in

Digitaalisuus, sosiaalinen media ja pop-up – näin urheilustadionit ja kumppanit panostavat yleisön aktivointiin

Urheilustadion voi olla paljon muutakin kuin kilpailun tai konsertin fyysiset puitteet. Poimimme maailmalta kolme trendiä, joita urheilustadionit ja niiden yrityskumppanit voivat hyödyntää.


1: Stadion digitaalisena alustana

Areenoja on rakennettu ympäri maailmaa vuosituhansien ajan. Siinä missä rakennusmateriaalit ja stadioneiden puitteet ovat muuttuneet, moni urheilustadion tarjoaa edelleen vain analogisen kokemuksen asiakkailleen.

Konsulttiyhtiö Deloitten The Stadium as a Platform -raportin mukaan kehittyneen teknologian myötä stadionit ja areenat kannattaa nähdä digitaalisena ja kaupallisena alustana.

Alustalla on kolme kerrosta: alimpana ovat stadionin sisäisen tietohallinnon palvelut, keskimmäisenä teknologiapalvelut ja ylimmäisenä sekä stadionin että eri tapahtumajärjestäjien ja kumppaneiden tuottama elämysalusta. 

Stadionin mieltäminen digitaaliseksi alustaksi vaatii ajattelutavan muutosta, mutta tarjoaa myös lukemattomasti uusia mahdollisuuksia. Edelläkävijä digitaalisissa alustoissa on jalkapallojoukkue FC Barcelona, joka tarjoaa palveluja ja luo kokemuksia faneille yhdenvertaisesti, olivat he paikan päällä tai ei.

FC Barcelona haluaa tutustua fanikuntaan yhä paremmin ja tuottaa heille merkityksellistä sisältöä. Kehityksen alla on erilaisia hankkeita, kuten uusia innovatiivisia ratkaisuja lipunmyyntiin ja verkkokauppaan. Kotikenttä Camp Noulla tarjolla on perinteisiä stadionkierroksia, joihin on lisätty digitaalisia elämyksiä esimerkiksi virtuaalitodellisuuden avulla. Virtuaalilasien avulla kävijät pääsevät kokemaan, miltä tuntuu seurata peliä suoraan kentän laidalta.

Stadioneiden muuttaminen digitaaliseksi alustaksi laajentaa kokemukset myös tapahtumien ulkopuolelle. Digitaalinen asiakaspolku voi tarjota uudenlaisia kosketuspisteitä aina tapahtumaan saapumisen suunnittelusta ja lipun ostamisesta itse tapahtumaan ja sen jälkifiilistelyihin. Kosketuspisteiden avulla asiakaskokemusta voidaan vahvistaa entisestään.

Alustat avaavat ovia myös kolmansille osapuolille. Yhteistyökumppanit ja mainostajat voivat tuoda lisäarvoa niin stadionille kuin asiakkaille. Alustoilla on mahdollista toteuttaa esimerkiksi kohdennettuja promootioita, julkaista yleisöä kiinnostavia sisältöjä, aktivoida peleillä ja faniverkostoilla tai vaikka viihdyttää tapahtuma-aikaisilla uusinnoilla, kuten maalivideoilla.

Tampereen tuore Nokia Arena pyrkii Euroopan parhaaksi areenaksi viemällä tapahtumaliiketoiminnan digitaaliseen aikakauteen. Areena pyrkii tarjoamaan digitaalisia palveluja, joiden avulla asiakkaat tuodaan areenalle kotisohvilta asti.


2: Sosiaalinen media tehokäytössä

Sosiaalisen median käyttö kasvaa digitalisaation ja kehittyneen teknologian rinnalla. Stadioneilla ja niiden kumppaneilla on mahdollisuus hyödyntää sosiaalista mediaa monipuolisesti ja vahvistaa vuorovaikutusta yleisön kanssa.

Jalkapallojoukkue San Jose Earthquakes otti askeleen kohti vahvempaa yleisön sitouttamista asentamalla kotistadioninsa seinille digitaalisen ja vuorovaikutteisen ”Fan engagement wallin”. Taululta pystyy seuraamaan muun muassa liveaikaista datafeediä ja sosiaalisen median kanavia. Kumppanit pääsevät myös tuomaan omaa sisältöään esille seinän avulla. Tarkoituksena on muodostaa uniikki asiakaskokemus niin klubille, omistajille kuin faneille.

Faniseinien tapaiset innovatiiviset uudistukset vaativat usein panostuksia, mutta sosiaalinen media tarjoaa myös edullisia keinoja saavuttaa yleisöjä ja vahvistaa vuorovaikutusta. Stadionin omissa sosiaalisen median kanavissa voidaan aktiivisesti tuoda esille kumppanuuksia esimerkiksi erilaisten tempausten, kuten tuotearvontojen tai sesonkikampanjoiden avulla.

Myös yleisöä voi hyödyntää antamalla sille mahdollisuuden vaikuttaa stadionin some-kanavissa. Esimerkiksi äänestykset, haasteet ja arvonnat sekä erilaiset sisällöntuotantokampanjat ovat kaikki keinoja vahvistaa vuorovaikutussuhdetta yleisön kanssa.

Somessa kannattaa hyödyntää myös lisätyn todellisuuden mahdollisuudet. Esimerkiksi NFL-seura Dallas Cowboys hyödynsi lisättyä todellisuutta ja teki stadionille aktiivisen kuvaseinän, jolla fanit pystyivät ottamaan aidon näköisiä fanikuvia lempipelaajiensa kanssa.


Erilaiset Instagram-filtterit toimivat myös hauskana tapana tuoda brändiä, urheilua tai stadionia esiin yleisön omissa kanavissa. Hyvänä esimerkkinä Instagram-feedien ja -tarinoiden haltuunotosta toimii Pepsin, Chrissy Teigenin ja DJ Khaledin yhteinen kampanja.


3: Yleisön aktivointi paikan päällä

Vaikka digitaaliset alustat ja sosiaalinen media ovat nykypäivää, ei kannata unohtaa yleisöä, jota saapuu parhaimmillaan kymmeniä tuhansia saman katon alle nauttimaan elämyksistä erilaisten urheilu- ja viihdetapahtumien parissa. Yleisön aktivoinnille sekä kumppaneiden hyödyntämiselle paikan päällä on siis vielä hyvin tilaa.

Toistuvia trendejä maailmalla ovat kumppaneiden pystyttämät erilaiset pop-up -pisteet. Esimerkiksi amerikkalaisen jalkapallon Super Bowlin järjestäjät ovat ottaneet paikalle erilaisia kumppaneiden pop-up -pisteitä tapahtumansa aikana. Tapahtumissa on hyödynnetty muun muassa virtuaalitodellisuuslaseja ja pelipisteitä, joilla vain mielikuvitus on rajana. Muita hyviä esimerkkejä ovat maistiaisten jakaminen, hyväntekeväisyyteen liittyvät yhteistyöt ja arvontojen pitäminen. Maailmalla on nähty myös kumppanien erottuvia omien logoin varusteltuja VIP-yleisöalueita. 

Teksti: Emilia Uusikorpi ja Veera Vuorimaa.
Kirjoittajat suorittivat työharjoittelunsa 10 Team Academyssa.



Haluatko urheilumarkkinoinnin uusimmat ilmiöt suoraan sähköpostiisi? Tilaa Kympin uutiskirje!

Räikkönen, Niskanen, Bottas ja Pukki suomalaisten suosikkiurheilijat

Keskustelu Qatarin MM-kisojen boikotoinnista kiihtyy, lapsia houkutellaan urheilun pariin satuhahmoilla