohtasivat kesällä, kun sipoolainen asteli omassa tukitapahtumassaan hänelle vielä entuudestaan tuntemattoman iLOQin markkinointijohtaja Joni Lampisen pöytään. Pikkuhiljaa keskustelu kääntyi Räikköseen, jolloin Hietalalla välähti.

”Räikkönenhän jää kohta jo eläkkeelle. Hän edustaa kokemusta ja minä seuraavaa sukupolvea, niin ettekös te lähde seuraavaksi mun messiin. Viritellään teille mukavia golf-kokemuksia ja laitetaan vähän iLOQin logoa tuohon lippikseen”, Hietala nauraa kuvaillessaan omaa lähestymistään.

Leppoisa ja suoraviivainen viesti toimi, sillä jo parin yhdessä pelatun väylän jälkeen Lampinen innostui Hietalasta, jonka positiivinen asenne ja arvomaailma tekivät häneen vaikutuksen.

Täysin puskista Hietala ei kuitenkaan eteen tullut, sillä Lampinen oli tehnyt jo aiemmin läksynsä sekä kartoittanut tulevaisuuden golfareita Suomessa ja Euroopassa, ja siksi kuullut tutuiltaan myös eräästä lahjakkaasta sipoolaisnuorukaisesta. Lisäksi hän tiesi Hietalan taustalla vaikuttavan Mikko Ilosen ja Timo Rauhalan kaltaisia tunnettuja golfnimiä, jotka vain lisäsivät luottamusta.

”Kumppanuus Alexin kanssa on jo nyt ollut meille kannattava investointi ja sopii hyvin siihen yrityskuvaan, jota haluamme viestiä. Nyt rakennamme yhdessä hänen urheilijabrändiään kohti ammattilaisuutta”, Lampinen pohjustaa


Sijoitus hiomattomaan timanttiin on yritykselle mahdollisuus

iLOQ on edelleen yksi niistä harvoista yrityksistä, joka on lähtenyt rohkeasti ensimmäisten joukossa nuoren golfarin kumppaniksi. Yrityksen tavoitteena on kasvaa ympäri maailman, ja nuori golfari istuu hyvin siihen tarinaan ja tekemiseen.

Tapahtumiin kytkeytyvien bisneskontaktien lisäksi iLOQin tilipäivä on edessä, mikäli Hietala menestyy kansainvälisillä kentillä. Lampinen ei ole ensimmäistä kertaa vastaavassa tilanteessa, sillä hän oli aikoinaan neuvottelemassa kumppanuudesta tuolloin vielä tuntemattoman jenkkigolfari Brooks Koepkan kanssa, mutta yhteistyö peruuntui viime hetkillä yrityskaupan takia.

Seuraavien kahden vuoden aikana Koepka pelasi itsensä maailman huipulle.

”Se tilipäivä jäi saamatta, mutta en aio toistaa samaa Alexin kanssa. Hänen kaltaiseensa hiomattomaan timanttiin sijoittaminen on meille katsomista tulevaisuuteen myös brändin näkökulmasta”, Lampinen perustelee.

”Vaikka menestystä ei tulisikaan, saa näistä joka tapauksessa tehtyä hienoja tarinoita yhdessä. Ja tarinathan liikuttavat, eikö vaan”, hän jatkaa.

Nyt Hietalalla on käynnissä myös useita muita kumppanuusneuvotteluja, jotka hän on avannut omien verkostojensa ja aktiivisuutensa avulla. Lisäksi hän kuuluu vuonna 2021 golfari Mikko Korhosen perustaman The 59 Fundin tukemiin urheilijoihin.

”En halua leikata kuluja, vaan mieluusti käyttäisin enemmän rahaa siihen, että kaikki olisi kokonaisvaltaisempaa. Ei meillä ole kotona mitkään pohjattomat taskut, joten kumppanit ovat minulle äärettömän tärkeitä”, Hietala kuvailee.

Lue, miten iLOQ hyödyntää yhteistyötä Kimi Räikkösen kanssa.

Tutustu huippugolfari Sanna Nuutiseen

Urheilijoista toivotaan koronarokotusten puolestapuhujia, LeBron palkittiin aktivismistaan

10 sports marketing hub

Digiloikasta Suomelle uusi menestyslaji?